مقایسه فیدلیتی و فردا T5

مقایسه فیدلیتی و فردا T5

چهارشنبه - 20 مرداد 1400

پیشرانه- مقایسه فیدلیتی و فردا T5 در آینده نزدیک یکی رقابت‌های جذاب خودرویی بازار ما خواهد بود؛ چراکه این دو محصول جدید ازلحاظ ابعاد و قیمت تقریباً همکلاس هستند و به‌عنوان شاسی بلندهای شهری میان قیمت، جایگاهی ویژه در بازار ایران پیدا خواهند کرد.

پیشرانه- مقایسه فیدلیتی و فردا T5 در آینده نزدیک یکی رقابت‌های جذاب خودرویی بازار ما خواهد بود؛ چراکه این دو محصول جدید ازلحاظ ابعاد و قیمت تقریباً همکلاس هستند و به‌عنوان شاسی بلندهای شهری میان قیمت، جایگاهی ویژه در بازار ایران پیدا خواهند کرد.

در ادامه با «پیشرانه» همراه باشید تا اطلاعاتی مهم درباره مقایسه فیدلیتی و فردا T5 را به اطلاع شما برسانیم.

معرفی فیدلیتی و فردا T5

فیدلیتی بهمن موتور اصالتاً یک محصول چینی به نام X70S JETOUR است که توسط شرکت جتور (زیرمجموعه شرکت چری) به‌عنوان یک کراس اوور نیمه لوکس وارد میدان شده است. گروه خودروسازی بهمن در سال ۹۹ فیدلیتی را به‌طور رسمی معرفی کرد و فروش آن را از سال ۱۴۰۰ کلید زد.

فردا T5 یا همان دانگ فنگ T5 هم یک کراس اوور کامپکت از سری تولیدات کمپانی دانگ فنگ است که فروش آن طی تابستان ۲۰۱۸ و تحت برند فورتینگ در چین آغاز شد. ضمناً شرکت دانگ فنگ در سال ۲۰۱۹ یک نمونه فیس‌لیفت از این خودرو را نیز به لیست تولیدات خود اضافه کرد که در نمای جلو شباهت زیادی به برخی محصولات رنو دارد. بااین‌حال فرداموتور صرفاً مدل ۲۰۱۸ دانگ فنگ T5 را روی خطوط تولید خود می‌آورد تا از سال ۱۴۰۰ آن را در ایران به فروش برساند.

مقایسه فیدلیتی و فردا T5 ازنظر طراحی بیرونی

ابعاد بدنه فیدلیتی کمی بزرگ‌تر از دانگ فنگ T5 است و شمایل آن نیز طوری طراحی‌شده که بیشتر نشان‌دهنده فرمی تجملاتی و خانوادگی باشد و شاخصه‌های اسپرت کمتری در آن به‌کاررفته است؛ ضمناً به‌طورکلی می‌توان شباهت‌هایی میان این محصول با کیا سورنتو UM نیز مشاهده کرد.

فردا T5 هم وجهه‌ای تقریباً خانوادگی دارد و المان‌های اصلی بدنه آن سعی در ارائه شمایلی لوکس و نسبتاً تجملاتی دارند. دراین‌بین باید گفت که هر دو کراس اوور جدید بازار ایران از طراحی زیبا و چشم‌نواز برخوردار هستند اما شاید در نظر برخی افراد فردا تی ۵ اندکی مدرن‌تر به نظر برسد و محصولی زیباتر تلقی شود.

درون کابین هر دو خودرو هم شرایط زیاد متفاوت نیست؛ با این تفاوت که فیدلیتی نمایی مدرن با طراحی نسبتاً مینیمال و ساده‌تر را ارائه می‎دهد اما تی ۵ پیچ‌وتاب بیشتری در چهره‌پردازی کابین خود اعمال کرده تا فضایی متفاوت‌تر را در معرض دید قرار دهد. با این تفسیر باید گفت طراحی داخلی هر دو محصول به‌نوبه خود جذاب و چشم‌نواز است اما شاید فیدلیتی به دلیل وقار و متانت بیشتری که در ترسیم کابین خود به خرج داده است، انطباق بالاتری باسلیقه مشتریان ایرانی داشت باشد.

فیدلیتی

دانگ فنگ تی 5

همچنین به دلیل فاصله محوری یکسان فیدلیتی و فردا تی ۵، شاهد کابینی نسبتاً جادار در هر دو خودرو هستیم که قطعاً راحتی بیشتر سرنشینان را به دنبال خواهد آورد. همچنین پشت صندلی‌های ردیف دوم فیدلیتی فضای بسیار وسیع در حد ۱۶۸۰ لیتر وجود دارد که درنتیجه هیچ‌گونه دغدغه‌ای را برای کاربران باقی نخواهد گذاشت. این در حالی است که فضای صندوق فردا تی ۵ تنها ۵۱۵ لیتر ظرفیت دارد و در پاسخگویی به نیاز خانواده‌های پرجمعیت به‌اندازه محصول گروه بهمن موفق نخواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی فیدلیتی و فردا T5

متأسفانه در زمان نگارش این مطلب مشخصات فنی فردا تی ۵ به‌طور رسمی منتشرنشده اما انتظار می‌رود یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ با توان خروجی ۱۵۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر به همراه گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه و یا جعبه‌دنده CVT در فردا تی ۵ به کار گرفته شود. حداکثر سرعت دانگ فنگ T5 مجهز به موتور ۱.۵ لیتری حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است و متوسط مصرف سوخت آن‌هم کمتر از ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

فیدلیتی هم با یک پیشرانه جمع‌وجور توربو شارژ به حجم ۱.۵ لیتر کنار آمده و ۱۵۵ اسب بخار قدرت به همراه ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولیدی خود را از طریق گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. شرکت بهمن به‌طور رسمی اشاره‌ای به حداکثر سرعت و شتاب صفر تا صد این خودرو نداشته اما طبق تست‌های غیررسمی، فیدلیتی دارای شتابی در حدود ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه خواهد بود و نهایتاً نیز تا حوالی ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت سرعت خواهد گرفت. مصرف سوخت ترکیبی فیدلیتی نیز برابر ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی‌شده که نسبت به حریف صرفه کمتری دارد.

بنابراین به نظر می‌رسد احتمالاً اختلاف چندانی بین عملکرد فنی فیدلیتی و فردا تی ۵ مجهز به موتور ۱.۵ لیتری شاهد نخواهیم بود. دراین‌بین کیفیت سواری هردو خودرو اندکی اسپرت احساس می‌شود و هندلینگ و پایداری آن‌ها در سر پیچ‌ها تقریباً مناسب کاربردهای رایج و خانوادگی خواهد بود.

نوع خودرو فیدلیتی بهمن موتور فردا تی ۵
پیشرانه ۱.۵L/ چهار سیلندر/ توربو شارژ ۱.۵L / چهار سیلندر/ توربو شارژ
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو / گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک دیفرانسیل جلو/ گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه یا جعبه‌دنده CVT
توان خروجی ۱۵۵ اسب بخار / ۲۳۰ نیوتن‌متر ۱۵۰ اسب بخار / ۲۰۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ – ۱۰۰ ۱۲.۵ – ۱۳ ثانیه (تقریبی) ۱۳ ثانیه (تقریبی)
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

 

مقایسه  فردا T5 و فیدلیتی ازنظر امکانات

هنوز مشخص نیست که محصول فردا موتورز چه آپشن‌هایی با خود به بازار ایران می‌آورد اما باید بدانید که امکاناتی به شرح زیر در نسخه فول آپشن دانگ فنگ تی ۵ ارائه‌شده است:

رادار نقطه کور، فرمان برقی، سیستم کروز کنترل، سانروف پانوراما، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، تودوزی چرمی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، نمایشگر لمسی بزرگ داشبورد، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، درب برقی صندوق‌عقب، دوربین‌های عقب و ۳۶۰ درجه، سیستم کنترل توقف در سربالایی، ترمز پارک برقی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، شش ایربگ، آینه‎های تاشونده برقی جانبی با گرم‌کن، دوربین ثبت وقایع رانندگی، رادار تابلوخوان، دی‌لایت، حسگر فشار باد تایر، سنسور باران و…

کابین فیدلیتی

دانگ فنگ T5

در سمت دیگر میدان فیدلیتی بهمن موتور هم تقریباً دست‌پر حاضرشده و آپشن‌های رفاهی ایمنی مطلوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. ازجمله امکانات فیدلیتی می‌توان به سیستم کنترل کشش و پایداری، سامانه کنترل شروع به حرکت در سربالایی، سیستم ایمنی برخورد مانع با شیشه‌بالابر، ترمز پارک برقی، اتو هلد، رادار حرکت بین خطوط و تشخیص نقاط کور، سنسور فشار باد تایر، ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو و جانبی، تنظیمات برقی به همراه گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور باران، فرمان چرمی مجهز به کلید کنترل، تهویه مطبوع دیجیتال غیراتومات با دریچه عقب، بلندگو، شارژر وایرلس، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، جلو آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، صفحه نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی به همراه بلوتوث، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه دوربین عقب، اتولایت، آینه‌های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرم‌کن، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌ها، سانروف پانوراما، دی لایت حسگر پارک جلو و عقب سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق توسط پا، جک هیدرولیکی درب موتور و سیستم تشخیص مانع درب صندوق.

نتیجه‌گیری

انتخاب یکی از این دو خودرو به‌عنوان برنده امری نسبتاً سخت است و بسته به سلیقه و نیاز مشتریان هرکدام از این دو محصول می‌تواند گزینه اول مشتریان باشد. البته لازم است تا زمان منتشر شدن اطلاعات رسمی فردا تی ۵ و قیمت آن منتظر بمانیم و سپس اقدام به نتیجه‌گیری قطعی کنیم؛ اما بااین‌وجود اگر به دنبال یک کراس اوور با ابعاد نسبتاً بزرگ‌تر، طراحی بدنه زیبا، کابین جادار با طراحی مدرن و مصرف سوخت تقریباً منطقی هستید، قطعاً هر دو محصول گروه بهمن و فرداموتورز قادر به تأمین نیازهای شما به نحو احسن خواهند بود.

تنها نکته‌ای که دراین‌بین می‌تواند مشتریان را به سمت فیدلیتی متمایل سازد، خدمات پس از فروش گسترده‌تر گروه بهمن به‌عنوان یک خودروساز باسابقه است که نمایندگان پرشماری را در سراسر کشور جهت ارائه خدمات به مشتریان خود به خدمت گرفته است. به‌هرحال تا زمان مشخص شدن قیمت نهایی، مشخصات فنی و سطح آپشن‌های محصول فرداموتورز، نمی‌توان به‌طورقطع برنده مقایسه فیدلیتی و فردا T5 را اعلام کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟