فردا T5

باز کردن گالری تصاویر
1.5 لیتری
230 اسب بخار
اتوماتیک 6 سرعته
دیفرانسیل جلو
توربو شارژ
مشاهده سایر مشخصات
مزایا
طراحی نسبتا زیبا
امکانات مناسب
معایب
حساسیت نسبت به بنزین معمولی
پیشرانه نه چندان قوی

پیشرانه- شرکت فردا موتور به عنوان یک خودروساز داخلی نوظهور تصمیم گرفته تا فعلاً تمرکز خود را روی تولید و مونتاژ محصولات چینی قرار دهد. از همین رو پس از معرفی و عرضه محصولاتی مثل فردا ۵۱۱، فردا SX5 و فردا SX6، حالا این خودروساز جوان عزم خود را برای ارائه یک کراس اوور تقریباً لوکس و زیبا از محصولات گروه خودروسازی دانگ فنگ، جزم کرده و قرار است دانگ فنگ T5 را به لیست تولیدات خود اضافه کند.

بنابراین بهتر است تا با مطالعه این مقاله نسبت به مشخصات دانگ فنگ T5، سطح امکانات، نوع طراحی و سایر ویژگی‌های این کراس اوور جدید بازار کشورمان بیشتر آشنا شوید. لطفا به پیشرانه خود دست نزنید و در ادامه با ما همراه باشید.

پیشینه

این کراس اوور کامپکت از تابستان ۲۰۱۸ روانه بازارهای بین‌المللی شد و در بازار چین تحت برند فورتینگ یا فنگژینگ به فروش رسید. البته شرکت دانگ فنگ برخلاف خودروسازان ما که تولید یک محصول با چهره قدیمی را مدت‌ها ادامه می‌دهند، خیلی سریع و در سال ۲۰۱۹ نمونه فیس‌لیفت این خودرو را نیز روانه بازار کرد؛ اما آن‌طور که به اطلاع ما رسیده است، شرکت فردا موتور قصد دارد همان مدل ۲۰۱۸ دانگ فنگ تی ۵ را در ایران مونتاژ کند و از سال ۱۴۰۰ در اختیار مشتریان داخلی قرار دهد.

مشخصات فنی فردا T5

کمپانی چینی سازنده این خودرو سه مدل پیشرانه مختلف بنزینی را برای آن در نظر گرفته که در این میان احتمال حضور موتور ۱.۵ لیتری در دانگ فنگ تی ۵ فردا موتور بیشتر از بقیه خواهد بود.

این پیشرانه توربو شارژ چهار سیلندر قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر را از طریق گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه و یا جعبه‌دنده سی وی تی به سمت محور جلو ارسال خواهد کرد. حداکثر سرعت دانگ فنگ تی ۵ مجهز به موتور ۱.۵ لیتری حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت بوده و میانگین مصرف سوخت آن‌هم کمتر از ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است.

سیستم تعلیق جلو این خودرو از نوع مک فرسون مستقل با میل تعادل افقی بوده و در عقب از سامانه مالتی لینک بهره گرفته شده است. ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی، باک سوخت ۵۵ لیتری و وزن تقریبی ۱۵۵۰ کیلوگرم، دیگر مشخصات فنی محصول جدید فردا موتور محسوب می‌شوند.

البته اگر فردا موتور پیشرانه ۱.۶ لیتری با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر را برای تی ۵ در نظر بگیرد، آنگاه می‌توان گفت که موفقیت این محصول در ایران به میزان زیادی تضمین خواهد شد؛ زیرا از لحاظ فنی نسبت به بسیاری از رقبای هم‌رده در جایگاه بالاتری قرار خواهد گرفت.

طراحی FMC T5

محصول جدید گروه خودروسازی فردا موتور نمایی جذاب‌ و البته لوکس‌تر نسبت به سایر تولیدات این خودروساز به نمایش می‌گذارد؛ به‌نحوی‌که احتمالاً اکثر مشتریان داخلی از شمایل به‌روز و عامه‌پسند این ماشین چینی رضایت بالایی خواهند داشت. در نمای جلو چراغ‌های اصلی به درون جلوپنجره راه پیداکرده‌اند و در کنار حالت عضلانی سپر، فرم اسپرت چراغ‌های مه شکن سه‌گانه و دیفیوزر حجیم زیر سپر، وجهه‌ای کاملاً متعادل و مدرن برای بخش چهره T5 پدید آورده‌اند.

در نمای کناری همه‌چیز متعادل به نظر می‌رسد و استفاده از خطوط برجسته سبب شده تا پروفیل این قسمت از خودرو تقریباً خوش‌تراش جلوه کند. استفاده از فلاپ‌های مشکی‌رنگ در بخش پایین بدنه و دور گلگیرها به‌علاوه زه کروم رنگ در اطراف فریم پنجره‌ها نیز بر جذابیت این نما افزوده است. انتهای ستون سی نیز به رنگ مشکی درآمده و به شیشه عقب پیوند خورده که بر ارتقای جذابیت بیشتر نمای جانبی دانگ فنگ تی ۵ تأثیر مطلوبی داشته است.

وقتی به بخش عقب خودرو می‌رسیم، اولین نکته‌ای که نظر ما را به خود جلب می‌کند، چراغ‌های به‌هم‌پیوسته بزرگ این خودرو است که روی عرض درب صندوق امتدادیافته و خوشبختانه به‌صورت کاملاً خلاقانه ترسیم شده است؛ به‌نحوی‌که مشابه آن در محصولات اروپایی یا آمریکایی دیده نمی‌شود. استفاده از یک نوار کرومی رنگ در قسمت پایین چراغ‌ها که اسم برند سازنده را در فضای خالی فوقانی خود جای‌داده نیز از دیگر ویژگی‌های جالب‌توجه طراحی چراغ‌های عقب دانگ فنگ تی ۵ به شمار می‌رود.

به‌طور کل نمای ظاهری محصول جدید گروه خودروسازی فردا می‌تواند یکی از برگ‌های برنده اصلی این محصول در ایران باشد؛ چراکه هم از لحاظ جنبه‌های زیبایی‌شناختی و هم از نظر رعایت اصول نوین طراحی خودرو، رتبه بالایی قرار دارد و قطعاً مشتریان داخلی از آن استقبال خواهند کرد.

درون کابین T5 شاهد جلوه متفاوت و به‌روزی هستیم که خصوصاً به دلیل طراحی خاص دکمه‌های قسمت زیرین نمایشگر مولتی‌مدیا تا حدودی می‌تواند اتاق خلبان هواپیما را در ذهن شما تداعی می‌کند. طرح دی-کات غربیلک فرمان به همراه نمایشگر بزرگ عمودی روی داشبورد و سایر بخش‌ها هم در کل نمایی دلنواز، امروزی و تاحدی متفاوت را برای کابین این خودرو رقم‌زده‌اند.

در قسمت بالای داشبورد از مواد نرم استفاده‌شده که از لحاظ رنگ تطابق مطلوبی با روکش صندلی‌ها دارد فضای کابین نیز به دلیل فاصله محوری ۲۷۲۰ میلی‌متری این خودرو جهت حضور پنج سرنشین بزرگ‌سال کاملاً مناسب به نظر می‌رسد و به‌ویژه افراد حاضر در ردیف عقب با محدودیت چندانی از لحاظ فضای سر یا پاها مواجه نخواهند بود. گنجایش صندوق‌عقب دانگ فنگ T5 در حالت عادی برابر با ۵۱۵ لیتر اندازه‌گیری شده است که ظرفیتی تقریباً مناسب و کافی جهت مصارف خانوادگی و مسافرتی را در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد.

امکانات و آپشن‌ها

نسخه‌های فول آپشن تی ۵ در بازارهای چین به امکاناتی به شرح زیر مجهز هستند:

سیستم کروز کنترل، رادار نقطه کور، فرمان برقی، سانروف و سقف پانوراما، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی‌ها با روکش چرمی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، نمایشگر دیجیتال، پنل کیلومتر شمار پشت فرمان، درب برقی صندوق‌عقب، دوربین‌های عقب و ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، شش کیسه هوا، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‎های تاشونده برقی جانبی با گرم‌کن، دوربین ثبت وقایع رانندگی، رادار تشخیص علائم ترافیکی، دیلایت، حسگر فشار باد تایر، سنسور باران و…

ضمناً باید خاطرنشان کنیم که این محصول گروه خودروسازی دانگ فنگ توانسته تنها سه ستاره از ۵ ستاره موسسه سی انکپ چین را در کارنامه خود ثبت کند؛ بنابراین از لحاظ ایمنی باید آن را در رده خودروهای متوسط دسته‌بندی کنیم.

قیمت فردا T5 در ایران

فردا T5 در بازار چین برحسب نوع آپشن و نوع موتور با قیمتی در حدود ۱۵ تا ۱۸ هزار دلار به فروش می‌رسد؛ بنابراین در صورت ثبات نرخ ارز احتمالاً قیمت این خودرو در ایران حدود ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود. ازجمله مهم‌ترین رقبای آن‌هم می‌توان به فیدلیتی بهمن موتور، چری تیگو ۷، ام وی ام ایکس ۵۵ و برخی دیگر از محصولات چینی جدید که در آینده وارد ایران خواهند شد، اشاره کرد.

قیمت این خودرو هم‌اکنون و در زمان به روزرسانی این مطلب یعنی آذرماه ۱۴۰۲ از سوی شرکت یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان تعیین شده است.

مشخصات فنی

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور 1.5 لیتری
تنفس موتور توربو شارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 230 اسب بخار
حداکثر گشتاور 230 نیوتن متر
جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته
شتاب ۰ - ۱۰۰ ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر 10
مصرف سوخت ترکیبی 7.8

موارد ایمنی

کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای، مجموعاً 6 کیسه هوا - ، - ESP – DSC – VSC – ASR – TCS – TRC – ABS – EBD – CBD – BA

ویژگی های رفاهی

مانیتور 12 اینچی لمسی - سقف پانوراما، تغییر رنگ نورپردازی کابین، سیستم کمکی در سربالایی و سرپایینی، اتوهلد، سیستم هشدار بین خطوط، سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت، گرمکن صندلی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، آینه های جانبی تاشو برقی، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، پشت آمپر دیجیتالی 7 اینچی- صندوق عقب برقی، ترمز پارک برقی

نظر شما چیست؟