اماده سازی خودرو برای زمستان و سرما

دوشنبه - 29 مهر 1398

پیشرانه- با ورود به فصول سرد سال نیاز است تا یک سری اقدامات لازم و ضروری برای رویارویی با این روزها انجام داد تا به‌نوعی از غافلگیری در روزهایی که با بارندگی و لغزندگی معابر روبرو می‌شویم، دوری‌کنیم.

پیشرانه- با ورود به فصول سرد سال نیاز است تا یک سری اقدامات لازم و ضروری برای رویارویی با این روزها انجام داد تا به‌نوعی از غافلگیری در روزهایی که با بارندگی و لغزندگی معابر روبرو می‌شویم، دوری‌کنیم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» جدا از مواردی که ضروری است همیشه مدنظر قرارداد مثل همراه داشتن زنجیر چرخ و جعبه کمک‌های اولیه و… یک سری اقدامات ساده نیز وجود دارند که از اصلی‌ترین کارها برای ورود به ایام سرد سال محسوب می‌شوند. خصوصاً اگر قصد رفتن به مسافرت را دارید.

۱- روغن و واسکازین:
معمولاً روغن‌ها و دیگر سیالات موتور مثل واسکازین جعبه‌دنده و هیدرولیک را از نوع چند گریدی انتخاب می‌کنند تا در دما و آب‌وهوای گوناگون نیز کارایی خود را داشته باشند؛ اما اگر در مناطقی زندگی می‌کنیم که آب‌وهوای سردی در فصل پاییز و زمستان دارد، می‌توان از روانکاری با گرانروی پایین‌تر استفاده کرد تا در هوای سرد صبحگاهی که هنوز روانکارها گرانروی بالایی دارند، پیشرانه خودرو استارت سرد راحت‌تری داشته باشد. این کار را می‌توان با مشورت یک مکانیک انجام داد اما معمولاً مجاز است یک درجه روغن روان‌تری در فصل سرد استفاده کنیم. این موضوعی است که نباید برای اماده سازی خودرو برای زمستان و سرما از یاد برد.

اماده سازی خودرو برای زمستان

۲- جابجایی تایرها:
به‌طورکلی هر ۶ ماه و یا طی ۱۰ هزار کیلومتر باید تایرهای محور عقب و جلو را جابجا کرد. با این کار هم تایرهای هر دو محور به‌طور هم‌زمان مستهلک می‌شوند و هم تایر عقب که معمولاً استهلاک کمتری دارد (خصوصاً در خودروهای دیفرانسیل جلو) در محور جلو که محور فرمان گیر خودرو است قرار می‌گیرد و این کار ایمنی و پایداری خودرو را در مسیرهای لغزنده افزایش می‌دهد. ضمن اینکه نباید هیچ‌گاه از تنظیم فشار باد تایرها غفلت کرد. البته پیش‌تر درباره این موضوع به‌صورت مفصل صحبت کرده‌ایم که می‌توانید اینجا بخوانید.

اماده سازی خودرو برای زمستان

۳- تسمه‌ها:
این روزها معمولاً یک یا نهایتاً دو تسمه در پیشرانه خودروها وجود دارد اما باید بدانیم که سرد شدن هوا منجر به سفت شدن تسمه و کاهش طول آن‌ها براثر انقباض می‌شود. این پدیده باعث خواهد شد تا تسمه‌ها در اثر کارکرد در هوای سرد عمر کوتاه‌تری داشته باشند و اگر در آن‌ها شکستگی و فرسودگی وجود داشته باشد، زودتر خود را نشان داده و خراب شوند. ازاین‌رو اگر زمان تعویض تسمه‌ها رسیده و در آن‌ها بریدگی‌های ناشی از فرسودگی را می‌بینیم، بهتر است تا قبل از اینکه پاره شوند، آن‌ها را تعویض نماییم. باید بدانیم که تسمه‌های پیشرانه چون چندین قسمت را به هم ربط می‌دهند، در صورت پاره شدن مشکلات زیادی را به همراه خواند داشت.

اماده سازی خودرو برای زمستان

۴- ضدیخ:
این مایع از ضروری‌ترین سیالات پیشرانه به شمار می‌آید چراکه هم اثر ضد جوش دارد و نقطه‌جوش آب را بالا می‌برد و هم اثر ضد خورندگی داشته و هم از یخ زدن آب در سرمای زیر صفر جلوگیری می‌کند. ازاین‌رو اگر حجم ضدیخ داخل پیشرانه و رادیاتور از حجم استاندارد آن کمتر است (حداقل باید ۳۰ درصد از حجم آب موتور شامل ضدیخ باشد) بهتر است تا زودتر اقدام به‌اضافه کردن این مایع حیاتی کنید. بهتر است قبل از این کار اگر شلنگ و یا اتصالات این مجموعه خراب است، آن‌ها را تعویض کنید.

اماده سازی خودرو برای زمستان

۵- ترمزها و لنت:
اماده سازی خودرو برای زمستان و سرما بسیار مهم است که بدانید در زمان بارندگی و با لغزنده شدن معابر و جاده‌ها، سیستم ترمز گیری سالم و کارآمد اهمیت خود را نشان می‌دهد. اگر زمان تعویض لنت‌ها فرارسیده یا سیستم ترمز دچار ایراداتی مثل رگلاژ نبودن، خرابی سیستم ABS، هوا داشتن، درگیری زودهنگام و قفل شدن و… دارند، بهتر است تا قبل از ورود به فصل بارندگی و لغزندگی جاده‌ها، اقدام به تعمیر و رفع عیب آن‌ها کنید. البته درباره تعویض لنت خودروها نیز تلاش کرده در مطالب پیشین توضیحاتی ارایه کنیم که می توانید اینجا یا اینجا ملاحظه کنید.

اماده سازی خودرو برای زمستان

۶- ترموستات:
ترموستات درواقع دریچه‌ای است که در زمان‌های خاصی اجازه حرکت آب پیشرانه را به سمت رادیاتور می‌دهد. در صورت خرابی این قطعه اگر این مسیر بسته نشود، آب به دمای مناسب خود نخواهد رسید و پیشرانه در حالت سرد کار خواهد کرد بخاری نیز کارکرد مطلوبی ندارد. اگر ترموستات دیرتر از حد تعیین‌شده باز شود، موتور جوش آورده که دردسرهای خود را خواهد داشت. ضمن اینکه برخی از خودروهای قدیمی‌تر از ترموستات‌هایی با دمای پایین‌تر استفاده می‌کنند و یا اصلاً در فصل تابستان این قطعه را از جای خود خارج می‌کنند. با شروع فصل سرد و آغاز استفاده از بخاری ماشین، اگر این قطعه حساس دچار کاستی و عیوب است، بهتر است تا اقدام به رفع عیب آن کنیم. تا در اماده سازی خودرو برای زمستان و سرما دچار مشکل نشوید.

اماده سازی خودرو برای زمستان

۷- برف‌پاک‌کن:
یکی از ضروریات اماده سازی خودرو برای زمستان و سرما، سیستم برف‌پاک‌کن و شیشه‌شور خودرو است. برف‌پاک‌کن‌ها معمولاً عمری یک تا دو سال دارند و سفارش می‌شود تا برای جلوگیری از خط افتادن روی شیشه، اقدام به تعویض آن‌ها کنیم. همچنین سیستم شیشه‌شور از دیگر قطعات ضروری خودرو است. برای پاک کردن آبی که در زمان بارندگی از سطح جاده بر روی شیشه جلوی خودرو پاشیده می‌شود، نیاز به یک سیستم شیشه‌شور سالم دارد.

اماده سازی خودرو برای زمستان

۸- بخاری:
سیستم بخاری در خودرو هم برای گرم کردن سرنشینان اهمیت دارد و هم برای مواردی مثل پاک کردن بخار از روی شیشه‌ها. پس اگر این قسمت از خودرو دارای نقص است، لازم است تا قبل از شروع فصل سرد اقدام به تعمیر آن کنیم. ضمن اینکه یکی از موارد شایع در زمان اضافه کردن ضد یخ، نشتی آب از اتصالات بخاری خودرو است. همچنین گرفتگی مجاری این قسمت مانع از چرخش صحیح آب‌شده و منجر به گرم کردن ماشین می‌شود.

اماده سازی خودرو برای زمستان

۹- باتری:
گفته می‌شود که کارایی باتری در هوای سرد زمستانی در حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. این کاهش کارایی در کنار بالا رفتن گرانروی سیالات موتور و گیربکس که استارت سرد پیشرانه را مشکل‌تر می‌کنند، باعث می‌شود تا فشار زیادی به باتری برای روشن کردن پیشرانه در هوای سرد وارد شود. اگر باتری به اواخر عمر خود رسیده، بهتر است تا به فکر تعویض آن باشیم. ضمن اینکه بررسی سطح آب اسید باتری و اتصالات آن می‌تواند عمر این قطعه گران‌قیمت را افزایش دهد.

اماده سازی خودرو برای زمستان

۱۰- چراغ‌ها:
در زمان بارندگی، دید روبه‌جلو در حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند که این وضعیت در شب کاملاً قابل حس خواهد بود. در این زمان داشتن چراغ‌های استاندارد با لامپ‌های باکیفیت و از طرفی کاسه‌چراغ‌های تنظیم‌شده می‌تواند تا حد زیادی به راننده در داشتن یک دید خوب و کافی کمک کند.

اماده سازی خودرو برای زمستان

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟