مقایسه فردا ۵۱۱ و هیوندای اکسنت

مقایسه فردا ۵۱۱ و هیوندای اکسنت کرمان موتور

یکشنبه - 3 مرداد 1400

پیشرانه- در این مقاله به سراغ دو سدان کوچک و نسبتاً به‌روز بازار داخل رفته‌ایم و بر آن هستیم تا مقایسه فردا ۵۱۱ و هیوندای اکسنت کرمان موتور را انجام داده و ویژگی‌های این دو محصول شرقی را در قیاس با یکدیگر موردبررسی قرار دهیم. لطفاً با پیشرانه همراه باشید.

پیشرانه- در این مقاله به سراغ دو سدان کوچک و نسبتاً به‌روز بازار داخل رفته‌ایم و بر آن هستیم تا مقایسه فردا ۵۱۱ و هیوندای اکسنت کرمان موتور را انجام داده و ویژگی‌های این دو محصول شرقی را در قیاس با یکدیگر موردبررسی قرار دهیم. لطفاً با پیشرانه همراه باشید.

معرفی فردا ۵۱۱ و هیوندای اکسنت کرمان موتور

فردا ۵۱۱ که از سال ۲۰۱۷ وارد بازار جهانی شده و اخیراً شرکت خودروسازی فردا موتورز قصد ارائه آن به بازار ایران را کرده است. این سدان جمع‌وجور ازلحاظ ابعاد در سگمنت سدان‌های کوچک قرار می‌گیرد و به‌طور واضح طراحی آن از روی محصولاتی نظیر هیوندای اکسنت الگوبرداری شده است.

در سمت دیگر نیز هیوندای اکسنت نسل چهارم RB حضور دارد که طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ به‌صورت مونتاژ CKD توسط کرمان موتور به مشتریان داخلی عرضه شد. اکسنت کرمان موتور ازلحاظ آپشن به‌جز روکش صندلی پارچه‌ای، کمبود دیگری نسبت به نسخه‌های فول وارداتی ندارد و سایر امکانات این خودرو در حد نسخه‌های فول آپشن وارداتی هستند.

مقایسه فردا ۵۱۱ و هیوندای اکسنت کرمان موتور نظر طراحی

اصولاً فرم کلی طراحی فردا ۵۱۱ شباهت زیادی به هیوندا اکسنت دارد و احتمالاً در فرایند طراحی این خودرو چینی از رقیب کره‌ای الگوبرداری شده است. باوجودآنکه ظاهراً فردا ۵۱۱ از المان‌های مدرن‌تری به‌ویژه در بخش چهره و چراغ‌های عقب بهره می‌برد اما درمجموع این هیوندای اکسنت است که به دلیل هماهنگی بیشتر المان‌های بدنه آن می‌تواند به میزان بیشتری باسلیقه مشتریان جور از آب درآید. به‌ویژه در نمای چهره فرم جلوپنجره بزرگ فردا ۵۱۱ اصطلاحاً کمی ناجور به نظر می‌رسد و شاید نتواند سلیقه برخی از مشتریان را با خود همسو سازد؛ این در حالی است که هیوندای اکسنت باوجود طراحی قدیمی‌تر، چهره هماهنگ‌تری ارائه می‌دهد و عدم تطابق کمتری در ظاهر آن به چشم می‌خورد.

fmc 511

هیوندای اکسنت

اما پس از ورود به کابین قضیه برعکس می‌شوند و فردا ۵۱۱ می‌تواند ازلحاظ طراحی داخلی دست بالا را در برابر حریف کره‌ای خود داشته باشد؛ به‌ویژه استفاده از المان‌های مدرن و مهیج‌تر در طراحی داشبورد و غربیلک فرمان، به‌علاوه نمایشگر ایستاده و دریچه‌های تهویه گرد در دو طرف داشبورد می‌تواند حس و حال هیجان‌انگیزتری برای سرنشینان fmc 511 نسبت به سدان اکسنت به وجود آورد.

کابین اکسنت

کابین فردا 511

البته ازلحاظ کیفیت متریال و میزان جاداری کابین، برتری نسبی همچنان با هیوندای اکسنت کرمان موتور است و ازاین‌جهت خودرو بهتری نسبت به حریف چینی محسوب می‌شود. هرچند که هر دو این سدان‌های کوچک ازلحاظ گنجایش صندلی‌های ردیف دوم، محدودیت‌هایی برای افراد بلندقد ایجاد خواهند کرد ولی به‌هرحال وضعیت اکسنت کمی بهتر از فردا ۵۱۱ خواهد بود.

مقایسه فنی فردا ۵۱۱ و هیوندای اکسنت کرمان موتور

در ادامه مقایسه فردا ۵۱۱ و هیوندای اکسنت کرمان موتور به بخش رقابت فنی این دو می‌رسیم. سدان شرکت فردا موتور جهت تأمین نیروی محرکه خود یک موتور ۱.۵ لیتری را به خدمت فراخوانده تا به کمک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک دو کلاچه بتواند نیرویی برابر با ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را به سمت محور جلو هدایت کند. میانگین مصرف سوخت فردا ۵۱۱ برابر با ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام‌شده و علیرغم آنکه شتاب صفر تا صد این خودرو از سوی شرکت سازنده رسماً به آگاهی مشتریان نرسیده است، اما انتظار داریم که این رقم برای سدان کوچک ۱۱۱۵ کیلوگرمی فردا چیزی حدود ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه باشد. حداکثر سرعت این سدان چینی هم احتمالاً از محدوده ۱۷۵-۱۸۰ کیلومتر بر ساعت فراتر نخواهد رفت.

اما در نقطه مقابل هیوندای اکسنت مونتاژی از موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۶ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. این محصول کره‌ای یک گیربکس ۴ دنده‌اتوماتیک را به پیشرانه خود متصل کرده تا نیروی موتور از این طریق به چرخ‌های جلو برسد. شتاب صفر تا صد اکسنت مونتاژی حدود ۱۱.۴ ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز برابر با ۱۸۴ کیلومتر بر ساعت تخمین زده می‌شود. همچنین این سدان ۱۰۷۰ کیلوگرمی به‌طور متوسط حدود ۶.۴ لیتر بنزین در ازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر مسافت مصرف خواهد کرد.

با این حساب به دلیل توان بیشتر پیشرانه و همچنین وزن کمتر، هیوندای اکسنت می‌تواند عملکرد فنی بهتری نسبت به رقیب چینی خود ارائه دهد و خودرو برتر از این نظر انتخاب می‌شود.

هیوندای اکسنت کرمان موتور فردا ۵۱۱ مدل خودرو
۴ سیلندر تنفس طبیعی چهار سیلندر تنفس طبیعی پیشرانه
۱.۶ لیتر ۱.۵ لیتر حجم موتور
۱۲۲ اسب بخار ۱۰۶ اسب بخار حداکثر قدرت
۱۵۶ نیوتن‌متر  ۱۳۵ نیوتن‌متر حداکثر گشتاور
چهار دنده‌اتوماتیک پنج سرعته اتوماتیک دو کلاچه گیربکس
۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت (ترکیبی)
۱۱.۴ ثانیه ۱۲.۵-۱۳ ثانیه (تقریبی) شتاب صفر تا ۱۰۰
۱۸۴ کیلومتر در ساعت ۱۷۵-۱۸۰ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت

مقایسه آپشن‌های فردا ۵۱۱ و هیوندای اکسنت کرمان موتور

دو کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، قفل خودکار درها حین حرکت، حسگر پارک عقب، ایزوفیکس، سانروف برقی، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، فرمان برقی با دکمه‌های کنترل، بلوتوث، سیستم تهویه دیجیتال، آینه‌های کناری تاشونده برقی، اتولایت، کامپیوتر سفری، پورت usb و درگاه برق ۱۲ ولت، شاخص‌ترین آپشن‌های فردا ۵۱۱ محسوب می‌شوند.

در سوی دیگر هیوندای اکسنت کرمان موتور به آپشن‌هایی مثل سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، مدیریت پایداری خودرو، سنسور فشار باد تایرهای جلو و عقب، فرمان برقی دوحالته حساس به‌سرعت، نمایشگر ۷ اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث و usb، نمایشگر دنده‌عقب در آینه، شش کیسه هوا، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک صندلی‌های جلو با تنظیمات دستی، روکش صندلی پارچه‌ای، آینه‌های جانبی برقی و سانروف تجهیز شده است؛ بنابراین اگر از فقدان کروز کنترل در هیوندا اکسنت صرف‌نظر کنیم، درمجموع این سدان کوچک کره‌ای آپشن‌های بیشتری نسبت به فردا ۵۱۱ در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

نمای پشتی هیوندای اکسنت

نمای پشتی فردا 511

حرف آخر

در اینکه هیوندای اکسنت سدان بهتری نسبت به فردا ۵۱۱ است، نباید خیلی شک کرد؛ چراکه محصول کره‌ای از توان فنی بیشتر، کابین جادار و باکیفیت‌تر، امکانات متنوع‌تر، ایمنی بالاتر، کیفیت ساخت برتر و بازار خریدوفروش قوی‌تر سود می‌برد؛ اما فردا ۵۱۱ هم به‌عنوان یک محصول چینی صفرکیلومتر می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که قصد ندارند هزینه نسبتاً بالاتری را جهت خرید یک سدان کارکرده کره‌ای هزینه کنند و همچنین از طراحی مدرن کابین اتومبیل صفرکیلومتر خود لذت بیشتری می‌برند.

نوشته: حسین باباپور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟