انواع سیستم فرمان خودرو

انواع فرمان خودرو و آنچه باید درباره آن بدانیم

جمعه - 1 شهریور 1398

پیشرانه- اگر می خواهید اهمیت فرمان خودرو در خودرو درک کنید همین بس است که اسم فرمان همه جا شنیده می شود. فرمان اقتصاد، فرمان اداره کشور و … تنها بخشی از موارد استفاده فرمان در ادبیات غیر خودرویی است. به گزارش وب سایت خبری پیشرانه به همین دلیل در سلسله گزارش های «تعمیر و […]

پیشرانه- اگر می خواهید اهمیت فرمان خودرو در خودرو درک کنید همین بس است که اسم فرمان همه جا شنیده می شود. فرمان اقتصاد، فرمان اداره کشور و … تنها بخشی از موارد استفاده فرمان در ادبیات غیر خودرویی است.
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه به همین دلیل در سلسله گزارش های «تعمیر و نگهداری خودرو» این بار به سمت فرمان خودرو رفته ایم.
البته که فرمان خودرو به اندازه ای مهم است که نتوان تمام جزئیات آن را در یک مطلب کوتاه بیان کرد. به همین دلیل در این مطلب تنها به بخش کوچکی از فرمان خودرو یعنی انواع فرمان خودرو می پردازیم و در مطالب آتی بیشتر درباره آن خواهیم گفت.
فرمان خودرو خودروهای مجهز به سیستم فرمان غیرهیدرولیک و مکانیکی، جهت کاهش نیروی گردش غربیلک فرمان، زوایای چرخ جلو را با کمبر مثبت طراحی می کند(میزان کجی یا انحراف داخلی یا بیرونی هر چرخ را زمانی که چرخها بور مستقیم و بدون زاویه قرار گرفته اند را گویند. )
تا راننده نیروی کمتری را وارد کند، اما در خودروهایی که فرمان هیدرولیکی دارند با افزایش ضریب مو سرعت، فرمان خودرو حساس تر یا به اصطلاح تیز تر می شود که از ایمنی و پایداری خودرو می کاهد. البته امروزه در خودروها سیستمی طراحی شده تا با افزایش سرعت فلکه فرمان سفت شود و راننده در سرعت های بالا احساس کنترل بیشتری داشته باشد.
یکی دیگر از انواع فرمان خودرو فرمان الکتریکی – هیدرولیکی است. در این سیستم نیروی پمپ هیرولیکی از یک موتور مجزا تامین می شود مانند سواری مزدا ۳ ، البته شرکت های خودروسازی در طراحی نوین سیستم فرمان از سامانه تمام برقی جهت کوچک کردن و کنترل دقیق تر و پایداری بهتر خودرو مدد جسته اند و این فناوری رو به پیشرفت هرچه بیشتر است.
لازم به ذکر است در فرمان برقی ، ولتاژ باطری همیشه عامل مهمی محسوب می شود و بهتر است باطری در سلامت کامل نگهداری شود.
در فرمان های الکتریکی -هیدرولیکی برای تغییرمسیر یا پیچیدن بهتر است فرمان را تا انتها یا همان آخرین زاویه چرخش فرمان بیش از ۲۰ ثانیه بیشتر نگه نداریم و البته دقت داشته باشید تمامی خودروها در هنگام فرمان گیری تا انتها به چپ و یا به راست نباید، رینگ یا لاستیک به داخل گلگیر تماسی داشته باشد.
در خودروهایی که تسمه فرمان هیدرولیک دارد قبل از شروع سفر تسمه و روغن هیدرولیک فرمان را بازدید کنید. تسمه نباید حالت ریش ریش یا ترک خردگی داشته باشد و سطح روغن در مخزن روغن بررسی شود عموما نوع روغن هیدرولیک فرمان از نوع روغن دکس رون است که گرید آن بروی درب مخزن حک شده است .
در مورد لرزش فرمان هم اگر بخواهیم خیلی کوتاه بگویی عوامل مختلفی مانند بالانس نبودن رینگ و لاستیک و یا تاب ددشتن دیسک ترمز در نظر داشته باشیم.
در مواردی نیز عزیزان نکته سنج اشاره دارند که زاویه فرمان خودرو در حال گردش کامل به چپ و یا راست یکسان نیست البته این موضوع مربوط به طراحی مکانیزم فرمان و هندسه آکرمن و نهایتا تنظیم قفل فرمان بروی شغال دست ها است و در اکثر سیستم های جلوبندی مشاهده می شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟