جتا VS5

باز کردن گالری تصاویر
1.4 لیتری
150 اسب بخار
اتوماتیک 6 سرعته
دیفرانسیل جلو
توربو شارژ
مشاهده سایر مشخصات
مزایا
کیفیت سواری خوب
پلت‌فرم مشترک با فولکس واگن
معایب
امکانات و آپشن کم

شرکت خودروسازی فاو شریک کمپانی معتبر آلمانی فولکس واگن در بازار چین به شمار می‌رود. این دو خودروساز شرقی و غربی طی سال ۲۰۱۹ برند جتا را تاسیس کردند تا از طریق آن برخی محصولات نه‌چندان گران قیمت را با اتکا بر تکنولوژی ساخت شرکت فولکس واگن و قابلیت‌های کمپانی فاو در چین به تولید برسانند.

جتا VS5 یک کراس اوور جمع‌وجور است که بر اساس سئات آتکا ساخته شده و در واقع نسخه ارزان‌تر این محصول فولکس واگن به حساب می‌آید. شرکت ماموت خودرو قصد دارد تا سه محصول از برند جتا را به بازار ایران بیاورد که یکی از آنها همین جتا وی اس ۵ است.

بعد از تأسیس برند جتا در سال ۲۰۱۹ سه مدل از محصولات فولکس واگن با چهره جدید و تحت عنوان محصولات این برند تازه‌تاسیس به بازار آمدند. جتا VS5 که بر اساس پلتفرم و بدنه سئات آتکا تولید شده، یکی از این خودروها است که در سال ۱۴۰۲ به بازار ایران خواهد آمد.

گروه ماموت  قصد دارد تا VS5 را به صورت وارداتی در ایران به فروش برسانند. بنابراین در ادامه به بررسی جتا VS5 می‌پردازیم و نکات اصلی این خودرو پیرامون مشخصات فنی، امکانات، قیمت و ارزش خرید آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مشخصات فنی جتا VS5

بررسی فهرست مشخصات فنی جتا VS5 نشان می‌دهد که این خودرو از یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۴ لیتر و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته نیروی خود را تامین می‌کند. موتور جتا VS5 می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

وزن این خودرو معادل ۱۳۵۵ کیلوگرم بوده و طبق ادعای شرکت سازنده شتاب ۰ تا ۱۰۰ جتا VS5 چیزی نزدیک به ۹.۲ ثانیه برآورد شده است. البته در عمل می‌توان انتظار داشت که شتاب صفر تا صد این خودرو به نزدیکی ۱۰ ثانیه برسد که باز هم در مقایسه با کراس اوورهای موجود در بازار ایران، نسبتا سریع و مطلوب به نظر می‌آید.

خوشبختانه در سیستم تعلیق عقب جتا VS5 از سامانه مالتی لینک مستقل استفاده شده است. این نوع سیستم تعلیق می‌تواند هندلینگ و پایداری بهتری در مسیرهای پرپیچ‌وخم برای خودرو ایجاد کند. ضمن آن که سواری باکیفیت و لذت‌بخش‌تری نیز ارائه می‌دهد

در مورد مصرف سوخت جتا VS5 نیز باید به اطلاع برسانیم که این خودرو به طور متوسط چیزی حدود ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند که برای یک کراس اوور خانوادگی کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی به حساب می‌آید.

بررسی طراحی

ماشین جتا VS5 در واقع یک نسخه فیس لیفت و چینی شده از سئات آتکا محسوب می‌شود. این خودرو در قسمت نمای جلو از چراغ‌ها، جلو پنجره و طراحی سپر جدید سود می‌برد و در قسمت عقب نیز با تحولاتی همراه شده تا نمای شرقی‌تری به خود بگیرد. در قسمت بغل می‌توان همان استایل اصیل اروپایی را مشاهده کرد که البته برای مشتریان امروزی می‌تواند کمی قدیمی و ساده باشد. اما این سبک در بازار ایران با توجه به عدم تنوع کافی خودروها، همچنان می‌تواند مورد پسند مشتری قرار بگیرد.

درون کابین VS5 طراحی نسبتا ساده و معمولی را مشاهده خواهید کرد. طرح کنسول میانی حالتی نامتقارن دارد و کمی به سمت راننده متمایل شده است تا ارگونومی بهتری را در اختیار وی قرار دهد. همچنین استفاده از متریال پلاستیکی خشک می‌تواند تا حدودی موجب ناراحتی کاربران شود؛ به خصوص زمانی که جتا VS5 را با سایر خودروهای چینی مقایسه می‌کنید، ممکن است این عیب بیشتر در نظر شما برجسته شود. فاصله بین محور چرخ‌های خودرو چیزی حدود ۲۶۳۰ میلی‌متر است که اجازه می‌دهد ۵ نفر را با قد متوسط را با حداقل محدودیت درون کابین حضور پیدا کنند. حجم صندوق عقب جتا VS5 هم برابر ۴۸۲ لیتر است که برای این کلاس قابل قبول خواهد بود و در هنگام مسافرت محدودیت زیادی را به دنبال ندارد.

امکانات

آپشن های جتا VS5 خیلی متنوع نیست و نسبت به سایر محصولات چینی چندان دهان‌پرکن به نظر نمی‌رسد. اما با این حال تجهیزات کاربردی مثل کروز کنترل، صندلی برقی راننده، کیسه‌های هوای جلو و جانبی، دوربین عقب، سانروف، سیستم کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، حسگر های پارک عقب و… در فهرست آپشن های این محصول جتا حضور دارد که بالانسی قابل قبول میان قیمت این خودرو و سطح آپشن های رفاهی و ایمنی آن ایجاد می‌کند.

قیمت جتا VS5

قیمت جتا VS5 در بازار چین بسته نوع تجهیزات، چیزی بین ۱۴ تا ۱۶ هزار دلار است. قیمت ماشین جتا VS5  هم اکنون ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده است؛ اما با توجه به برخورداری جتا VS5 از تکنولوژی پلتفرم و موتور محصولات فولکس واگن، احتمالا باز هم بسیاری از مشتریان ایرانی به پشتوانه اصالت فولکس واگن، تمایل به خرید این سئات آتکا چینی خواهند داشت.

نویسنده: حسین باباپور

مشخصات فنی

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور 1.4 لیتری
تنفس موتور توربو شارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 150 اسب بخار
حداکثر گشتاور 250 نیوتن متر
جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته
شتاب ۰ - ۱۰۰ 9.5 ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر 7.7
مصرف سوخت ترکیبی 6.2

موارد ایمنی

6 کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای)- ABS - EBD - BA - TCS - ESP - HSA

ویژگی های رفاهی

تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه‌ای-6 اسپیکر و همچنین قابلیت اتصال USB و بلوتوث -گرم‌کن صندلی‌های جلو

نظر شما چیست؟