پژو 206 صندوقدار

پژو ۲۰۶ صندوقدار و هر چه باید درباره آن بدانیم

شنبه - 11 آبان 1398

پیشرانه- پژو ۲۰۶ اس دی (صندوقدار) یا آریان در سال ۱۳۸۵ یا ۲۰۰۶ برای اولین بار با همکاری پژو و ایران‌خودرو در ایران تولید شد. یکی از دلایل اصلی ۲۰۶ SD، فضای بار کم و صندوق کم‌حجم نسخه هاچبک پژو ۲۰۶ است که در نسخه صندوق‌دار به ۳۸۵ لیتر رسید که برای یک سدان کامپکت رقم مناسبی به نظر می‌رسد. لغت SD درواقع مخفف کلمه سدان و برگرفته از واژه انگلیسی sedan  است.

پیشرانه- پژو ۲۰۶ اس دی (صندوقدار) یا آریان در سال ۱۳۸۵ یا ۲۰۰۶ برای اولین بار با همکاری پژو و ایران خودرو در ایران تولید شد. یکی از دلایل اصلی ۲۰۶ SD، فضای بار کم و صندوق کم‌حجم نسخه هاچبک پژو ۲۰۶ است که در نسخه صندوق‌دار به ۳۸۵ لیتر رسید که برای یک سدان کامپکت رقم مناسبی به نظر می‌رسد. لغت SD درواقع مخفف کلمه سدان و برگرفته از واژه انگلیسی sedan  است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» پژو ۲۰۶ صندوقدار در شش تیپ V1، V2، V8، V9، V10 و V20 به بازار کشور عرضه شد و در مقایسه با تیپ‌های مختلف ۲۰۶ هاچ‌بک تنوع بیشتری در تولید را داشت. ما در این مقاله به معرفی پژو ۲۰۶ صندوقدار تیپ V8 می‌پردازیم.

از تفاوت‌های اصلی پژو ۲۰۶ صندوقدار در مقایسه با مدل هاچ‌بک ۲۰۶ می‌توان به‌شتاب کم‌تر، افزایش فضای صندوق‌عقب و استفاده از گاز به‌عنوان سوخت اشاره کرد.

دیگر نکته‌ی قابل‌ذکر پژو ۲۰۶ صندوقدار این است که با توجه به‌اضافه شدن بخش صندوق‌عقب و کپسول گاز در برخی تیپ‌ها و به‌منظور فراهم آوردن آسایش بیش‌تر برای سرنشینان، سیستم تعلیق عقب خودرو موردبازنگری مجدد قرارگرفته و با استفاده از یک اکسل خاص، نرمی و تسلط بر خودرو در پیچ‌های تند قابل‌ستایش است.

طراحی ظاهری پژو ۲۰۶ صندوقدار

باید صادق باشیم که پژو ۲۰۶ هاچ‌بک ازنظر طراحی به‌راستی خودرو کم‌نقص و کاملی است و همین عامل نیز سبب شده تا فروش این مدل نسبت به تمام محصولات دیگر پژو بیشتر باشد و از سه میلیون دستگاه فراتر رود، اما تکرار چنین توصیفاتی برای پژو ۲۰۶ صندوقدار به‌هیچ‌عنوان آسان نیست.

درواقع طراحان این پروژه نهایت تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با حداقل تغییرات، پژو ۲۰۶ هاچ‌بک را تبدیل به خودرویی صندوق‌دار کنند.

ماحصل این تغییرات را به‌سختی می‌توان زیبا یا جذاب توصیف کرد. به‌خصوص که حتی چراغ‌های عقب نیز نسبت به نمونه هاچ‌بک تغییری نکرده‌اند و چنین رویکردی این تفکر را تقویت می‌کند که هدف طراحان، صرفه‌جویی حداکثری بوده است که به قیمت آسیب رساندن به طراحی هماهنگ خودرو منجر شده است.

البته درمجموع می‌توان گفت که شکل و شمایل نمای عقب پژو ۲۰۶ صندوق‌دار چندان هم بد به نظر نمی‌رسد، هرچند که دیده شدن بازوهای کمکی سیستم تعلیق عقب از فاصله دور می‌تواند کمی عجیب و غیرمعمولی تلقی شود.

نمای جانبی هم به‌واسطه اضافه شدن صندوق و با توجه به عدم‌تغییر دیگر قسمت‌های خودرو کمی ناهماهنگ به نظر می‌رسد. در مورد صندوق و نمای عقب هم باید گفت که طراحی بر اساس مدل هاچ‌بک انجام‌شده و چراغ‌های نسبتاً کشیده به همراه تک چراغ روی سپر عقب و فرم منحنی صندوق، نمای قابل قبولی را به خودرو داده است.

طراحی داشبورد و کنسول میانی ۲۰۶SD را می‌توان خوب توصیف کرد. رنگ و کیفیت مناسب مواد بکار رفته در آن به همراه جانمایی خوب و درست اجزا در کنار هم نمای خوبی را به فضای جلوی راننده و سرنشین جلو داده است.

محل قرارگیری ساعت دیجیتال به همراه دکمه چراغ‌خطر و قفل مرکزی درب‌ها هم به‌خوبی در خودرو طراحی شده است. هرچند صندلی‌های این خودرو خیلی راحت نیستند، اما فضای نسبتاً مناسبی برای سرنشینان جلو وجود دارد.

اما مشکل اصلی فضای داخلی ۲۰۶SD فضای ناکافی برای سرنشینان عقب است که به‌سختی می‌توانند در مسیرهای نسبتاً طولانی و حتی کوتاه طاقت بیاورند.

پژو صندوقدار  V8 به امکاناتی نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک، چهار شیشه و آینه‌های جانبی برقی و امکاناتی ازاین‌دست مجهز است.

مشخصات فنی:

صندوقدار ازنظر ویژگی‌های فنی تفاوتی با ۲۰۶ هاچبک تیپ ۵ ندارد و در تیپ V8 از همان پیشرانه TU5 استفاده شده است. قدرت این موتور به ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۴۲ نیوتن متر می‌رسد.

این قدرت در پژو ۲۰۶ صندوقدار به‌وسیله جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طبق اعلام ایران خودرو شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر ۲۰۶ SD برابر با ۱۱.۴ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. به‌علاوه مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۶ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

ایمنی و خدمات پس از فروش:

جالب است بدانید ۲۰۶  در زمان ورودش ایمن‌ترین خودروی بازار کشورمان بود و باسابقه دو تست تصادف Euro-NCAP و   Latin-NCAP که نسخه‌های فرانسوی و برزیلی پژو  ۲۰۶   است، توانست دوستاره ایمنی بگیرید. با توجه به ایمن بودن ۲۰۶ هاچبک می‌توان نتیجه گرفت نسخه صندوقدارش هم می‌تواند استانداردهای  ایمنی جهانی را پاس کند و یک خودروی نسبتاً ایمن را بر خود یدک بکشد.

پژو ۲۰۶ صندوقدار آپشن‌هایی نظیر سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS و EBD و MBA، کیسه هوای راننده و سرنشین و ایموبلایزر دارد.

ازلحاظ خدمات پس از فروش به دلیل تولید بیش از ۲۵ ساله این خودرو در کشورمان تمام قطعات مصرفی به‌وفور در بازار موجود است اما هزینه نگهداری و استهلاک محصولات پژو همیشه سر زبان تعمیرکاران است. ایران خودرو نیز تمام خانواده  ۲۰۶ را هم ۲۴ ماه گارانتی خدمات پس از فروش کرده است که سرویس اولیه آن برای ۵ هزار کیلومتر کاملاً رایگان است.

قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار:

خودروی ۲۰۶  اس دی یا صندوقدار در سال ۹۵ و ۹۶ در بازه ۳۲ میلیونی برای تیپ V8 داشت که در سال ۹۷ با تحریم‌های ظالمانه برای صنعت خودروسازی قیمت ۲۰۶ SD محبوب هم نیز به رشد دو برابری رسید. حال این خودرو برای مدل ۹۸ در حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان  برای تیپ V8  است.

(البته زمانی که این مطلب را می‌خوانید به‌احتمال فراوان قیمت این خودرو بسیار بالاتر است)

رقبا:

پژو ۲۰۶ صندوقدار رقبایی چون رانا، رنو تندر ۹۰، ام وی‌ام ۳۱۵ صندوقدار و برلیانس اچ ۳۳۰ را در بازار ایران در مقابل دارد که با توجه به بازار خریدوفروش و ویژگی‌های فنی، رنو تندر ۹۰ بهترین گزینه‌ها دراین‌بین به شمار می‌روند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • ابوالفضل | ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۹:۱۱ ب٫ظ

    فردا منم قطعا یه ۲۰۶ بدست میارم
    مطمئنم برنده ۲۰۶ خواهم شد

  • Fari | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۳:۵۶ ب٫ظ

    خیلی مشتاقم بدونم به دست آوردین یا نه

  • آریا | ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۴:۰۴ ب٫ظ

    ماشین ۳۰ سال پیش که از رده خارج شده باید ۶۰ برابر قیمت اونم توی قرعه کشی با تحویل چند ماهه! واقعا عجیبه