لئو MX8

نیسان ترا با لباس جدید در ایران؛ بررسی شباهت‌های لئو MX8 و شاسی‌بلند پرجذبه نیسان

یکشنبه - 28 اسفند 1401

پیشرانه- لئو MX8 درواقع یک نمونه فیس‌لیفت از نیسان ترا محسوب می‌شود که حتی از برخی جهات نسبت به نمونه ژاپنی جذابیت بیشتری ارائه می‌دهد.

پیشرانه- در سال‌های اخیر که واردات هرگونه خودروی شاسی‌بلند ژاپنی به کشورمان امکان‌پذیر نبوده، حسرت زیادی روی دل آفرودسواران و علاقه‌مندان به خودروهای بزرگ با شاسی مستقل باقی مانده است. روزبه‌روز نیز بر قیمت نمونه‌های کارکرده امثال تویوتا لندکروزر و پرادو اضافه می‌شود تا هر چه بیشتر دست مشتری ایرانی از این محصولات کوتاه شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اما بالاخره بعد از عرضه انواع کراس اوورهای چینی با شاسی یکپارچه به بازار کشور، یکی از شرکت‌های تولیدکننده خودرو تصمیم گرفت تا محصولی متفاوت با رگ و ریشه اصیل ژاپنی را روی خط مونتاژ خود بیاورد. شرکت ایستا موتور ارس برخلاف رویه متداول در سایر شرکت‌ها، به سراغ نمونه جدیدی از نیسان ترا رفته است که در اصل توسط کمپانی دانگ فنگ تولید می‌شود و قصد دارد آن را با نام و نشان جدید یعنی تحت عنوان لئو mx8 به بازار ایران عرضه کند.

این خودرو درواقع یک نمونه فیس‌لیفت از نیسان ترا محسوب می‌شود که حتی از برخی جهات نسبت به نمونه ژاپنی جذابیت بیشتری ارائه می‌دهد. به‌عنوان‌مثال نمای داخل کابین این خودرو مدرن‌تر از محصول ژاپنی به نظر می‌رسد و محیطی لوکس و کاربرپسند تر را در اختیار می‌گذارد.

در این مطلب می‌خواهیم مقایسه‌ای بین نیسان ترا و لئو ام ایکس ۸ داشته باشیم تا ببینیم که چه شباهت‌هایی بین این دو خودرو وجود دارد و محصول جدید ایستا موتور ارس چقدر می‌تواند جای خالی شاسی‌بلندهای واقعی ژاپنی را در بازار ایران پر کند و خون تازه‌ای در رگ‌های علاقه‌مندان خودروهای آفرودی به جریان بیندازد. با وب‌سایت خبری پیشرانه همراه باشید

مقایسه طراحی و نوع بدنه: از این شبیه‌تر نمی‌شود

شرکت دانگ فنگ مسئولیت تولید و عرضه نیسان ترا در بازار چین و برخی دیگر کشورها را بر عهده دارد؛ بنابراین ساخت بدنه و پلتفرم این خودرو ژاپنی توسط دانگ فنگ انجام می‌شود.

حالا کمپانی دانگ فنگ تصمیم گرفته تا صرفا با اعمال بعضی تغییرات، محصول جدیدی را بر مبنای نیسان ترا برای بازارهای اختصاصی خود به تولید برساند؛ بنابراین اصلاً جای تعجب ندارد که بدانید ابعاد بدنه این دو خودرو شامل طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری کاملاً مشابه یکدیگر است و تفاوتی بین آن‌ها ازاین‌جهت دیده نمی‌شود.

در مورد استایل بدنه هم به‌جز نمای جلو، اختلاف اساسی زیادی بین نیسان ترا و لئو ام ایکس ۸ دیده نمی‌شود. صرفا برخی جزئیات مثل گرافیک چراغ‌های پشت و طرح سپر عقب کمی با نمونه ژاپنی متفاوت است. به‌جز این مورد اختلافات چشمگیر دیگری میان طرح جانبی و نمای پشت لئو MX8 در مقایسه با برادر ژاپنی آن دیده نمی‌شود.

بررسی شباهت‌های نمای داخلی نیسان ترا و لئو MX8

با توجه به آنکه نیسان ترا محصول سال ۲۰۱۸ است، بنابراین طرح کابین آن دیگر برای مشتریان امروزی چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. درنتیجه شرکت دانگ فنگ به‌منظور آنکه محصول اختصاصی خودش را مطابق سلیقه مشتریان امروزی ارائه دهد، تصمیم گرفته تا کابین جذاب و مدرن‌تری را برای لئو ام ایکس ۸ در نظر بگیرد.

این کار نه‌تنها باعث افت طرح داخلی لئو نشده بلکه نمای بسیار مدرن و مطابق باسلیقه مشتریان سال ۲۰۲۳ را برای محصول جدید ایستا موتور به ارمغان آورده است. به‌نحوی‌که حالا می‌توان ادعا کرد کابین لئو نسبت به برادر ژاپنی آن، لوکس و گیراتر به نظر می‌رسد و می‌تواند توقعات کاربران امروزی را به نحو کامل‌تری برآورده کند.

با این تفسیر باید گفت گرچه شباهتی بین طراحی داخلی این دو خودرو مشاهده نمی‌شود، اما با توجه به نمای کاملاً مدرن و جدیدتری که شرکت دانگ فنگ برای لئو در نظر گرفته، می‌توان امتیاز بسیار بیشتری به فضای داخل محصول ایستا موتور داد و آن را یک سر و گردن بالاتر از طرح تقریباً قدیمی کابین نیسان ترا دانست.

همچنین علی‌رغم تفاوت اساسی طرح کابین، میزان فضای موجود در این بخش برای هر دو خودرو تقریباً یکسان است و محیطی کاملاً بزرگ و جادار را برای کاربران فراهم می‌کند.

شباهت‌های فنی نیسان ترا و لئو MX8

نیسان ترا از دو موتور دیزلی و یک نمونه تنفس طبیعی بنزینی به‌منظور تأمین قوای محرکه خود استفاده می‌کند اما لئو ام ایکس ۸ پیشرانه‌ کاملاً متفاوتی را به کار گرفته است. البته جای نگرانی نیست؛ چراکه موتور لئو MX8 ساخت کمپانی معتبر میتسوبیشی ژاپن بوده و کیفیت ساخت بالایی دارد.

این موتور ۲ لیتری توربوشارژ به سامانه تزریق مستقیم سوخت مجهز است و بهره‌وری آن بالاتر از نمونه‌های معمولی خواهد بود. ضمن آنکه توان بالای این پیشرانه در کنار گیربکس قدرتمند ساخت ZF آلمان و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل همراه با قفل برقی، گزینه بسیار مطلوبی برای خودروهای شاسی‌بلند به شمار می‌رود و می‌تواند در مسیرهای سخت آفرودی به کمک آن‌ها بیاید.

موتور LEO-MX8 از جدیدترین نسل موتورهای ۲ لیتری توربوشارژ با پاشش مستقیم سوخت (GDI) تحت لیسانس میتسوبیشی (۴K31) با ۲۲۸~۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور است. ضمن آنکه انتقال نیرو در نیسان ترا توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه انجام می‌گیرد اما MX8 از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF استفاده می‌کند که قطعاً تجربه رانندگی لذت‌بخش‌تر و استهلاک کمتری را به دنبال خواهد داشت.

لئو دارای قفل دیفرانسیل برقی بوده و در حال حاضر تنها خودروی موجود در کشور است که در حالت دو‌ دیفرانسیل از آپشن Tank U-Turn یا همان گردش درجا مشابه تانک بهره می‌برد. درنتیجه لئو قادر است در حالت چهارچرخ سنگین به‌راحتی تغییر مسیر دورانی بدهد، بدون آنکه به دیفرانسیل و پلوس ها آسیبی برسد.

به‌جز موتور و گیربکس لئو که با نمونه‌های موجود در نیسان ترا متفاوت است، بقیه بخش‌های فنی خودرو به‌ویژه پلتفرم و سیستم تعلیق که در بحث آفرود بسیار مهم هستند، هیچ‌گونه اختلافی با محصول نیسان ندارند.

با توجه به تکنولوژی مدرن و جدید نیسان که در این خودرو به کار گرفته شده است، مالکان لئو MX8 می‌توانند امیدوار باشند که آفرود سواری اصیل ژاپنی را با محصول جدید ایستا موتور تجربه خواهند کرد و از عملکرد مطلوب این خودرو در گذر کردن از مسیرهای سخت و دشوار بسیار لذت خواهند برد.

بررسی شباهت امکانات لئو MX8 و نیسان ترا

در بحث امکانات نیز محصول ایستا موتور ارس بسیار پرقدرت ظاهر شده است. به حدی که حتی در بعضی موارد نسبت به نیسان ترا امکانات بهتری در اختیار شما می‌گذارد و درمجموع چیزی از یک خودروی شاسی‌بلند نیمه لوکس متعلق به برندهای مطرح ژاپنی کم ندارد.

امکانات لئو MX8 شامل موارد زیر است:

کروز کنترل، سانروف، ورود بدون کلید یا keyless، اتولایت، صندلی‌های برقی ردیف جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تهویه اتوماتیک، نمایشگر مالتی مدیا به قطر ۱۰ اینچ، آینه‌های کناری تاشونده برقی، چندین حالت رانندگی، فرمان برقی، سامانه استارت/استاپ، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه کنترل سرعت در شیب، کنترل پایداری و کشش، هفت عدد کیسه هوا از جمله ایربگ زانوی راننده، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه هشدار خروج از خط، هشدار نقطه کور، درب صندوق عقب برقی، شارژر وایرلس موبایل، پایش فشار باد تایرها و…

کلام آخر

در این سال‌ها بازار ایران هیچ نوع شاسی‌بلند واقعی ژاپنی صفرکیلومتر به خود ندیده و حسرت آن بر دل مشتریان مانده است؛ اما شرکت ایستا موتور این مسئله را به‌خوبی درک کرده و در اوج عرضه انواع کراس اوورهایی که فقط قد و قواره خوبی دارند و از قابلیت‌هایی مثل شاسی مستقل بی‌بهره هستند، یک اس یو وی جذاب و دو دیفرانسیل را با تکنولوژی ژاپنی به بازار آورده است.

لئو MX8 بر اساس همان فناوری ساخت نیسان ترا به تولید رسیده و در بخش‌هایی مثل موتور، گیربکس، طرح چهره و نمای داخلی، به‌روزرسانی شده است. این خودرو جانشین مناسبی برای تویوتا پرادو در بازار ایران است و خاطرات خوش طبیعت‌گردی با آن تا سال‌ها در ذهن سرنشینان لئو MX8 باقی خواهد ماند.

لئو MX8

لئو ام ایکس ۸

لئو MX8

لئو ام ایکس ۸

لئو MX8

لئو MX8

لئو MX8

نوشته: حسین باباپور

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟