تصمیم جدید چین و چالش در بازار تراشه

شنبه - 24 تیر 1402

یپشرانه- پکن در مبارزه فناوری آمریکا و چین ،با محدودیت‌های صادرات مواد تراشه‌ای دست به کار می‌شود.

یپشرانه- پکن در مبارزه فناوری آمریکا و چین ،با محدودیت‌های صادرات مواد تراشه‌ای دست به کار می‌شود.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، شرکت‌هایی که گرفتار تصمیم چین برای محدود کردن صادرات دو فلز که به طور گسترده در نیمه‌رساناها و وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، روز سه‌شنبه برای تامین منابع به رقابت پرداختند، زیرا برخی از تامین‌کنندگان این صنعت نگران بودند که صادرات خاک‌های کمیاب را محدود کند.

اعلام ناگهانی کنترل‌ها از اول آگوست بر صادرات برخی محصولات گالیوم و ژرمانیوم، جنگ تجاری با ایالات متحده را تشدید کرده است و به طور بالقوه می‌تواند باعث اختلال بیشتر در زنجیره تامین جهانی شود.

تحلیلگران این اقدام را که به گفته وزارت بازرگانی چین برای حفاظت از امنیت ملی است، پاسخی به تشدید تلاش‌های واشنگتن برای مهار پیشرفت‌های تکنولوژیکی چین دانستند.

رئیس انجمن جهانی معدن چین، گفت: «چین به محدودیت‌های تجاری آمریکا آسیب رسانده است.

پل تریولو، معاون ارشد چین در شرکت استراتژی آلبرایت استونبریج، گفت که محدودیت ها احتمالاً شرکت های صنایع نیمه هادی و دفاعی را هدف قرار می دهد و می تواند به چین کمک کند تا قدرت چانه زنی بیشتری کسب کند.

تریلو گفت: به وضوح زمان ارسال پیامی نه چندان ظریف به دولت بایدن رسیده است که چین کارت های مهمی در رابطه با ورودی های صنایع نیمه هادی، هوافضا، و خودرو دارد و می تواند و به طور فزاینده ای مایل به تحمیل درد و رنج شرکت های آمریکایی خواهد بود.

کمیسیون اروپا نیز در این زمینه ابراز نگرانی کرده است. برخی در صنعت فلزات گفتند که نگرانند چین پس از ۱۲ سال در مناقشه با ژاپن، محدودیت‌های جدیدی بر صادرات خاک‌های کمیاب اعمال کند. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خاک‌های کمیاب، گروهی از فلزات مورد استفاده در خودروهای الکتریکی و تجهیزات نظامی در جهان است.

به گفته تحلیلگران برنشتاین، در حالی که قوانین جدید کشورهای خاصی را هدف قرار نمی دهند، صادرات دشوارتر خواهد شد و چین ممکن است مجوز برخی از مکان ها را رد کند.

آنها افزودند، اما هر گونه افزایش قیمت مواد مبتنی بر گالیوم و ژرمانیوم به دلیل کمبود عرضه ممکن است منجر به این شود که شرکت های نیمه هادی به دنبال مواد جایگزین باشند.

این تصمیم چین می تواند بار دیگر بازارتراشه را برای تولیدکنندگان خودرو با چالش همراه کند. موضوعی که چند سال پیش نیز توانست بازار خودرو را بر هم زند حالا می تواند بار دیگر این نگرانی را به تولیدکنندگان این بازار وارد کند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟