مقایسه فردا ۵۱۱ و چری آریزو ۵ توربو

مقایسه فردا ۵۱۱ و چری آریزو ۵ توربو

شنبه - 19 تیر 1400

پیشرانه- مقایسه فردا ۵۱۱ و چری آریزو ۵ توربو ‌می‌تواند یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های خودرویی حال حاضر بازار کشورمان باشد.

پیشرانه- مقایسه فردا ۵۱۱ و چری آریزو ۵ توربو ‌می‌تواند یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های خودرویی حال حاضر بازار کشورمان باشد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» چراکه این دو سدان جمع‌وجور ازلحاظ قیمت تقریباً در محدوده‌های نزدیک به هم قرار می‌گیرند و ممکن است مشتریان سدان‌های کامپکت در امر خرید یکی از این دو محصول چینی دچار سردرگمی ‌شوند. لطفاً در ادامه به پیشرانه خود دست نزنید؛ چراکه این دو حریف چینی را به مبارزه با یکدیگر فراخوانده‌ایم و می‌خواهیم درنهایت ببینیم که کدام‌یک سدانی مناسب‌تر برای شما خواهد بود.

معرفی

فردا ۵۱۱ یا همان fmc 511 در اصل سال ۲۰۱۸ متولد شد و شرکت فردا موتورز نیز قرار شده این محصول را با داخلی سازی ۲۰ تا ۴۰ درصد به دست مشتریان ایرانی برساند.

چری آریزو ۵ توربو هم که دیگر در بازار ایران بسیار شناخته‌شده است و نیاز به معرفی چندانی ندارد. این خودرو در ابتدا با پیشرانه تنفس طبیعی به بازار پا ایران گذاشت اما شرکت سازنده آن یعنی مدیران خودرو تصمیم گرفت مدل توربو را نیز به بازار تزریق کند تا مشتریان بیشتری حول این سدان جمع‌وجور گرد آیند. چری آریزو ۵ توربو تنها در تیپ اکسلنت اتوماتیک عرضه‌شده و ازلحاظ ظاهری تفاوت اساسی با مدل تنفس طبیعی خود ندارد.

مقایسه فردا ۵۱۱ و چری آریزو ۵ توربو ازنظر طراحی بیرونی

fmc 511 باآنکه جدیدتر است اما در نمای بغل چندان جذاب و اسپرت به نظر نمی‌رسد. به‌ویژه سایز کوچک رینگ‌های آن خیلی متناسب با فرم کلی بدنه نیست. طرح جلوپنجره بزرگ دوکی‌شکلش هم که تا زیر سپر امتدادیافته، تاحدی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد و از تناسب کمتری با فرم کلی بدنه برخوردار است.

در مجموع آریزو ۵ توربو از جهات زیبایی‌شناختی و دید کارشناسی دارای بدنه اسپرت و آیرودینامیک‌تر است، جذابیت بصری بیشتری ارائه می‌دهد.

مقایسه طراحی کابین

اما در مقایسه طراحی داخلی می‌توان اظهار داشت که فردا ۵۱۱ از کابین جذاب‌تری بهره می‌برد. به‌ویژه طرح داشبورد این خودرو که دارای خطوط آینده‌نگرانه و نوین‌تر است، بسیار دلپسند جلوه می‌کند. فرم غربیلک فرمان به‌علاوه پنل کیلومتر شمار پشت این خودرو نیز منظره‌ای هیجان‌انگیز مقابل چشمان راننده پدید می‌آورد. همچنین صفحه نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد به سبک خودروهای مدرن طراحی‌شده و جلوه امروزی‌تری به کابین آلسوین بخشیده است.

در سمت دیگر طرح داشبورد آریزو ۵ کمی نامتجانس احساس می‌شود. به‌ویژه نوع طراحی دریچه‌های تهویه در دو طرف صفحه نمایشگر بعلاوه نوع آرایش کلیدها در بخش میانی داشبورد، از جذابیت کمتری نسبت به حریف برخوردار است. کیفیت متریال ادوات کابین در هر دو خودرو تقریباً یکسان ارزیابی می‌شود اما فاصله محوری بزرگ‌تر سبب شده تا سدان چری فضایی جادارتر را در اختیار کاربران قرار دارد. به‌ویژه ردیف عقب چری آریزو۵ محیط نسبتاً راحت‌تری برای افراد بلندقدتر خواهد بود.

در ضمن گنجایش صندوق‌عقب آریزو ۵ معادل ۴۳۰ لیتر است که به میزان ۴۰ واحد بزرگ‌تر از صندوق‌عقب فردا ۵۱۱ بوده و ظرفیت بیشتری برای حمل اسباب و وسایل مسافرتی خانواده‌ها ارائه می‌دهد.

بنابراین گرچه داشبورد کابین محصول فردا موتورز زیبا و جذاب‌تر است اما ازلحاظ کاربردی فضای داخلی آریزو ۵ بیشتر می‌تواند نیازهای خانواده‌های ایرانی را پاسخگو باشد.

مقایسه فنی فردا ۵۱۱ و آریزو ۵ توربو

در مقایسه   آریزو ۵ توربو و فردا ۵۱۱ ازلحاظ فنی شرایط اندکی به نفع آریزو ۵ است. چراکه موتور ۱.۵ لیتری ۱۰۶ اسب بخاری به‌علاوه گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر به‌کاررفته در فردا ۵۱۱ در رقابت با پیشرانه توربو شارژ ۱.۵ لیتری چری آریزو ۵ توربو مقداری ضعیف‌تر است.

محصول مدیران خودرو معادل ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را به‌وسیله گیربکس سی وی تی به‌سوی چرخ‌های جلو روانه می‌کند و قادر است شتاب صفر تا صد حدود ۹.۸ ثانیه ارائه دهد. این در حالی است که احتمالاً شتاب ۵۱۱ به حدود ۱۲ تا ۱۳ ثانیه برسد.

میانگین مصرف سوخت و حداکثر سرعت چری آریزو ۵ توربو به ترتیب معادل ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام‌شده و این اعداد برای فردا ۵۱۱ حدود ۶.۴ و ۱۷۰ واحد برآورد می‌شود.

مقایسه امکانات رفاهی فردا ۵۱۱ و آریزو ۵ توربو

سانروف برقی، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین دنده‌عقب، فرمان برقی با دکمه‌های کنترل، بلوتوث، سیستم تهویه دستی دیجیتال، آینه‌های بغل تاشونده برقی، چراغ خودکار یا اتولایت، کامپیوتر سفری، پورت usb و پریز برق ۱۲ ولت، مهم‌ترین تجهیزات رفاهی محصول فردا موتورز را به شمار می‌روند. این در حالی است که چری آریزو ۵ توربو از تجهیزات بیشتری همچون کروز کنترل، دی لایت، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای و تهویه اتوماتیک برخوردار است اما در عوض دارای اتولایت نیست.

مقایسه ایمنی

چری آریزو ۵ اخیراً توانسته پنج ستاره موسسه c-ncap چین را به دست آورد و بنابراین یکی از ایمن‌ترین خودروهای چینی حال حاضر بازار کشور به شمار می‌رود. اما فردا ۵۱۱ در این آزمون حاضر نشده است.

۶ کیسه هوا، سنسور فشار باد تایر، حسگر پارک عقب، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری و سیستم کنترل توقف در سربالایی، تجهیزات ایمنی آریزو ۵ توربو را تشکیل می‌دهند. درحالی‌که فردا ۵۱۱ تنها دو کیسه هوا دارد و فاقد سامانه کنترل کشش بعلاوه حسگر فشار باد تایر است. درنتیجه ازلحاظ تجهیزات ایمنی نیز برتری با محصول مدیران خودرو خواهد بود.

فردا ۵۱۱ بهتر است یا آریزو ۵ توربو؟

اگر حوصله دردسرهای احتمالی نگهداری از پیشرانه توربو نظیر روغن‌ریزی و سایر مشکلات این‌گونه موتورها را ندارید، یک خودروی جدید با استایل نسبتاً متفاوت می‌خواهید و طراحی داشبورد برای شما اهمیت بیشتری دارد و یا اگر حوصله دنبال بنزین سوپر بودن را ندارید پس می‌توانید به فردا ۵۱۱ فکر کنید.

اما آریزو ۵ توربو ازلحاظ توان فنی و چابکی سواری مقداری برتری دارد، لوازم‌یدکی و بدنه آن در بازار به سهولت یافت می‌شود. کابین و صندوق‌عقب آریزو۵ نیز جادارتر هستند.

نویسنده: حسین باباپور

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟