دایون Y5

باز کردن گالری تصاویر
2 لیتری
202 اسب بخار
اتوماتیک 6 سرعته
دو دیفرانسیل
توربو شارژ
مشاهده سایر مشخصات
مزایا
شاسی مستقل
قابلیت آفرود
قیمت مناسب
معایب
کیفیت پایین متریال
طراحی قدیمی
امکانات کم

پیشرانه- دایون Y5 جدیدترین شاسی‌بلند خانوادگی چینی است که قرار شده توسط ایلیا خودرو و در همکاری با کیان موتور وارنا راه خود را به بازار ایران باز کند.

اگر نگاهی به شکل و قیافه این شاسی‌بلند چینی بیندازید، احتمالاً یاد فودای لندفورت یا همان سایپا تیوان خواهید افتاد؛ شاسی‌بلندی که پیش‌ازاین گفته می‌شد شرکت زامیاد قرار است آن را به بازار عرضه کند اما گویا این امر محقق نشده و صنایع خودروسازی ایلیا تصمیم گرفته تا کم‌کاری سایپا در این زمینه را به‌صورت ضربتی جبران کند و خودروی موردنظر را با نام وای ۵ به متقاضیان داخلی تحویل دهد. خودرویی که هرچند به‌ظاهر توانایی‌های مناسبی دارد اما ازلحاظ استایل و نوع طراحی کابین، شاید خیلی نتواند با سلیقه مشتریان امروزی همخوانی داشته باشد. در ادامه نگاهی به ویژگی‌های دایون Y5 می‌اندازیم.

طراحی

محصول آتی ایلیا خودرو شمایل زیبایی دارد اما نه برای امروز! بلکه پنج یا شش سال پیش اگر این خودرو وارد بازار ما می‌شد آنگاه می‌توانستیم طراحی آن را نسبتاً قابل‌قبول بدانیم.

کافی است نگاهی به‌ظاهر خودروهای مدرن چینی بیندازید تا ببینید که دیگر استایل نسبتاً ساده امثال Y5 نمی‌تواند خیلی برای مشتریان جذابیت داشته باشد و برچسب قدیمی بودن یا از مد افتاده شدن را از خود جدا کند. در مورد طراحی داشبورد و فضای داخلی هم می‌توان همین نظر را داشت؛ ضمن آنکه انتظار نمی‌رود در داشبورد و رودری ها جز پلاستیک خشک نه‌چندان مرغوب، ماده باارزش‌تری دیگری به کار رود.

مسلماً فضای کابین و همچنین صندوق‌عقب کاملاً جادار بوده و محیطی نسبتاً راحت را برای سرنشینان فراهم خواهد آورد؛ اما احتمالاً میزان سفتی صندلی‌ها اجازه نمی‌دهد تا سرنشینان در مسافرت‌های طولانی و یا مسیرهای آفرودی، سواری کاملاً راحت و به‌دوراز خستگی و کوفتگی را تجربه کنند که البته در این رنج از شاسی‌بلندهای نه‌چندان گران‌قیمت، امری تقریباً طبیعی و رایج به‌حساب می‌آید.

مشخصات فنی دایون Y5

نوبتی هم باشد نوبت اصل مطلب یا همان بخش فنی دایون وای ۵ است که مطمئناً بی‌صبرانه می‌خواهید بدانید این چینی بلندقامت نیروی خود را از کجا تأمین می‌کند. به این منظور شرکت سازنده برای دایون Y5 یک موتور ۲ لیتری توربو شارژ ۴ سیلندر به قدرت ۲۰۲ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور، به همراه دو دیفرانسیل سه حالته با قفل دیفرانسیل عقب را به خدمت گرفته تا این شاسی‌بلند هفت نفره شاسی مستقل را به حرکت درآورد.

ظاهراً گیربکس این خودرو هم از نوع ۶ سرعته اتوماتیک معمولی است و دیگر خبری از جعبه‌دنده دو کلاچه و داغ شدن‌های بیش‌ازحد به‌اضافه استهلاک نسبتاً بالاتر این‌گونه جعبه‌دنده‌ها، در دایون وای پنج نیست.

با این حساب روی کاغذ انتظار داریم که توانایی حرکتی مناسبی از این شاسی‌بلند چینی چه در سطح شهر و چه در مسیرهای آفرود شاهد باشیم. به‌ویژه وجود دو دیفرانسیل با قفل عقب تأثیر مناسبی روی قابلیت‌های بیراهه نوردی این محصول خواهد گذاشت.

اما نکته منفی در اینجا استفاده از پیشرانه توربو شارژ است که معمولاً حساسیت نسبتاً بالاتری به کیفیت بنزین داشته و استهلاک آن‌ها نسبت به مدل‌های تنفس طبیعی بیشتر است؛ بنابراین روی کاغذ گرچه همه‌چیز مناسب به نظر می‌رسد اما احتمالاً استهلاک این پیشرانه بعد از گذشت چند سال، دردسر و هزینه‌های بیشتری را برای مالکان در پی می‌آورد.

امکانات

بر اساس اطلاعاتی که تا به اینجای کار به دست ما رسیده دایون وای پنج خیلی تمایلی به ارائه آپشن‌های سرعت بالا نداشته و صرفاً یک سری تجهیزات مرسوم اکثر خودروهای اقتصادی امروزی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

ازجمله این تجهیزات می‌شود به نمایشگر ۸ اینچی لمسی، تودوزی و روکش فرمان چرمی، سیستم صوتی با ۸ اسپیکر، ورود و استارت بدون کلید، تنظیمات برقی صندلی راننده، آینه‌های تاشونده برقی، سیستم رهیاب، سانروف، دوربین عقب، کروز کنترل، رینگ ۱۷ اینچی و تنظیم مستقل تهویه مطبوع ردیف عقب اشاره کرد.

قیمت دایون Y5

دایون وای ۵ روی کاغذ یک شاسی‌بلند خانوادگی با توانایی آفرود مناسب شناخته می‌شود اما نکته اینجاست که ظاهر این خودرو دیگر تقریباً قدیمی‌شده و شاید بسیاری از خانواده‌ها قید توانمندی آفرود آن را بزنند و بیشتر به سراغ کراس اوورهای جدیدتری مثل فیدلیتی، دیگنیتی و امثال آن‌ها بروند. به‌ویژه احتمال می‌رود محدوده قیمتی این خودرو با رقبای یادشده و همچنین محصولات دیگری مثل چری تیگو ۷، نمونه‌های کارکرده کی ام سی کی ۷ کرمان موتور و… در یک رده قرار بگیرد.

در آن صورت احتمالاً اکثر مشتریان ترجیح می‌دهند یک کراس اوور زیبا و جدید با امکانات بیشتر را خریداری کنند تا آن‌که به سراغ شاسی‌بلند شاسی مستقل با امکانات کم‌تر و ظاهر قدیمی‌تر بروند.

البته فاکتور قیمت در این میان بسیار تعیین‌کننده خواهد بود و اگر شرکت سازنده بهایی بیش از یک میلیارد را برای محصول خود در نظر بگیرد، به‌احتمال‌قوی توفیق چندانی کسب نخواهد کرد؛ اما اگر محدوده زیر ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان را هدف قرار داده باشد آنگاه شاید بتوان روی فروش مناسب‌تر این شاسی‌بلند چینی در ایران حساب کرد.

به‌هرحال باید منتظر ماند تا این محصول روانه بازار شده و قیمت آن به‌طور دقیق‌تر مشخص شود تا بتوانیم اظهارنظر جامع‌تری درباره جایگاه دایون وای ۵ در ایران داشته باشیم.

نوشته:حسین باباپور

مشخصات فنی

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور 2 لیتری
تنفس موتور توربو شارژ
انتقال نیرو دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت 202 اسب بخار
حداکثر گشتاور 280 نیوتن متر
جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته
شتاب ۰ - ۱۰۰ 11 ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر 10.1
مصرف سوخت ترکیبی 9.3

موارد ایمنی

کیسه هوا برای سرنشینان جلو - ترمز جلو و عقب دیسکی - ESC - ABS - EBD - CBS

ویژگی های رفاهی

سیستم ناوبری GPS، صفحه نمایش 8 اینچی، بلوتوث، ورودی USB و AUX، تعداد 8 بلندگو - سیستم چهار چرخ شرکت BorgWarner، رینگ های 17 اینچی، سانروف، آینه های جانبی تاشو برقی، آنتن کوسه ای، کلید های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، کروز کنترل، تهویه مطبوع جداگانه برای ردیف عقب، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، دوربین عقب، قفل دیفرانسیل مکانیکی محور عقب، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت

نظر شما چیست؟