تویوتا پرفروش‌ترین خودروساز

تویوتا با غلبه بر جنرال‌موتورز، پرفروش‌ترین خودروساز بازار آمریکا شد

سه شنبه - 21 دی 1400

پیشرانه- جنرال‌موتورز برای چیزی نزدیک به ۹۰ سال و باوجود تمامی فرازوفرودها، جایگاه پرفروش‌ترین خودروساز در بازار ایالات‌متحده را در اختیار خود داشت اما انتشار آمار فروش در سال ۲۰۲۱، از اتمام این سلطه طولانی‌مدت جی‌ام بر بازار موطن خود و رقم خوردن یک پیروزی بزرگ و تاریخی برای تویوتا حکایت مي‌کند.

پیشرانه- جنرال‌موتورز برای چیزی نزدیک به ۹۰ سال و باوجود تمامی فرازوفرودها، جایگاه پرفروش‌ترین خودروساز در بازار ایالات‌متحده را در اختیار خود داشت اما انتشار آمار فروش در سال ۲۰۲۱، از اتمام این سلطه طولانی‌مدت جی‌ام بر بازار موطن خود و رقم خوردن یک پیروزی بزرگ و تاریخی برای تویوتا حکایت مي‌کند.

تویوتا با غلبه بر جنرال‌موتورز، پرفروش‌ترین خودروساز بازار آمریکا شد

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» خودروسازان در حال برگشتن به جریان عادی و وضعیت پایدار تولید و فروش به‌منظور جبران ضرر و زیان‌های حاصل از پاندمی کرونا بودند که ناگهان بلای آسمانی دیگری نازل شد و “بحران کمبود ریزتراشه‌ها”ضربه سهمگینی بر پیکره صنایع خودروسازی وارد ساخت. جنرال‌موتورز هم در بین خودروسازانی بود که بیشترین آسیب را از این بحران فراگیر و جهانی دید تا با افتی ۱۳ درصدی در مقایسه با سال گذشته، مجموع فروش برندهای زیرمجموعه آن در بازار ایالات‌متحده به ۲.۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ برسد.

اما تویوتا (که مدیران و تصمیم‌گیرانش همواره به رصد دقیق شرایط و دریافت به‌موقع سیگنال‌ها شهرت داشته‌اند) نیز اگرچه از آسیب‌های بحران کمبود تراشه‌ها بی‌نصیب نماند، اما با اقدامات و تصمیماتی هوشمندانه و پیشگیرانه (که بخشی از آن را می‌توان به‌پای تجربیات حاصل از زمین‌لرزه و سونامی ویرانگر ژاپن در سال ۲۰۱۱ نوشت و تأثیر مخربی که این حوادث غیرمترقبه بر چرخه تأمین قطعات و تولید داشت) که شامل مواردی نظیر ذخیره ریزتراشه‌ها و برخی قطعات کلیدی برای مدت ۴ ماه می‌شود، توانست بهتر از رقبای آمریکایی خود با این بحران دست‌وپنجه نرم کند و آسیب نسبتاً کمتری ببیند. درنتیجه فروش تویوتا در بازار ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۱ و در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، رشدی ۱۰.۴ درصدی را تجربه کرد و به ۲.۳ میلیون دستگاه رسید.

تویوتا

تویوتا راوفور (RAV4)؛ پرفروش‌ترین خودروی تویوتا در بازار آمریکا با فروش ۴۳۰ هزار دستگاهی در سال ۲۰۲۱ (۵ درصد افت در مقایسه با سال ۲۰۲۰).

با همه این تفاسیر، پرواضح است که موفقیت تویوتا را نمی‌توان تنها مدیون شانس و اقبال و شرایط پیش‌آمده دانست؛ این خودروساز ژاپنی در طی ۶ دهه حضورش در بازار آمریکا ذره ذره برای خود احترام و آبرو خریده و حالا محصولاتش از حیث دوام، کیفیت و قابلیت اعتمادپذیری دارای جایگاه و اعتباری افسانه‌ای در نزد مشتریان و متخصصان هستند. تویوتا اگرچه در پرتقاضاترین و محبوب‌ترین سگمنت بازار آمریکا (سگمنت تراک/ پیکاپ های فول‌سایز) چندان از پس رقبای پرصلابت آمریکایی خود برنمی‌آید (نماینده تویوتا یعنی تاندرا سهمی کمتر از ۵ درصد از بازار این سگمنت را در اختیار دارد و سایه فورد سری F، رم ۱۵۰۰ و شورولت سیلورادو حسابی بالای سرش سنگینی می‌کند) اما در سگمنت پیکاپ‌های میدسایز، کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها حضوری بسیار پررنگ، موفق و فعال دارد و مهم‌تر از آن، خودروهای سدانش نظیر کرولا و کمری نیز همچنان در زمره قابل‌اعتمادترین و محبوب‌ترین خودروها در نزد مشتریان محسوب می‌شوند؛ آن‌هم در شرایطی که رقبای آمریکایی همانند فورد بازار سدان‌ها را به‌کلی ترک کرده‌اند یا همانند جی‌ام به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از تعداد و تنوع خودروهای سدان در سبد محصولاتشان کاسته‌اند.

جنرال موتورز

جنرال موتورز در بین خودروسازانی بود که بیشترین ضرر و آسیب را از بحران جهانی کمبود تراشه‌ها متحمل شد.

البته پیشی‌گرفتن از جنرال‌موتورز در ابعاد گسترده برای تویوتا دستاورد چندان تازه‌ای به‌حساب نمی‌آید چراکه در سال ۲۰۰۷ نیز تویوتا با پشت سر گذاشتن جی‌ام توانسته بود جایگاه بزرگ‌ترین خودروساز جهان را از آن خود کند. البته در ادامه و در بازه زمانی یک دهه اخیر جنرال موتورز هرچه بیشتر از رده‌های نخست این رقابت در کلاس جهانی فاصله گرفت و حالا جدال اصلی در این زمینه بین تویوتا و گروه فولکس‌واگن در جریان است.

بااین‌حال، پیش‌بینی و گمانه‌زنی‌های کارشناسان حاکی از این است که این جایگاه در بازار آمریکا به‌صورت موقتی در اختیار تویوتا خواهد بود و با بهبود تدریجی وضعیت تأمین تراشه و بازگشت به جریان عادی تولید و عرضه، جنرال‌موتورز در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ احتمالاً این جایگاه را از تویوتا باز پس خواهد گرفت بطوریکه حتی مدیران جی‌ام نیز در صحبت‌هایشان به این نکته اشاره داشته‌اند. اگرچه جی‌ام اخیراً سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه طراحی و تولید خودروهای الکتریکی انجام داده اما جسیکا کالدول، مدیر اجرایی موسسه مطالعات بازار ادموندز، معتقد است که بازپس‌گیری احتمالی این جایگاه و تکیه زدن به رتبه نخست توسط جی‌ام، بدین معنا نیست که آن‌ها واقعاً کار خارق‌العاده و محیرالعقولی در سالهای اخیر انجام داده‌اند، بلکه این بازپس‌گیری و برتری مجدد بیشتر مدیون کانال‌ فروش گسترده‌تر و تعداد برندها و زیرمجموعه‌های بیشتر جنرال‌موتورز خواهد بود.

در آن‌سوی میدان، مدیران تویوتا علیرغم احساس مسرت از کسب این عنوان و تشکر از مشتریانی که با اعتمادشان به ساخته‌های تویوتا و لکسس رسیدن به چنین دستاوردی را ممکن ساختند، تمایلی به تأکید و مانور دادن بیش‌ازحد روی آن ندارند و در بیانیه‌ای تأکید کرده‌اند که همانند قبل، تمرکز اصلی مجموعه تویوتا همچنان بر روی بهترین بودن در فاکتورهایی نظیر ایمنی و کیفیت (و هر آنچه ذهنیت خوب و مثبت مشتریان نسبت به خودروهای تویوتا را شکل داده) خواهد بود.

تقریباً ۷۰ درصد از خودروهای تویوتا که در بازار ایالات‌متحده به فروش می‌رسند. در ۵ سایت تولیدی این خودروساز ژاپنی در خاک آمریکا مونتاژ می‌شوند.

همه آنچه تابحال گفته و مرور شد، پیرامون آمار فروش کلی خودروسازان و بدون تفکیک برندهای زیرمجموعه آن‌هاست؛ اما اگر بخواهیم از این حیث به بررسی و تحلیل اوضاع بپردازیم، جبهه دیگری نیز هست که تویوتا توانسته در آن بدرخشد و بر دو رقیب آمریکایی اصلی خود فائق آید؛ جایی که برند تویوتا با فروش ۲ میلیون دستگاه خودرو توانسته بالاتر از برندهای فورد (۱.۸ میلیون دستگاه) و شورولت (۱.۴۲ میلیون دستگاه) قرار بگیرد. البته صدرنشینی برند تویوتا اتفاقی بی‌سابقه به شمار نمی‌آید چراکه در سال ۲۰۰۹ (و در پی بحران اقتصادی آمریکا که ضربه مهلکی بر پیکره خودروسازان آمریکایی و خصوصاً جی‌ام وارد ساخته بود) نیز چنین دستاوردی توسط این خودروساز ژاپنی حاصل شده بود. گفتنی است که در جدول فروش بر مبنای برند سازنده و پس از سه خودروساز مذکور، رتبه‌های چهارم تا دهم به ترتیب به هوندا، نیسان، جیپ، هیوندای، کیا، رَم و سوبارو تعلق‌گرفته است.

در کل و طبق محاسبات موسسه جی‌دی پاور، بازار خودروی آمریکا در سال گذشته میلادی حجمی بالغ‌بر ۱۵ میلیون دستگاه داشته است که اگرچه در مقایسه با سال ۲۰۲۰ (که پاندمی کرونا وضعیت تولید و فروش را با بحرانی اساسی مواجه ساخته بود) آمار بهتری است اما هنوز هم فاصله قابل‌توجهی با دوران اوج بازار دارد (نباید فراموش کرد که پیش از سال ۲۰۲۰ و برای مدت ۵ سال متوالی حجم فروش خودرو در بازار ایالات‌متحده در کانال ۱۷ میلیون دستگاه قرار داشت).

پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده این است که در سال ۲۰۲۲ و علیرغم بهبود نسبی اوضاع تأمین تراشه‌ها، قرار نیست با رشد چشمگیری مواجه باشیم؛ برای مثال کارشناسان و آنالیزورهای موسسه‌های معتبری نظیر ادموندز و RBC کپیتال به ترتیب حجم فروش ۱۵.۲ و ۱۵.۸ میلیون دستگاهی را برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده‌اند.

نوشته: علی‌کریمی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟