یما T60 محصول احتمالی ماموت خودرو؛ مشخصات فنی، رقبا و قیمت احتمالی

چهارشنبه - 17 اردیبهشت 1399

پیشرانه- یما T60 نام خودرو جدیدی است که تا چندی دیگر از سوی ماموت خودرو به بازار عرضه خواهد شد، البته اخبار رسیده از عرضه یما T80 کراس اوور کمی بزرگتر به عنوان نخستین خودرو این برند از سوی ماموت و زودتر از یما T60 خبر می دهد.

پیشرانه- یما T60 نام خودرو جدیدی است که تا چندی دیگر از سوی ماموت خودرو به بازار عرضه خواهد شد، البته اخبار رسیده از عرضه یما T80 کراس اوور کمی بزرگتر به عنوان نخستین خودرو این برند از سوی ماموت و زودتر از یما T60 خبر می دهد.

یما T60

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ماموت نامی شناخته‌شده در پهنه صنعت بین‌الملل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های صنعتی کشور در سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار آغاز نموده و در حال حاضر پس از گذشت بیش از دو دهه با احداث چندین کارخانه در وسعتی بیش از دو میلیون مترمربع مشغول است. شرکت با دارا بودن کادر فنی مجرب و متخصص باهدف کیفیت برتر و توجه خاص مدیریت ارشد سازمان به این هدف با شعار «ماموت، انتظار بهترین‌ها» توانسته است گام‌های بزرگ و مؤثری را در جهت پیشبرد صنعت کشور بردارد.

شرکت ماموت دیزل که زیرمجموعه مجتمع صنعتی ماموت است به‌عنوان نمایندهٔ انحصاری کامیون‌های اسکانیا در ایران فعالیت می‌کند. این شرکت با تلاش مسئولین طی مدت کوتاه حضور خود در میان تولیدکنندگان محصولات سنگین موفق به کسب جایگاهی درخور نام ماموت گشته است که نتیجه آن دو سال کسب مقام اولی از ISQI است.

شرکت ماموت دیزل، به‌عنوان نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش کامیون‌های اسکانیا در ایران و به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی ماموت، دارای نمایندگی‌های مجاز در سراسر کشور است که تحت نظارت مستقیم این شرکت، اقدام به فروش و ارائه خدمات پس از فروش انواع کامیون‌های اسکانیا می‌کند.

ماموت بعد از تجربه موفق در صنایع تولید کانکس و خودروهای سنگین در سال ۹۴ اقدام به واردات خودرو شد و با یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین خودروسازان جهان، یعنی فولکس‌واگن قرارداد بست. در سال ۹۵ اولین نمونه‌های فولکس‌واگن تیگوان و پاسات به نمایندگی‌های ماموت خودرو رسید؛ اما از شانس بد ماموت خودرو و فولکس‌واگن در سال ۹۷ تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی باعث شد این برند آلمانی زیاد در ایران ماندگار نباشد.

ماموت خودرو بعدازاین اتفاق تلخ و ضررهای ناشی از تحریم‌ها که به بخش خودروهای سبک این شرکت واردشده بود، تصمیم گرفت به‌جای یک خودروساز معتبر آسیایی، با یک خودروسازی گمنام چینی به نام YEMA قرارداد ببند.

یما T60

ماموت خودرو قرار است دو کراس اوور از برند یما بانام‌های تجاری تی ۶۰ و یما T80 (به زودی در پیشرانه معرفی خواهد شد) به خط تولید برساند و به‌زودی پیش‌فروش این برند را آغاز کند، در این مقاله به معرفی کراس اوور یما T60 می‌پردازیم.

یما یا YEMA؟

خودروسازی یما چین به‌طور رسمی فعالیت خود را از سال ۱۹۸۰ در بخش صنعتی آغاز کرده اما ورود آن به بخش خودروسازی به سال ۱۹۹۴ بازمی‌گردد که در آن مقطع زمانی به‌صورت آهسته خود را برای ورود قدرتمند در این صنعت پررقابت آماده کرد.

شرکت خودروسازی YEMA ابتدا محصولات خود را بر روی پلت فرم سوباور فارستر توسعه می‌داد تا نهایتاً با افزایش دانش فنی و همچنین تزریق سرمایه موفق شد پلت فرم مستقل خود را طراحی نماید و محصولاتی متعددی را بر روی این سازه چینی شده تولید نماید.

تولیدات خودروسازی یما با توجه به قیمت‌گذاری صورت گرفته در بخش خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت دسته‌بندی می‌گردند که همین موجب گردید تا پیش از سال ۲۰۱۵ محصولات این شرکت در زمره پرفروش‌های چین قرار بگیرد. این خودروساز جزو ۳۰ خودروساز برتر سال ۲۰۱۹ چین قرار دارد و یکی از پرفروش‌ترین خودروسازان چین به‌حساب می‌آید.

طراحی داخلی و ظاهری

یما T60 جزو کراس اوورهای کوچک این خودروساز به‌حساب می‌آید، وقتی به‌ظاهر بیرونی این خودرو می‌نگریم، می‌توان رگ‌های کپی‌برداری از دیگر خودروسازان دنیا را در این خودرو مشاهده کنیم. در بخش جلو خودرو با کاپوتی بزرگ و کشیده مواجه هستیم که چلو پنجره کوچکی را در خود قرارداد است، چراغ‌های جلویی با دی لایت و سپر اسپرت این خودرو چهره متفاوتی به تی ۶۰ داده است اما از نمای سه رخ که به این خودروی بنگرید نمایی از تیگوان نسل قبل را می‌توان در طراحی جلویی و میانه ایی این خودرو عجیب چینی بیابیم.

یما T60

در بخش انتهایی خودرو چیزی که نظر ما اول جذب می‌کند وجود یک دیفیوزر بزرگ اسپرت است و چراغ‌های عقب خودرو، هیچ تناسبی با این خودرو ندارد و از جذابیت این خودرو کاسته است، اگر کمی دقیق به خودروی تی ۶۰ بنگرید می‌توان فهمید این خودرو یک کپی بی‌نقص از محصولات جدید جیلی است، در قسمت پایین سپر قطعه مشکی‌رنگی را می‌بینیم که در پایین رکاب‌ها و سپر عقب هم ادامه دارد و دورتادور خودرو را گرفته است.

همچنین زیر سپرهای عقب و جلو قطعه نقره‌ای‌رنگ را می‌بینیم که ظاهر خودرو را اسپرت تر کرده که البته تمام این نکات طراحی به شکلی دیگر در جیلی Boyue هم دیده می‌شود و این موضوع بازهم به الگوبرداری یما از این خودرو دامن می‌زند.

یما T60

 دو خروجی اگزوز با طرح گوشه‌دار در دو سوی سپر قرارگرفته است. خطوط طراحی عقب طوری در امتداد و موازی با چراغ‌ها قرارگرفته‌اند که پلاک در یک فرورفتگی قرار می‌گیرد.

یِما T60 ازنظر ابعاد یک خودرو کوچک به‌حساب می‌آید. ابعاد این خودرو ۴۳۶۰ میلی‌متر طول، ۱۸۳۰ میلی‌متر عرض و ۱۶۸۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری این خودرو ۲۵۵۰ میلی‌متر است.

هرچند در نمای بیرونی یما T60 نشانی از طراحی مدرن دیده نمی‌شود، در داخل کابین هم یک کپی دیگر را روبه‌رو هستیم. می‌توان گفت در طراحی داخلی با یک طراحی قدیمی و تکراری طرف هستیم.

نمای داخلی یما T60

رنگ زمینه در طراحی قطعات داخلی مشکی است و در میان داشبورد یک خط نقره‌ای‌رنگ کشیده جلوه خاصی را به فضای داخلی خودرو یما T60 داده است.

یک صفحه نمایشگر لمسی ۹ اینچی در وسط و بین خروجی‌های تهویه عمودی قرارگرفته است و خروجی‌های تهویه کناری، برخلاف آنچه در وسط دیده می‌شود، افقی طراحی‌شده‌اند.

یما T60

نکته جذاب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، پنل سیستم تهویه این خودروست که هیچ دکمه‌ای ندارد و به‌صورت لمسی کنترل می‌شود. کمی که به کابین خودرو بنگرید متوجه می‌شوید این خودروساز هم برای نمای داخلی هم از یک خودروساز چینی دیگر از برند چری، الگو گرفته است، طراحی کابین خودرو دقیقه با تیگو نسل اول یکسان است، تنها تفاوتی که می‌شود در کابین این دو خودرو یافت، در دو رنگ بودن کابین تیگو ۷ و مشکی یکدست بودن یما تی ۶۰ است.

امکانات رفاهی

کمپانی یِما این خودرو را با امکانات مختلف عرضه می‌کند. کامل‌ترین نمونه یما T60 به امکاناتی مانند حس‌گر نور و باران، چهار کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، حس‌گر پارک جلو و عقب، دوربین جلو و عقب، جلوآمپر دیجیتال، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، صندلی برقی راننده، سقف پانورامیک، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، بلوتوث، تهویه الکتریکی دستی، استارت دکمه‌ای، حس‌گر باد لاستیک و… مجهز است.

نمای داخلی یما T60

یما T60

یما T60 ازنظر امکانات و طراحی داخلی، خودروی مناسبی در رده قیمتی خودش ارزیابی می‌شود و از این نظر می‌تواند مشتریان زیادی را در بازار ایران به خود جذب کند.

یما T60

مشخصات فنی یما T60

پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۲ اسب بخار که با گیربکس ۵ سرعتِ دستی هماهنگ می‌شود و پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر که قدرت این پیشرانه توسط گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با توجه به سلیقه بازار ایران و رقبای چینی این خودرو در ایران، قطعاً T60 با پیشرانه توربو و با گیربکس CVT به ایران خواهد آمد. وزن کامل‌ترین نسخه یما تی ۶۰ هم حدود ۱۴۱۰ کیلوگرم است.

رقبا

از رقبای یما تی ۶۰ می‌توان فقط برادران چینی از کشور خودش را نام برد، تیگو ۵ جدید، جک اس ۵، هایما اس ۷ توربو و بیسو تی ۵، اما در نسخه‌های دست‌دوم هم می‌توان توسان ۲۰۱۴ و کیا اسپرتیج ۲۰۱۲ را نام برد.

قیمت احتمالی یما T60

تی ۶۰ در نسخه فول خود در بازار جهانی قیمت ۱۳ هزار دلاری دارد که با احتساب دلار ۱۶ هزار تومانی و همچنین معافیت‌هایی که مونتاژ این خودرو در کشور خواهد خورد، باید قیمت ۳۴۰ تا ۳۸۰ میلیونی را برای این خودرو رقم بزنیم، به نظر شما ماموت خودرو چه قیمتی را برای یما تی ۶۰ قیمت‌گذاری خواهد کرد؟

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟