مرسدس‌ تمام الکتریکی

مرسدس‌ تمام الکتریکی جدید در آستانه رونمایی + تصاویر رسمی اولیه و عکس‌های جاسوسی

سه شنبه - 5 مرداد 1400

پیشرانه- مدیران دایملر پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۵ خودروهای هایبرید و تمام الکتریکی حدود ۵۰ درصد کل میزان حجم فروش مرسدس-بنز را تشکیل دهند.

پیشرانه- مدیران دایملر پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۵ خودروهای هایبرید و تمام الکتریکی حدود ۵۰ درصد کل میزان حجم فروش مرسدس-بنز را تشکیل دهند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه«به نقل از اتوموتیونیوز، گروه دایملر درحال‌توسعه سه پلتفرم تمام الکتریکی برای محصولات آینده خود است و علاوه بر آن، برنامه دارد تا با مشارکت و همکاری تعدادی از شرکای خود، ۸ کارخانه تولید باتری‌های الکتریکی را احداث کند. نیمی از این کارخانه‌ها در خاک اروپا ساخته خواهند شد و محل احداث یکی دیگر از کارخانه‌ها نیز در ایالات‌متحده خواهد بود.

در همین راستا، مرسدس-بنز بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ بیش از ۴۰ میلیارد یورو (معادل حدوداً ۴۷ میلیارد دلار (بر روی پروژه طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری خواهد کرد و برنامه دارد تا پایان بازه زمانی موردنظر (سال ۲۰۳۰) به خودروسازی تمام الکتریکی تبدیل شود.

مدیران دایملر پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۵ خودروهای هایبرید و تمام الکتریکی حدود ۵۰ درصد حجم فروش مرسدس-بنز را تشکیل دهند. نکته جالب اینجاست که پیش‌ازاین، مدیران دایملر تحقق چنین وضعیتی را در سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی و هدف‌گذاری کرده بودند (در برنامه‌ریزی قبلی تا سال ۲۰۲۵ قرار بود ۲۵ درصد از حجم فروش مرسدس به این گروه از خودروها اختصاص یابد) اما تغییر و تحول سریع جریان بازار، سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین و گرایش روزافزون به ساخت و عرضه خودروهای الکتریکی، مدیران دایملر را وادار کرده تا در محاسبات خود بازنگری کرده و با سرعت و تمرکز بیشتری برنامه‌های قبلی خود در این بخش را پیگیری کنند.

این استراتژی تمام الکتریکی و تغییر و تحولات اساسی باعث شده تا توجه مرسدس به حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مربوط به پیشرانه‌های درون‌سوز و پلاگین هایبرید با کاهشی چشمگیر مواجه شود؛ بطوریکه بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۶ میزان این کاهش سرمایه‌گذاری حدوداً ۸۰ درصد تخمین زده می‌شود.

علاوه بر این‌ها و همان‌طور که در ابتدای این مطلب بدان اشاره شد، سال ۲۰۲۵ سالی خواهد بود که مرسدس ۳ پلتفرم جدید، مدرن و تمام الکتریکی خود را معرفی خواهد کرد. اولینِ آن‌ها، پلتفرمی است که تحت نام MB.EA شناخته می‌شود و مبنای طراحی و توسعه خودروهای سواری سایز متوسط و بزرگ خواهد بود. دومین پلتفرم نیز موسوم به AMG.EA است که خودروهای عملکرد محور Mercedes-AMG بر روی آن توسعه خواهند یافت. پلتفرم دیگر مرسدس‌ تمام الکتریکی نیز با نام VAN.EA شناخته می‌شود و زیربنای مینی‌ون ها و خودروهای تجاری سبک مرسدس را تشکیل خواهد داد.

مرسدس‌ تمام الکتریکی

مدیرعامل دایملر در کنار اعضای سبد محصولات برند Mercedes-EQ (شاخه خودروهای تمام الکتریکی مرسدس)

شاخه خودروهای تمام الکتریکی مرسدس که تحت نام Mercedes-EQ شناخته می‌شود، در ماه‌های اخیر بسیار پرکار بوده و اقدام به معرفی کانسپت ویژن EQT (در کلاس مینی‌ون‌ها (و نسخه الکتریکی کراس اوورهای GLA و GLB کرده است (به ترتیب تحت نام مرسدس EQA و EQB(اما پر سر و صداترین خودروی Mercedes-EQ بدون شک سدان لوکس و فول سایز EQS بوده که قرار است در دنیای خودروهای الکتریکی، در همان نقشی ظاهر شود که در دنیای خودروهای بنزینی، مرسدس S کلاس برای چندین دهه مشغول به ایفای آن بوده است؛ یعنی نقش پرچم‌دار ساخته‌های مرسدس و طلایه‌دار سگمنت سدانهای فول سایز لوکس.

اولین تصاویر رسمی انتشاریافته از کانسپت مرسدس Vision EQXX

اولین تصاویر رسمی انتشاریافته از کانسپت مرسدس Vision EQXX

اما در هفته‌ها و ماه‌های آینده، خبرهای بیشتر و هیجان‌انگیزتری در مورد خودروهای الکتریکی جدید مرسدس به گوش خواهد رسید. یکی از آن‌ها، رونمایی از کانسپت EQXX است که مرسدس ادعا کرده قادر به پیمایش مسافتی بالغ‌بر هزار کیلومتر به ازای هر بار شارژ کامل باتری‌ها خواهد بود. همچنین بدنه سیال و فوق آیرودینامیک خودرو (که کلیات آن در تصاویر رسمی و استتار شده اولیه مشخص است (ضریب درگی برابر با ۰.۲۰ cd خواهد داشت. نکته مهم دیگر در مورد EQXX، مشارکت اعضای تیم فرمولاوان Mercedes-AMG در فرآیند توسعه و مهندسی این خودرو است. البته EQXX به‌احتمال بسیار زیاد، تنها یک خودروی کانسپت خواهد بود و به‌طور مستقیم (و یا با اِعمال یکسری تغییرات(راهی خط تولید نخواهد شد اما به‌کارگیری زبان طراحی و تعدادی از فناوری‌های این کانسپت در خودروهای الکتریکی آتی Mercedes-EQ به‌هیچ‌وجه دور از انتظار نخواهد بود.

رونمایی از کانسپت EQXX در اوایل سال 2022 صورت خواهد پذیرفت

رونمایی از کانسپت EQXX در اوایل سال ۲۰۲۲ صورت خواهد پذیرفت

این روزها بیشترین حجم توجه و علاقه‌مندی مشتریان در بازارهای جهانی به سمت کراس اوورها و شاسی‌بلندها معطوف شده و Mercedes-EQ نیز از این رغبت فراگیر غافل نمانده است؛ چراکه طبق وعده مدیران دایملر، در سال ۲۰۲۲ شاهد معرفی EQE و EQS شاسی‌بلند خواهیم بود و حتی برای EQS شاسی‌بلند، معرفی یک نسخه فوق لوکس تحت برند Mercedes-Maybach نیز در برنامه‌های آتی این خودروساز گنجانده‌شده است.

دیگر خبر جالب و عجیبی که اخیراً به‌طور رسمی اعلام‌شده، این است که نسخه‌ای تمام الکتریکی از مرسدس-بنز G-Class نیز در سال ۲۰۲۴ معرفی و روانه بازار خواهد شد. برخی شایعات حکایت از این دارند که ممکن است نسخه کانسپت این خودرو در اتوشو IAA مونیخ (که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد(به نمایش گذاشته شود. بااین‌حال هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که آیا G-Class برقی قرار است خودرویی از بیخ و بن جدید و متفاوت باشد یا اینکه شمایل کلی و ساختار ظاهری فعلی خودرو حفظ خواهد شد و عمده‌ترین تغییرات در بخش قوای محرکه آن صورت خواهد پذیرفت.

نسخه شاسی‌بلند مرسدس EQS تحت پوشش‌های استتاری بدنه و مشغول گذراندن تست‌های جاده‌ای

نسخه شاسی‌بلند مرسدس EQS تحت پوشش‌های استتاری بدنه و مشغول گذراندن تست‌های جاده‌ای

اولین پیش‌نمایش و تصاویر رسمی از نسخه فوق لوکس EQS شاسی‌بلند تحت نام و نشان Mercedes-Maybach

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟