شورای رقابت، بسترساز یا ایجاد کننده مانع در توسعه صنعت خودرو

شنبه - 31 تیر 1402

پیشرانه – صنعت خودرو در سال های گذشته به دلیل قیمت گذاری دستوری با مشکلات زیادی همراه شده که شاید امروز نیازمند بازنگری در نگاه شورای رقابت باشد تا بتواند توسعه در صنعت خودرو را رقم بزند.

پیشرانه – صنعت خودرو در سال های گذشته به دلیل قیمت گذاری دستوری با مشکلات زیادی همراه شده که شاید امروز نیازمند بازنگری در نگاه شورای رقابت باشد تا بتواند توسعه در صنعت خودرو را رقم بزند.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ،  قیمت گذاری  دستوری یکی از مهمترین چالش های اقتصاد ایران و فعالان اقتصادی کشور است که به محل اختلاف دولت و حوزه های مختلف اقتصاد تبدیل شده است.

در این بین اما صنعت خودرو یکی از حوزه هایی است که بارها نسبت به موضوع قیمت گذاری دستوری نقدهایی داشته و معتقد بوده که این صنعت با قیمت گذاری دستوری با مشکلات زیادی همراه شده است.

درواقع این شورای رقابت است که تعیین کننده سود و زیان خودروسازان می شود و در نهایت سود نهایی راهی جیب دلالان می شود. اما خودروسازان مواد اولیه خود را براساس قیمت های روز خریداری می کنند اما در نهایت باید براساس قسمت تعیین شده از سوی شورای رقابت محصول خود را راهی بازار کنند.

هرچند شورای رقابت در تلاش است تا با قیمت گذاری دستوری بازار خودرو را کنترل کند اما در نهایت این دلالان بازار خودرو هستند که سود این بازار را به جیب خود می زنند. در نتیجه شاید بهتر باشد شورای رقابت بازار را به دست عرضه و تقاضا بسپارد. امروز شاهد هستیم در پی افزایش عرضه خودرو به بازار، ترمز رشد عجیب و غریب قیمت ها کشیده شده است.

اما قیمت گذاری دستوری چه تبعاتی برای صنعت خودرو به همراه داشت؟  بدون شک این قیمت گذاری دستور در گام اول می تواند سرمایه گذاری و توسعه در این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که صنعت خودرو در سال های گذشته به دلیل زیان انباشته، تحریم های وضع شده و همچنین قیمت گذاری دستوری نتوانست خود را با تغییرات جهانی همسو کند.

عدم سرمایه گذاری در پلتفرم های جدید، خطوط تولید و … باعث شد تا مصرف کننده نهایی چندان از کیفیت خودروهای داخلی رضایت نداشته باشد اما در این بین فعالیت دلالان بازار خودرو باعث شد تا خودرو از کالای مصرفی به سرمایه ای تبدیل شود همین موضوع کار خوردویی ها را سخت کرد زیرا تفاوت قیمت بازار و کارخانه بسیار زیاد بود و همین موضوع می توانست سوددهی خودرویی ها را تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال و با توجه به تجربیات گذشته، ورود به قیمت گذاری دستوری و دخالت در بازار نمی تواند دستاورد مثبتی برای صنعت خودروی کشور به همراه داشته باشد اما شورای رقابت در این زمینه عقب نشینی نمی کند.

در این بین برخی کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که شورای رقابت قوانینی خوبی دارد اما خلاف آنها حرکت می کند. شاید حرکت رد مسیر درست بتواند مشکلات صنعت خودرو را حل کند اما مسئله این است  که این شورا باید مسیر پیش رو را مورد بازنگری قرار دهد تا بتواند نتایج مثبتی را در بازار کالاهای انحصاری از جمله خودرو شاهد باشد.

امروز صنعت خودرو نیازمند سرمایه گذاری است تا بتواند به کیفیت مطلوب، افزایش تولید و توسعه بازارها دست پیدا کند. اما این موارد با قیمت گذاری دستوری ممکن نخواهد شد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟