یما T80

یما T80 شاسی بلند جدید ماموت خودرو؛ مشخصات فنی، رقبا و قیمت احتمالی

جمعه - 19 اردیبهشت 1399

پیشرانه- بر اساس اخبار رسیده یما T80 نخستین خودرویی خواهد بود که ماموت خودرو از برند یما و بعد از فولکس واگن به بازار عرضه خواهد کرد.

پیشرانه- بر اساس اخبار رسیده یما T80 نخستین خودرویی خواهد بود که ماموت خودرو از برند یما و بعد از فولکس واگن به بازار عرضه خواهد کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ماموت خودرو بعدازاین اتفاق تلخ و ضررهای ناشی از تحریم‌ها که به بخش خودروهای سبک این شرکت واردشده بود، تصمیم گرفت به‌جای یک خودروساز معتبر آسیایی، با یک خودروسازی گمنام چینی به نام YEMA قرارداد ببند.

ماموت خودرو قرار است دو کراس اوور  با نام‌های تجاری یما T60 و یما T80 به خط تولید برساند و به‌زودی پیش‌فروش این برند را آغاز کند، در این مقاله به معرفی کراس اوور یما تی ۸۰ می‌پردازیم.

شرکت خودروسازی یما، یک شرکت تازه تأسیس است که از سال ۲۰۰۲ میلادی رسماً وارد بازار صنعت خودرو شد و از همان زمان در کارخانه‌های خود تولید وسایل نقلیه این برند را آغاز کرد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر چنگدو ایالت سیچوان کشور چین بوده و در حال حاضر حوزه فعالیت آن‌ها در ساخت وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس)، اتومبیل‌های کراس اوور و همچنین خودروهایی با سوخت پاک است. خودروهای این شرکت در چهار مدل F12 / T80 / T70 / F16 هستند.

یما T80 که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در چین معرفی شد، تی ۸۰ درواقع یک برادر کوچک‌تری به نام تی ۷۰ دارد. این دو خودرو بسیار به یکدیگر شبیه بوده و دقیقه از یک پلتفرم بهره می‌برند. بااین‌حال یما T80 ابعادی شبیه به هیوندای سانتافه را ارائه می‌دهد و در زمره کراس اوورهای سایز متوسط (در بازار ایران) قرار می‌گیرد.

این خودرو را می‌توان مدرن‌ترین اتومبیل شرکت یما دانست که از پلتفرمی بسیار عالی و باکیفیت برخوردار است.

مشخصات ظاهری و داخلی

وقتی‌که به یما تی ۸۰ نسل سوم می‌نگریم می‌توانیم اوج پیشرفت و طراحی را در این خودرو جذاب و خانوادگی ببینیم تی ۸۰ در نسل جدید خود بسیار پیشرفت چشم‌گیری را داشته و دیگر آن طراحی‌های کپی کارانه و آسیایی را در خود نمی ببیند و بیشتر یما تی ۸۰ به سبک خودروهای شاسی بلند آمریکایی و آلمانی طراحی‌شده است. در نمای جلوی خودرو، سبکی متفاوتی را طراحان این خودرو خلق کرده‌اند، شاید شما هم با دیدن این خودرو متوجه بشوید که ابعاد این خودرو با این طراحی زیادی هماهنگ نیستند و با یک خودرو روبه‌رو هستیم که سعی دارد مدرن باشد ولی درعین‌حال اسپرت و جوان‌پسند است.

یما T80 شاسی بلند جدید ماموت خودرو

ازنظر ما طراحی دماغه خودرو و سپرها جای کار بیشتری داشتند و این شکل از دماغه و سپر جلو خودرو به شاسی بلندهای شرکت فورد بیشتر شبیه هستند اما در نمای جانبی که دقت کنید شما را به یاد پورشه کاین نسل اول می‌اندازد.

یما T80 شاسی بلند جدید ماموت خودرو

به نمای عقب خودرو که می‌رویم طراحی بازهم ناهماهنگ‌تر می‌شود و بیشتر به شاسی بلندهای شرکت هاوال شبیه شده است. یک نوار کرومی رنگ دو چراغ عقب را به هم متصل کرده است که کمی نمای صندوق را از سادگی درآورده است. به نظر ما تی ۸۰ خودرو زیبایی نیست و هنوز هم طراحی این خودرو جای کار دارد و طراحان این خودرو بیشتر روی کیفیت متریال این خودرو توجه کرده‌اند تا جذابیت‌های ظاهری یما تی ۸۰.

یما T80 شاسی بلند جدید ماموت خودرو

داخل کابین یما T80 بسیار دیدنی و جذاب‌تر از بیرون خودرو است و با دیدن این داشبورد شکیل و اسپرت حتماً به یاد محصولات سری اس مرسدس بنز می‌افتید. اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند، خروجی‌های هوای پنج عددی کابین است که طراحی زیبایی به داخل کابین تی ۸۰ داده است. استفاده از سه رنگ در داشبورد و همچنین صفحه‌نمایش بزرگ (۱۰ اینچی) در بالای خروجی تهویه مطبوع و البته صفحه‌نمایشی بزرگ در پشت فرمان چهره‌ای مدرنی را به فضای کابین این خودرو داده است.

یما T80 شاسی بلند جدید ماموت خودرو

برای اینکه بدانیم دقیقه یما T80 در چه سایزی است، باید بگوییم که این خودرو ۴۶۵۰ میلی‌متر طول، ۱۸۳۵ میلی‌متر عرض و ۱۷۱۵ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن ۲۶۶۵ میلی‌متر است.

 امکانات رفاهی و ایمنی

کمپانی یِما این خودرو را با امکانات مختلف عرضه می‌کند. کامل‌ترین نمونه یما T60 به امکاناتی مانند حس‌گر نور و باران، چهار کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، حس‌گر پارک جلو و عقب، دوربین جلو و عقب، جلوآمپر دیجیتال، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، صندلی برقی راننده، سقف پانورامیک، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، بلوتوث، تهویه الکتریکی دستی، استارت دکمه‌ای، حس‌گر باد لاستیک و… مجهز است. همچنین از تجهیزات ایمنی یما T80 سیستم‌های کنترلی و پایداری ABS، EBD، TCS، HBA، ESP، VDC و HHC است.

مشخصات فنی یما T80

به اصلی‌ترین بخش یعنی مشخصات فنی یما T80 می‌رسیم. جایی که دو پیشرانه ۱.۵ و ۲ لیتری توربو شارژ قابل‌ارائه است.

خوشبختانه گزینه قدرتمندتر یعنی موتور ۲ لیتری برای بازار ایران انتخاب‌شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر توربو شارژ می‌تواند حداکثر ۲۰۱ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور را در دورهای ۲۰۰۰ الی ۴۵۰۰ تولید کند. گیربکس نصب‌شده روی این خودرو ۶ سرعتِ دوکلاچه است. مصرف سوخت این خودرو حدود ۹ لیتر است و شتاب اولیه این شاسی بلند دو تنی هم با موتور یک ونیم لیتری توربو حدود ۱۳ ثانیه اعلام‌شده است.

رقبا

از رقبای اصلی یما تی ۸۰ می‌توان خودرو جدید جک اس ۷ و تیگو ۸ و تیگو ۷ چانگان سی اس ۷۵ را معرفی کرد ولی با توجه به قیمت این خودرو می‌توان رقبای غیر چینی دست‌دوم مثل راو ۴ ۲۰۱۴ و سانتافه ۲۰۱۵ و اوتلندر ۲۰۱۶ را هم نگاهی بی اندازید که بازار دست‌دوم خیلی بهتری از این چینی گمنام دارند.

قیمت احتمالی یما T80

قیمت یما T80 در کامل‌ترین تریم خود در بازار جهانی در بازه ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار دلار است و در خود چین هم بین عدد ۹۰ تا ۱۳۰ هزار یوان است. با توجه به قیمت رقبای این خودرو در ایران که در بازه ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است، می‌توان اعلام کرد یما تی ۸۰ هم تجربه نیم میلیارد شدن را در ایران ببیند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟