کی ‌ام سی X5

باز کردن گالری تصاویر
1.5 لیتری
181 اسب بخار
۶ سرعته دوکلاچه
دیفرانسیل جلو
توربو شارژ
مشاهده سایر مشخصات
مزایا
شبکه گسترده خدمات پس از فروش
طراحی کابین زیبا
اشتراک فنی با جک S5
معایب
حساسیت موتور توربو شارژ
پلتفرم قدیمی

پیشرانه -جک اس ۵ چند سال قبل به بازار ایران آمد و به دلیل شباهت زیاد با هیوندای توسان و قیمت نسبتا پایین، با استقبال مناسب مشتریان مواجه شد. حالا قرار است نسل جدیدی از این خودرو با چهره متفاوت و طراحی داخلی بسیار لوکس‌تر تحت عنوان کی‌ ام‌ سی X5 در کشورمان به فروش برسد. اما مشخصات فنی کی‌ ام‌ سی X5 چیست و این شاسی بلند جمع‌وجور با چه ویژگی‌هایی وارد بازار ایران می‌شود؟

درباره معرفی کی ‌ام سی X5 باید به اطلاعتان برسانیم که این خودرو در بازار چین تحت عنوان جک js5 و یا سهول ایکس ۶ به فروش می‌رسد. سهول ایکس۶ متولد سال ۲۰۲۲ بوده و روی همان پلتفرم و بدنه جک اس ۵ توسعه پیدا کرده است. شرکت کرمان موتور این کراس اوور جمع‌وجور را با نام کی ام سی ایکس ۵ به بازار کشورمان عرضه خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که این خودرو به عنوان جانشین جک S5 نیو در سبد تولیدات کرمان موتور جا می‌گیرد و یا در کنار آن به مشتریان عرضه می‌شود.

مشخصات فنی کی ‌ام سی X5

بررسی کی ‌ام سی X5 را با نگاهی به فهرست مشخصات فنی این ماشین چینی شروع می‌کنیم. با توجه به آنکه در اینجا با نسخه فیس لیفت جک اس ۵ نیو روبرو هستیم، بنابراین انتظار نداریم که از موتور و گیربکس جدید در آن استفاده شده باشد. در نتیجه همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک دو کلاچه وظیفه تامین نیروی محرکه جک X5 را عهده‌دار خواهند بود.

البته نمونه‌های اولیه از KMC X5 که در پارکینگ شرکت کرمان موتور جهت انجام تست‌های فنی حضور دارند، قدرت بیشتری ارائه می‌دهند؛ به نحوی که حالا ۱۸۲ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور از موتور کی ام سی ایکس ۵ بیرون می‌آید. اما هیچ بعید نیست که به دلیل هماهنگی با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ و یورو ۶، بیشینه توان موتور محصول جدید کرمان موتور کاهش پیدا کند و به رقمی نزدیک به توان فنی جک اس ۵ نیو برسد.

گیربکس اتوماتیک دو کلاچه ۶ سرعته نیز مانند گذشته نیروی موتور را دریافت و از طریق پلوس‌ها به دیسک چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. متاسفانه کماکان خبری از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک روی محصولات کرمان موتور به گوش نمی‌رسد.

در بحث چالاکی انتظار می‌رود شتاب صفر تا صد کی ام سی X5 نزدیک به ۱۰ ثانیه باشد. میانگین مصرف سوخت آن نیز حوالی ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود و بیشینه سرعت این خودرو نیز احتمالاً نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. البته این ارقام رسمی نیستند و باید منتظر بمانیم تا شرکت سازنده به صورت رسمی در مورد آنها اعلام نظر کند.

بررسی طراحی

مهم‌ترین فرق کی‌ ام‌ سی ایکس ۵ با جک اس ۵ نیو، تفاوت نمای چهره و قسمت پشت این خودروهاست. در قسمت روبرو مشاهده می‌کنیم که از المان‌های بسیار مدرن مشابه محصولات کمپانی چینی نیو استفاده شده است. طرح جذاب چراغ‌های دیلایت جلو نیز می‌تواند تا حدودی ما را به یاد برخی محصولات جدید کمپانی آمریکایی کادیلاک بیندازد. جلو پنجره بزرگ نمای روبرو را به تسخیر خود درآوریده و در مجموع می‌شود گفت که چهره‌ای خشن اما کاملاً مدرن برای این بدنه قدیمی در نظر گرفته شده است.

البته باید اشاره کنیم که این نوع سبک چهره، اصلاً با نمای جانبی قدیمی جک اس ۵ جور نمی‌آید و ناهماهنگی کاملا واضحی میان آنها دیده می‌شود. چهره‌پردازی نمای عقب کمی محافظه‌کارانه‌تر است؛ چراکه صرفا با چراغ‌های به هم پیوسته به فرم نسبتا ساده و تغییر مکان نصب پلاک از روی درب صندوق به سپر، مواجه هستیم. طراحی نمای عقب هماهنگی بیشتری با قسمت جانبی بدنه دارد و از این جهت چندان توی ذوق بیننده نمی‌زند.

اما طراحی داخلی کی‌ ام سی ایکس ۵ نسبت به جک اس ۵ نیو کاملاً عوض شده و حالا اتاق بسیار لوکس، مدرن و جذاب‌تری در این خودرو دیده می‌شود. به نحوی که می‌توان گفت این سبک طراحی شبیه به نمای داخلی کی‌ ام‌ سی کی ۷ شده و در نوع خود گیرایی و زیبایی بالایی دارد. نکته جالب توجه در این بین آن است که شیفتر تعویض دنده به صورت یک کلید گردان درآمده و با چرخاندن آن می‌توان گیربکس را روی حالت‌های مختلف قرار داد.

دکمه p نیز در وسط شیفتر دیده می‌شود که می‌توان با فشردن آن گیربکس را در وضعیت پارک تثبیت کرد. نمای داخلی کی ‌ام سی X5 از لحاظ میزان فضا تفاوت چندانی با جک اس ۵ ندارد و ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال را با حداقل محدودیت درون خود جا می‌دهد. ظرفیت صندوق عقب نیز معادل ۴۸۵ لیتر است که برای این کلاس از خودروهای خانوادگی، گنجایشی مناسب به حساب می‌آید.

مسلما انتظار داریم که امکانات کی‌ ام‌ سی X5 نسبت به جک اس ۵ نیو در وضعیت رضایت‌بخش‌تری قرار داشته باشد و آپشن‌های متنوع‌تری در فهرست تجهیزات این خودرو دیده شود.

قیمت و زمان عرضه کی‌ ام‌ سی ایکس ۵ در ایران

قیمت مصوب این خودرو  در زمان نوشتار یک میلیارد و ۳۹۲ میلیون و یکصد هزار تومان تعیین شده و قرار است از هفته دوم آذر ماه فروش آن آغاز شود.

مشخصات فنی

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور 1.5 لیتری
تنفس موتور توربو شارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 181 اسب بخار
حداکثر گشتاور 300 نیوتن متر
جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه
شتاب ۰ - ۱۰۰ ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر 9
مصرف سوخت ترکیبی 7.9

موارد ایمنی

4 کیسه هوا - سیستمهای کنترل کشش و پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی

ویژگی های رفاهی

سقف پانورامای دو تکه برقی- رینگ‌های جدید آلومینیومی- چراغ‌های LED- فرمان کمکی برقی- شیفتر دنده الکتریکی- نمایشگر لمسی مالتی مدیا با ابعاد بزرگتر، صفحه آمپر تمام دیجیتال- ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد- تهویه مطبوع اتوماتیک- گرم‌کن صندلی جلو- دوربین عقب و ۳۶۰ درجه- کروز کنترل- استارت دکمه‌ای ، ورود بدون کلید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • محمد | ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۰۵ ب٫ظ

    بررسی کاملی بود
    ممنون

  • احسان | ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹ ب٫ظ

    ما که تو جاده فقط داریم KMC T8 می بینیم، مگه این ماشینا الان وارد شدن؟

  • مصطفی | ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۵:۳۴ ب٫ظ

    من این ماشینو ثبت نام کردم موعد تحویلش اسفنده. خدا کنه ماشین خوبی باشه

  • سیاوش | ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰:۲۹ ق٫ظ

    من این ماشینو ۲۵اسفند تحویل گرفتم فقز دگمه پشت ترمز برقی که علامتA داره نمیدونم برا جیه؟ نویگشن هم بلد نیسن استفاده کنم کلا از تیپ جلوش خیلی خوشم میاد مثل ماشبن امریکاییها با ابهته صداموترشم خیلی کمه