آیا تعلل در عرضه خودروهای وارداتی تعمدی است؟

یکشنبه - 5 شهریور 1402

پیشرانه – طی ماه های اخیر اخبار زیادی از ثبت سفارش و یا ترخیص خودروهای وارداتی منتشر شده است؛ با این حال هنوز غیر از شماره‌گذاری یکی دو محصول کار خاصی دیگری صورت نگرفته است؟ آیا تعلل در عرضه خودروهای وارداتی تعمدی است؟

پیشرانه – طی ماه های اخیر اخبار زیادی از ثبت سفارش و یا ترخیص خودروهای وارداتی منتشر شده است؛ با این حال هنوز غیر از شماره‌گذاری یکی دو محصول کار خاصی دیگری صورت نگرفته است؟ آیا تعلل در عرضه خودروهای وارداتی تعمدی است؟
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» به گفته وزیر صمت تعداد زیادی خودرو آماده تحویل به مردم است و وزارت صمت با تسهیل گری شرایط را فراهم می‌کند و مردم در این مورد نگران نباشند.
علی‌آبادی همچنین با توجه به چشم انتظاری مردم در خصوص دست دوم ها گفته است: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تنظیم و تدوین شد و به دولت ارسال شده است، در جلسه هیئت دولت مطرح و تصویب خواهد شد که در این بخش تسریع خواهیم داشت. همچنین روال کاری واردات خودروهای نو انجام می‌شود و تعداد زیادی خودرو وارد شده که یک نمایشگاهی برپا می‌کنیم و مردم می‌توانند خودروها را ببینند.
وی برای آسودگی بیشتر خیال بازار نیز گفته است که امسال رکورد تولید خودرو را خواهیم زد.
با توجه به این سخنان و همچنین وعده‌های برقی وزیر صمت از یک سو به نظر می‌رسد که سکاندار صنعت کشور برای برون رفت خودروسازی از وضعیت فعلی برنامه‌های جدید در دستور کار قرار داده است. حتی برخی بر این عقیده هستند که اولین برنامه وزیر صمت با عدم تامین ارز خودروسازان از پیش برداشته شده است. اما از سوی دیگر جنس این نوع گفته‌ها و خبرها بی شباهت به صحبت های سایر متولیان و مسئولان نیست.
به عبارت بهتر این هم بخشی از خبردرمانی برای آرام نگاه داشتن بازار و جلوگیری از نا‌امیدی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به قول ها، وعده‌ها و سخنان مسئولان کشور است. چرا که با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از آغاز واردات خودرو، هنوز یک دستگاه از این خودروها به کشور وارد نشده است. هر چند خبر ترخیص و شماره‌گذاری های اخیر را می‌توان با دید مثبت مبنی بر انجام شدن این کار در نظر گرفت. با این وجود تعلل در عرضه این خودروها برای مردم، بازار و حتی فعالان واردات خودرو به یک علامت سوال بزرگ بدل شده است.
به همین علت برخی به سخنان و گفته های وزیر صمت و افراد پیگر واردات خودرو به دیده شک و تردید نگاه می‌کنند.
در مقابل برخی معتقد هستند که درحال حاضر مسئولان با توجه به برخی دلایل از جمله عدم تامین ارز مورد نیاز و همچنین ناترازی در خودروهای وارداتی و نیاز بازار، به صورت تعمدی سعی می‌کنند که تعداد این خودروها به حد قابل قبولی برسد. به باور این بخش از کارشناسان کندی حرکت در ورود خودروهای صفر و سرعت در فراهم شدن زمینه های ورود خودروهای دست دوم ارتباط مستقیم و حساب شده‌ای باهم دارد.
متولیان در نظر دارند که حجم عرضه این خودروها به در اولین قدم به اندازه‌ای شود که بتواند بر قیمت‌ها اثر گذارباشد. در غیر این صورت با تزریق در پارت‌ها کم تعداد نه تنها قیمت خودروهای بازار کاهش پیدا نخواهد کرد، بلکه با توجه به حجم تقاضا و عظش بازار احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد. در همین حال آنها در نظر دارند زمان عرضه را تا پایان تابستان به تعویق بی‌اندازند. چون تا پایان تابستان و شروع سال تحصیلی به طور معمول تقاضای بازار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین احتمال کنترل بازار نسبت به زمان پر تقاضا خیلی بیشتر می‌شود.
در این حالت به نظر می‌رسد تا زمانی که میزان عرضه به حد نصاب نرسد، از حجم خبردرمانی کاسته نخواهد شد. شاید بازار در این فاصله بازهم شاهد رونمایی از خودروهای وارداتی و یا تولید داخل جدید شود. شاید اتفاقات جدید به وقوع بپیوندد، اما هر چه هست مشخص نیست که آیا بازار تاب این همه انتظار را خواهد داشت یا اینکه شرایط به گونه دیگری پیش خواهد رفت؟

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟