رکود ادامه دار بازار خودرو با قیمت های جدید

جمعه - 23 تیر 1402

پیشرانه -رکود ادامه دار بازار خودرو با قیمت های جدید و افت نسبی قیمت ها به وضوح نشان می دهد که مصرف کنندگان صبورانه منتظر روزهای آینده هستند.

پیشرانه -رکود ادامه دار بازار خودرو با قیمت های جدید و افت نسبی قیمت ها به وضوح نشان می دهد که مصرف کنندگان صبورانه منتظر روزهای آینده هستند.

به گزارش وب سایت خبری پیشرانه، با توجه به رکود بازار طی دو ماه اخیر به نظر می رسید که با نهایی شدن قیمت های جدید خودروهای مونتاژی،بازار تکانی خورده و دوباره خرید و فروش ها از سر گرفته شود.

رکودی که از اواسط اردیبهشت با انتشار لیست قیمت خودروهای مونتاژی به وجود آمد.در مقطع شورای رقابت قیمت محصولات خودروسازان بخش خصوصی را به گونه کشف و استخراج کرده بود که بهای آنها حتی از قیمت فروش در اولین مرحله ازعرضه در سامانه یکپارچه نیز پائین تر بود.

این مساله با واکنش منفی خودروسازان همراه شد.چرا که تمام نهاده های و عوامل موثر بر تولید مانند حداقل دستمزد،نرخ ارز،تورم و مواد اولیه افزایشی و هزینه تولید بالا رفته بود.

در مقابل اما مصرف کنندگان به شدت از این قیمت ها راضی و خشنود شدند.احساس می کردند که بعد از مدت ها می توانند در فقدان خودروهای به روز و صفر وارداتی ،یک خودروهای تولید داخل را با قیمتی بسیار کمتر از بازار آزاد خریداری کنند.

در این شرایط جدی شدن بحث واردات خودروهای دست دوم نیز مزید بر علت شد.از یک سو موافقان واردات با سرکوب محصولات خودروسازان بخش خصوصی جوری به مردم القا کردند که به نظر مسبب تمام گرانی ها و کمبودهای صنعت خودروسازی آنها هستند و از سوی دیگر تولید کنندگان با توجه به زیانی که این قیمت ها به آنان تحمیل می کرد،در برابر شورای رقابت مقاومت کردند.

هر چه میزان مقاومت آنها بیشتر می شد،به همان میزان نیز حس تنفر و انزجار مصرف کنندگان نیز بیشتر می شد. چرا که مقاومت و عدم تمکین خودروسازان بخش خصوصی فاصله مردم با خودرودارشدن را بیشتر می کرد. جو روانی علیه آنان به گونه ای بود که مصرف کنندگان به موافقان واردات خودروهای دست دوم و شورای رقابت پیوستند.

اما ادامه کار آن چیزی نبود که مصرف کنندگان توقع داشتند.البته در این شرایط بازارمصرف را باید به دو بخش کاملا مجزا تقسیم کرد؛یک بخش افرادی هستند که تقاضای مصرفی داشته و به دنبال خرید با قیمت مناسب تر هستند و بخش دیگر را تقاضاهای دلالی و رانت محور تشکیل می هد.

انتشار قیمت های جدید که ۱۸ تیرماه جاری اعلام شد،برای هر دو بخش مصرف کننده با نارضایتی و ناراحتی همراه شد.بخش اول بازهم برای خرید خودروی مد نظر مجبور به تامین منابع مالی بیشتری بودند و بخش دوم با توجه به کمتر شدن فاصله قیمت ها، بخش قابل توجهی از رانت را از دست دادند.

با این حال به نظر می رسید که این قمیت ها و روشن شدن تکلیف ،گره بسته خرید و فروش های بازار را باز کرده و جریان داد وستد از سرگرفته شود.اما آنگونه که از شواهد پیداست،بازار این روزها سودای دیگری در سردارد.

در واقع بازار فعلا و به این زودی ها به خرید و فروش روی خوش نشان نمی دهد و در انتظار ورود خودروهای وارداتی است.از گوشه و کنار نیز خبر می رسد که بالاخره قرار است خودروهای وارداتی کم کم وارد بازار شوند.

همین مساله و پیش بینی و انتظار در حال حاضر اصلی ترین دلیل توقف خرید و فروش و دامنه دار شدن رکود به شمار می آید. بسیاری از مصرف کنندگان باور دارند که با ورود اولین خودروهای وارداتی به بازار،نرخ های فعلی شکسته و عقب نشینی می کنند. هر چه قدر که میزان عرضه بیشتر و فاصله اش کم باشد،شدت افت بیشتر خواهد بود.

بنابراین این وضعیت منجر به افت بیشتر قیمت های بازار خواهد شد.در همین شرایط بسیاری از مردم سعی می کنند خودروهایی که در اختیار دارند را به سرعت نقد کنند تا کمتر شدن سود به زیان منجر نشود.همین مساله هم می تواند به افزایش عرضه و افت های بیشتر دامن بزند.

البته بازار خودرو برای اینکه به ثبات رسیده و بتواند در یک وضعیت مطمئن حرکت کند،نیاز به ثبات در تزریق خودروهای وارداتی دارد.

به بیان ساده رفتار این روزهای بازار نشان می دهد که واردات خودرو چه جایگاهی پیدا کرده است. در واقع بازار در حال حاضر امیدوار است و همین امید باعث شده است که فعلا از خرید و فروش صرف نظر کند.

بنابراین به نظر می رسد رکود فعلی تا زمان ورود اولین خودروهای وارداتی به بازار ادامه داشته باشد. پیش بینی می شود که خودروهای وارداتی به سرعت با استقبال همراه شوند. باید دید که آیا این استقبال منجر به گرانی خودروهای وارداتی خواهد شد یا اینکه با فراهم شدن شرایط،عرضه های پی در پی مانع از شکل گیری تقاضا های بیشتر در این بخش خواهد شد.

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟