قیمت گذاری خودرو

ورود شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو زیان‌آور است

دوشنبه - 1 مهر 1398

پیشرانه- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: نگاهی به تجربه قیمت گذاری دستوری نشان می‌دهد که این روند دستاوردی برای صنعت خودرو به همراه نداشته و در شرایط فعلی نیز قابلیت اجرایی شدن ندارد.

پیشرانه- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: نگاهی به تجربه قیمت گذاری دستوری نشان می‌دهد که این روند دستاوردی برای صنعت خودرو به همراه نداشته و در شرایط فعلی نیز قابلیت اجرایی شدن ندارد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» شهرام آزادی با اشاره به نقش مؤثر شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو در یک دهه گذشته اظهار کرد: در آن بازه زمانی به دلیل عادی بودن شرایط و روابط با سایر کشورها و همچنین نبود تحریم‌ها وضعیت به این شکل نبود و موانعی که امروز با آن دست‌به‌گریبان هستیم نیز وجود نداشت.

او افزود: در آن دوران که قیمت گذاری در اختیار شورای رقابت بود، محدودیت‌های ناشی از تفاوت قیمت ارز و نقش آن در قیمت تمام‌شده خودرو وجود نداشت و نقش شورای رقابت مؤثر بود زیرا در سیستم کاملاً شفاف و تعیین‌شده قیمت خودرو تعیین می‌شد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تغییر شرایط در چند وقت اخیر اظهار کرد: با توجه به هزینه‌هایی که هم‌اکنون در صنعت خودرو وجود دارد و بخشی از این هزینه‌ها نیز هزینه‌های پنهان است و فارغ از سیستم خودرو می‌تواند به صنعت خودرو تحمیل شود، تعیین دستوری قیمت خودرو می‌تواند نقش منفی برای مصرف‌کننده و تولیدکننده به همراه داشته باشد.

آزادی با تأکید بر این‌که بازگشت به گذشته برای تعیین دستوری قیمت خودرو کاملاً در شرایط فعلی اشتباه است، تصریح کرد: باید اجازه داد بازار و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت خودرو باشد و در این شرایط است که رقابت سالم نیز به وجود خواهد آمد.

او در پاسخ به این‌که آیا دولت در شرایط فعلی حاضر به واگذاری تعیین قیمت به شورای رقابت خواهد بود یا خیر نیز گفت: بعید به نظر می‌رسد دولت با ورود دوباره شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو موافقت کند زیرا برای همه واضح است که این روند چه عواقبی به همراه دارد و صنعت خودرو و استفاده‌کننده نهایی متوجه زیان‌هایی خواهد شد بنابراین بعید است دولت قبول کند زیرا شرایط مساعد نیست و قیمت گذاری دستوری نیز کمکی به صنعت خودرو و مردم نخواهد کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟