فیلتر دوده، رامین نورقلی پور

محیط‌ زیست بخشی از هزینه نصب فیلتر دوده را بر عهده بگیرد

جمعه - 5 مهر 1398

پیشرانه- عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به هزینه سنگین نصب فیلتر دوده برای خودروهای سنگین گفت: بر اساس قانون  کارخانه‌های سازنده خودروهای دیزلی موظف هستند که فیلتری را در خودرو تعبیه کنند که دوده و سولفور و سایر مواد آلوده‌کننده را قبل از خروج از اگزوز و آلوده کردن هوا، جذب کند.

پیشرانه- عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به هزینه سنگین نصب فیلتر دوده برای خودروهای سنگین گفت: بر اساس قانون کارخانه‌های سازنده خودروهای دیزلی موظف هستند که فیلتری را در خودرو تعبیه کنند که دوده و سولفور و سایر مواد آلوده‌کننده را قبل از خروج از اگزوز و آلوده کردن هوا، جذب کند.

رامین نورقلی‌پور در گفت‌وگو با «پیشرانه» تصریح کرد: فیلتر دوده وسیله‌ای است که ذرات و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را از بین می‌برد. این فیلترها، در سیستم اگزوز اتومبیل‌های دیزلی ۸۵ تا ۹۰ درصد از دوده‌های خروجی یا کربن سیاه را حذف می‌کنند.

او با اشاره به اینکه در مورد کنترل آلودگی تردیدی وجود ندارد و این وظیفه خودروساز و دولت است، افزود: باید توجه داشت استفاده از این فیلتر در خودروهای سنگین، تأثیر زیادی بر کاهش آلودگی هوا دارد باید سازمان محیط‌زیست و دولت، برای کاهش آلودگی هوا که بخش بسیاری از آن مربوط به خودروهای آلاینده سنگین است، وارد عمل شده و بخشی از بار مالی را بر عهده گیرند.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس اظهار کرد: با نصب فیلتر دوده درصدی که بر قیمت خودروهای سنگین اضافه می‌شود و تحمیل هزینه آن بر مصرف کننده منطقی نیست دولت باید برنامه‌ریزی کند تا نه‌تنها افزایش قیمتی رخ ندهد بلکه هزینه اضافی نیز بر مصرف‌کننده تحمیل نشود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد:هرچند الزام به به‌کارگیری برخی استانداردهای روز بر خودروهای تولیدی صرفاً هزینه‌های تولید در برخی موارد بدون اثرگذاری لازم بر بهبود محیط‌زیست، افزایش داده می‌شود، بدیهی است بخش اصلی آن بر قیمت‌گذاری محصول و درنهایت مشتریان اثرگذار خواهد شد و به طور یقین باعث نارضایتی آنها می‌شود.

نورقلی‌پور در انتها تأکید کرد: باید خودروسازان و دولت در کنار حفظ کیفیت خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای تدوین‌شده آلودگی هوا را به‌گونه‌ای  کنترل کنند تا هزینه‌های آن بر مصرف‌کننده متحمل نشود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟