رونق صنعت خودرو ضروری‌تر از تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در سال 1404

صنعت خودرو نیازمند عقب‌نشینی دولت در قیمت‌گذاری/ رونق صنعت خودرو ضروری‌تر از تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴

سه شنبه - 26 مرداد 1400

پیشرانه- صنعت خودروی کشور پس از سال‌ها مواجه با مشکلات امروز نیازمند عقب‌نشینی دولت در قیمت‌گذاری دستور و بازنگری در برنامه‌های گذشته است، اتفاقی که شاید با نگاه تخصصی فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت در وزارت خانه یادشده، محقق شود.

پیشرانه- صنعت خودروی کشور پس از سال‌ها مواجه با مشکلات امروز نیازمند عقب‌نشینی دولت در قیمت‌گذاری دستور و بازنگری در برنامه‌های گذشته است، اتفاقی که شاید با نگاه تخصصی فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت در وزارت خانه یادشده، محقق شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت صمت فردی برآمده از بدنه این وزارتخانه با نگاهی تخصصی و معتقد به برنامه‌ریزی است. این در حالی است که در بسیاری از دوره‌ها عدم اعتقاد به تخصص و تمرکزی بر برنامه‌های اجرایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، بسیاری از صنایع مرتبط با این وزارتخانه را گرفتار مشکلاتی کرد که امروز عمق آن‌ها شدت یافته و به‌راحتی راهکاری برای برون‌رفت از آن‌ها قابل‌اجرا نخواهد بود.

صنعت خودرو، جز صنایعی است که در سال‌های اخیر قربانی تصمیمات غیر کارشناسی و سیاست زده از سوی دولت شد و همین موضوع امروز مدیران خودرویی را در مقابل زیان انباشته هنگفتی قرار داده است که رهایی از آن به‌آسانی و در مدت‌زمان کوتاه میسر نخواهد بود.

اما نگاه تخصصی و اعتقاد به تعامل هرچه بیشتر با بخش خصوصی را می‌توان روزنه امید برای حل مشکلات صنعت خودرو دانست اما این موضوع کافی نبوده و پایان ماجرا نخواهد بود.

صنعت خودرو نیازمند نگاه تخصصی است و اولین گام برای نجات آن خروج دولت از تصمیم‌گیری‌ها و قیمت‌گذاری دستوری است. اتفاقی بازار خودرو را از ماه‌های پایانی سال گذشته به خواب عمیق فرو برده و تنها بر قدرت واسطه افزوده است. از سویی دیگر در کنار این موضوع، صنعت خودرو برای آنکه بار دیگر با توانی بیشتر وارد بازار شده و برنامه‌های صادراتی خود را محقق کند نیازمند تعامل با دنیا است، موضوعی که امروز مانعی بزرگ به نام تحریم را پیش روی خود دارد.

رکود بازار، تحریم، تأمین مواد اولیه و… از مواردی است که دست‌به‌دست هم داده و تولید خودرو و تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ را با مشکل همراه کرده است. این در حالی است که وعده تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ در برنامه‌های فاطمی امین مانند یک نورافکن به چشم می‌خورد. عددی که سال‌ها قبل در برنامه چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌شده است.

حال این سؤال مطرح است که آیا صنعت خودرو باوجود زیرساخت‌های فعلی و مشکلاتی همچون مدیریت دولت بر آن، می‌تواند خود را تا سال ۱۴۰۴ به این عدد برساند؟ شاید بهترین اقدام فاطمی امین در صنعت خودرو بازنگری برنامه‌های گذشته باشد تا با دیدی روشن در مسیر حل مشکلات گام بردارد.

از سویی دیگر صنعت خودرو باید برای رقابت در بازارهای جهانی کیفیت تولید خود را افزایش داده تا تقاضا از خودروهای خارجی به سمت خودروی داخلی بیاید.

افزایش تولید و تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو برای بازاری که تقاضای چندانی نداشته و قیمت‌ها واقعی نیست، نمی‌تواند ناجی صنعتی باشد که در سال‌های اخیر مشکلاتش رو به افزایش رفته است. این در حالی است که افزایش قیمت دلار و تورم در جامعه، قدرت خرید را کاهش داده و چندان نمی‌توان به رونق گرفتن بازار خودرو حداقل در یک سال پیش رو امیدوار بود اما درصورتی‌که وزیر پیشنهادی صمت تیم مشاورانی از بخش خصوصی را با خود همراه کند می‌توان به تحقق برنامه راهبردی وی امید داشت اما درصورتی‌که همچنان دولت به دنبال حضور در بازار خودرو و اجرای قیمت‌گذاری دستوری باشد نه‌تنها تولید ۳ میلیون دستگاه محقق نخواهد شد بلکه صنعت خودرو در باتلاقی از مشکلات فرو می‌رود که دست‌وپا زدن برای نجات آن بی‌فایده خواهد بود.

نوشته: مرسده امیر پناهی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟