مقایسه جک J4 با دنا پلاس

مقایسه جک J4 با دنا پلاس

دوشنبه - 21 بهمن 1398

پیشرانه- مقایسه جک J4 با دنا پلاس عنوان مطلب دیگری است از سری مقالات مقایسه‌ای که در آن نگاهی خواهیم داشت به دو سدان نسبتاً جدید بازار کشور.

پیشرانه- مقایسه جک J4 با دنا پلاس عنوان مطلب دیگری است از سری مقالات مقایسه‌ای که در آن نگاهی خواهیم داشت به دو سدان نسبتاً جدید بازار کشور.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در این مطلب تلاش می‌کنیم عملکرد ایران خودرو در تولید نسل جدیدی از محصولاتش را در مقابل کرمان موتور و مونتاژ شریک چینی‌اش را بسنجیم.

طراحی داخلی و خارجی

J4 محصول ۲۰۱۳ است و جایگاهی بین J3 و J5 دارد. ازآنجایی‌که تولید J3 در ۲۰۱۳ متوقف شد، می‌توان J4 را ارزان‌ترین سدان جک به‌حساب آورد. جک، محصولاتش را در قالب دو برند مختلف تولید می‌کند؛ یکی Heyue مختص محصولات ارزان‌تر و دیگری Refine که مختص محصولات نسبتاً لوکس‌تر است. سدان J4 نیز از برند Heyue است و به همین دلیل در برخی بازارها با نام Heyue A30 نیز آن را می‌شناسند.

دنا پلاس محصول جدید ایران خودرو است که درواقع نمونه به‌روز شده و آپشنال از دنا معمولی به شمار می‌رود. ایران خودرو می‌گوید که ۵۵ میلیارد تومان برای توسعه این محصول هزینه کرده است و نتیجه صرف این هزینه گزاف، تغییراتی در ظاهر و آپشن‌های خودرو بوده. دنا پلاس چراغ‌های متفاوتی در جلو و عقب در مقایسه با دنا معمولی دارد و یک خط ممتد از جلو تا عقب خودرو در نمای جانبی کشیده شده است.

طراحی جک دارای مشابهت‌های بسیاری با جک J5 است و می‌توان رد طراحی مشترک این دو خودرو را به‌خوبی در تمام بخش‌های خودرو مشاهده کنید. در نمای روبرویی خودرو خطوط شکسته، نوار کرومی، چراغ و گلگیرها همگی دارای طرحی مشابه با جک J5 است.

خطوط شکسته بکار رفته در جک J4 همانند آنچه در دیگر محصولات این کمپانی چینی وجود دارد تا انتهای خودرو کشیده شده است و در بخش‌های جانبی خودرو هم می‌توانید رد آن‌ها را پیدا کنید. برای طراحی عقبی خودرو نیز استفاده از یک سپر نسبتاً بزرگ و حجیم مدنظر قرارگرفته با بدنه همرنگ است و جک J4 را عضلانی و قدرتمند به تصویر می‌کشد.

در نمای جلویی دنا پلاس، مهندسین ایران‌ خودرو توانسته‌اند با اضافه کردن رنگ سیاه به بخش مرکزی سپر، جلوپنجره این خودرو را کمی بزرگ‌تر جلوه داده و چهره خشن‌تری را برای این اسب ایرانی خلق کنند.

فرم کلی چراغ‌های جلو نسبت به دنا معمولی هیچ تغییری نداشته، اما طراحی اجزای داخلی آن به لطف استفاده از دیلایت‌های LED و چراغ‌های نئونی، کمی تغییر کرده است. به‌طورکلی تغییراتی که در نمای جلویی دنا پلاس به چشم می‌خورد شامل طرح جدید آینه‌های جانبی، سانروف، حذف آنتن رادیویی، تغییر گرافیک چراغ‌ها و استفاده از جلوپنجره جدید بوده که درمجموع جذابیت بیشتری را برای این خودرو به همراه داشته‌ است.

به جرأت می‌توان گفت نمای جانبی دنا پلاس بیش از سایر بخش‌ها دستخوش تغییرات شده و به‌خوبی مشخص است که شرکت ایران‌خودرو تمام تلاش خود را برای به‌روزرسانی این بخش انجام داده است.

دنا پلاس ابعادی معادل ۴۵۵۹ میلی‌متر در طول، ۱۷۲۰ میلی‌متر در عرض و ۱۴۶۰ میلی‌متر در ارتفاع دارد.

فضای داخلی دنا پلاس تفاوت چشمگیری با دنا معمولی نداشته و تقریباً همان قطعات و تجهیزاتی که در فضای داخلی دنا به‌کاررفته، در کابین دنا پلاس نیز استفاده‌شده است. تنها تفاوت بین کابین این دو خودرو، وجود سانروف برقی است که به همراه دکمه‌های تنظیمات آن بر روی سقف خودرو قرارگرفته‌اند.

صندلی‌های ردیف جلو از تنظیمات ۸ جهتِ برقی بهره می‌برند که در این رنج قیمتی آپشن کم‌نظیری محسوب می‌شود، اما متأسفانه این صندلی‌ها عرض کمی داشته که باعث می‌شود کمتر کسی بر روی آن‌ها احساس راحتی و آرامش داشته باشد.

داشبورد خودرو همچون گذشته از پلاستیک خشک تیره‌رنگ ساخته‌شده و همان طرح به‌اصطلاح سوناتایی خود را حفظ کرده است؛ البته استفاده از قطعات پلاستیکی طرح چوب در بخش مرکزی داشبورد تنوع مناسبی را در نمای داخلی این خودرو به وجود آورده است.

با ورود به کابین جک جی ۴، شاهد یک محیط به نسبت متقاعدکننده هستیم. طراحی کلی داشبورد همانند فضای بیرونی چندان شاخص و برجسته نیست، اما ازنظر بصری دل‌نشین جلوه می‌کند.

فقدان صفحه‌نمایشگر لمسی که این روزها تقریباً پای ثابت اکثر خودروهای چینی بازار شده است را می‌توان مهم‌ترین ایراد و کمبود کابین جی ۴ به‌حساب آورد. البته در برخی کشورهای دیگر جی ۴ به همراه نمایشگر لمسی عرضه می‌شود که متأسفانه این امکان برای مشتریان ایرانی فراهم نشده است.

پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان از پیکربندی بسیار ساده و سنتی برخوردار شده و یک صفحه‌نمایشگر کوچک (کامپیوتر سفری) فضای مابین دو نمایشگر سرعت و دور موتور را پر نموده است.

پنل درب‌ها نیز طراحی ساده‌ای داشته و بر روی قسمت بازویی آن‌ها از تزیینات کرومی به‌منظور افزایش جذابیت دیداری کابین بهره گرفته‌شده است.

مجموعه‌ای از دکمه‌های مختلف مرتبط با کنترل سیستم صوتی، فلاشر و غیره به همراه یک نمایشگر کوچک TFT در محدوده زیرین دریچه‌های میانی تهویه، جایگاه صفحه‌نمایشگر لمسی را به تسخیر خود درآورده‌اند.

امکانات رفاهی

دنا پلاس باوجود استفاده از تجهیزات نظیر صفحه‌نمایش لمسی، سانروف، سیستم مولتی‌مدیا جدید، دوربین دید عقب، سنسور پارک، صندلی برقی راننده و کمک‌راننده، کروز کنترل و غیره از امکانات مناسبی برخوردار است.

جک J4 در برخی از داشتن برخی موارد فوق محروم بوده و به امکاناتی نظیر سیستم سانروف، کروز کنترل،۶ بلندگو، آینه‌های برقی، چراغ‌های جلوی اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها و رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی مجهز شده است.

در خصوص ایمنی دنا پلاس و کلیه خودروهای وطنی نمی‌توان به‌راحتی صحبت کرد چراکه ایرانی‌ها علاقه به شرکت در تست‌های ایمنی بین‌المللی ندارد پس به فقط به ارائه تجهیزات ایمنی این خودرو بسنده می‌کنیم.

از مهم‌ترین تغییرات دنا پلاس اضافه شدن دو ایربگ جانبی به دو ایربگ قبلی سرنشینان جلو بوده تا دنا پلاس بتواند در ایمنی کمی بهتر عمل کند. البته دنا پلاس از امکانات دیگری نظیر کمربندهای ایمنی جلو سه‌نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع و ترمز ضد قفل ABS و EBD بهره می‌برد.

بنا بر ادعای سازنده در بدنه و شاسی جک J4 از فولاد مستحکم با مقاومت بالا استفاده‌شده و از همین رو توانسته تمامی استانداردهای اروپایی را رعایت کند. همچنین این خودرو به لطف شش کیسه هوا، کمربند ایمنی Pretensioners و سیستم‌های ABS و EBD در نسخه فول توانسته ۵ ستاره ایمنی را از سازمان استاندارد چینی CNCAP به دست آورد.

مشخصات فنی؛ مقایسه جک J4 با دنا پلاس

دنا پلاس همانند بسیاری از انواع خانواده سمند از پیشرانه ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد تا ثابت نماید پلاس این خودرو در قوای محرکه تأثیر ندارد. این پیشرانه از قدرتی برابر با ۱۱۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۵ نیوتن‌متر بهره می‌برد.

دنا پلاس در حال حاضر تنها با جعبه‌دنده ۵ سرعتِ دستی عرضه می‌شود اما ایران خودرو وعده تجهیز کردن این سدان شهری به جعبه‌دنده اتوماتیک را داده است.

ولی فعلاً مجبور هستیم دنا پلاس را فقط با نوع دستی خریداری نماییم. میزان مصرف سوخت دنا پلاس به‌صورت ترکیبی برابر با ۸ لیتر خواهد بود که نشان از مصرف بسیار بالای آن دارد. همچنین این مجهزترین خودرو ایران خودرو دارای شتاب صفر تا صدی برابر با ۱۳.۵ ثانیه است.

جک J4 هم از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره‌مند‌است که توانای تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور را خواهد داشت. این خودرو برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو به جعبه‌دنده پیشرفته CVT مجهز شده است. جک J4 با این پیشرانه از مصرف سوخت ۶.۲ لیتری و شتاب صفر تا صد ۱۳.۵ ثانیه برخوردار است.

باید صادق بود که جک J4 در مشخصات فنی یک سر و گردن بهتر از دنا پلاس است. چراکه دنا پلاس به رقم برخورداری از پیشرانه قوی‌تر تنها ۱۰ اسب بخار بیشتر دارد که آن‌هم باید صرف وزن بیشتر نسبت به رقیب چینی خود کند. همچنین به نظر می‌رسد که ضریب درگ و طراحی آیرودنیامکی جک J4 در وضعیت بهتری باشد.

حداکثر سرعت جک J4 در ایران ۱۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام‌شده است و جک J4 در سیکل ترکیبی تنها به ۶.۲ لیتر سوخت نیاز دارد.

ایران‌ خودرو، مصرف ترکیبی دنا پلاس در هر ۱۰۰ کیلومتر معادل ۷.۹ لیتر است که این عدد در شهر تهران و با توجه به سبک رانندگی و کیفیت بنزین می‌تواند تا ۹ لیتر در هر صد کیلومتر نیز افزایش یابد.

قیمت؛ مقایسه جک J4 با دنا پلاس

جک جی ۴  این سدان اقتصادی کرمان موتور در ابتدای حضور در بازار کشورمان با رقمی در حدود ۶۷ میلیون تومان به‌صورت قطعی به دست خریداران می‌رسید اما با توجه به مشکلات اخیر صنعت خودروسازی و نوسانات نرخ ارز در حال حاضر و در زمان نگارش این مطلب (مرداد ۹۸) قیمت این خودرو حدوداً ۱۷۰ میلیون تومان است.

دنا پلاس هم که این روزها قیمتی باورنکردنی پیداکرده است و به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان هم در نسخه تیپ فول رسیده است، مطمئناً هیچ شخصی حاضر نیست که درازای پرداخت مبلغی در حدود ۱۸۰ میلیون خودرویی را خریداری کند که تکنولوژی ساخت پلتفرم آن متعلق به ۳۰ سال پیش است.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • رسول | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۴:۳۷ ب٫ظ

    خودرو جک در مقایسه با دنا پلاس واقعا سرتر و به روز تر میباشد