اتوبوس همچنان بی اهمیت‌ترین بخش تولید

دوشنبه - 13 شهریور 1402

پیشرانه -افزایش قیمت خودروهای اسقاطی چالش جدید به تولید کنندگان اتوبوس بدل شده است؛ اما افت تولید اتوبوس در دوران رشد تولید نشان می‌دهد که این بخش مشکلات سنگین تری هم دارد.

پیشرانه -افزایش قیمت خودروهای اسقاطی چالش جدید به تولید کنندگان اتوبوس بدل شده است؛ اما افت تولید اتوبوس در دوران رشد تولید نشان می‌دهد که این بخش مشکلات سنگین تری هم دارد.

به گزارش پایگاه خبری پیشرانه ، گزارش تولید خودرو در ۵ ماه ابتدایی سال هفته گذشته در جریان برگزاری هفته دولت منتشر شد. بر اساس این گزارش تولید خودرو در ۵ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۷ درصدی را تجربه کرده و ۵۳۷ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده است.
رشد ۲۳ درصدی تولید سواری
طبق روال معمول تولید سواری وزنه سنگین تری داشته و با رشد ۹ درصدی نسبت به سال گذشته در مرداد سال گذشته ۷۲ هزار و ۴۷۳ دستگاه خودروی سواری توسط تولید‌کنندگان بخشی خصوصی و دولتی تولید شد که با رشد ۹ درصدی، تعداد خودروهای سواری تولید شده در بخش‌های دولتی و خصوصی به ۷۹ هزار و ۳۲۹ دستگاه افزایش یافت.
در سال گذشته در ۵ ماه ابتدای سال در مجموع ۳۷۰ هزار و ۱۶۶ خودروی سواری تولید شد که با رشد ۲۳ درصدی تعداد خودروهای تولید شده بخش‌های دولتی و خصوصی در ۵ ماهه ابتدای امسال به ۴۵۶ هزار و ۱۲۶ دستگاه رسید.
۵۲ درصد وانت بیشتر
رشد تولید وانت (پیکاپ) در نیز نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۲ درصد بوده و از ۴۰ هزار و ۶۵۸ دستگاه در ۱۴۰۱ به ۶۱ هزار و ۹۹۹ دستگاه رسیده است.
افزایش ۷۰ درصد تولید ون
در ۵ ماهه ابتدای سال جاری خودروسازان دولتی و خصوصی نسبت به مدت مشابه سال قبل در تولید ون رشد ۷۰ درصدی داشته‌اند. به این صورت که در ۵ ماه نخست سال گذشته ۸۶۰ دستگاه ون تولید شده بود که امسال تولید این خودرو به ۱۳۷۱  دستگاه رسیده است.
همراهی مینی بوس و میدل باس با رشد
در تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲ درصدی را خودروسازان بخش‌های دولتی و خصوصی داشته‌اند .
رشد ۲۷ درصدی خودروهای سنگین
تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز در ۵ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۹ درصد افزایش یافته است. در مجموع تولید انواع خودرو توسط بخش‌های دولتی و خصوصی در ۵ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است.در مرداد امسال تولید انواع خودرو ۹۴ هزار و ۳۲ دستگاه بوده است که با رشد ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده است.
اتوبوس ، مهم اما ناکام
بر خلاف سایر تولیدات همچنان تولید اتوبوس با افت همراه است. بنا بر گزارش وزارت صمت، تولید اتوبوس طی مدت یاد شده ۲۲ درصد کاهش یافته است. سال گذشته در ۵ ماه ابتدایی سال در مجموع  ۴۲۴دستگاه اتوبوس تولید شده بود که این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۳۳۱ دستگاه کاهش یافته است.
این در حالی است که به دلیل افزایش میزان مصرف بنزین، آلودگی هوا و فرسودگی ناوگان حمل و نقل و نیاز به نوسازی آن، افزایش تولید اتوبوس بیش از پیش ضروری شده است. در این میان با توجه به سفارش گذاری برای واردات خودروهای دست دوم به نظر می‌رسید که نهادها و سازمان های مرتبط با نگاه ویژه و خاص تری به این بخش بپردازند.
این سگمنت بر خلاف سایر تولیدات مشتری عام نداشته و باید به طور خاص سفارش گذاری شده تا تولید انجام شود. در این شرایط برخی قیمت بالای اتوبوس را مانع اصلی در خصوص سفارش گذاری می‌دانند.
هر چند نمی توان به این نقد چندان اعتماد کرد ولی با توجه به نیاز مبرم به افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و خاص بودن نحوه سفارش گذاری به نظر می‌رسد به جای اینکه برخی با مصوبات دولتی به دنبال واردات با ۵۰ درصد تخفیف باشند، بهتر است به دنبال راهکارهایی باشند که قیمت تمام شده اتوبوس های ساخت داخل با قیمت های کمتری همراه شود.
به عبارت بهتر با همان بهانه و استدلال هایی که مجوز واردات با ۵۰ درصد تخفیف در عوارض را اخذ کرده‌اند با تکیه بر همان می توانند باعث کاهش قیمت نهایی اتوبوس‌های تولید داخل شوند.
به بیان ساده مشخص نیست که به چه دلیل و علتی واردات را برتولید داخل ترجیح می دهند. این در حالی است که تولید اتوبوس می‌تواند علاوه بر برآورده کردن نیازهای داخلی نقش بالایی در اشتغال داشته باشد. ضمن اینکه در حال حاضر و به رغم تمام مشکلات این بخش ظرفیت تولید ۷ هزار دستگاه اتوبوس در سال را دارد. در صورت سفارش گذاری مناسب و فراهم کردن شرایط کاهش قیمت تولید داخل می توان نیازهای کشور برطرف کند.
با این حال افت تولید نشان می‌دهد که همچنان نه تنها حمل و نقل عمومی بلکه اتلاف منابع ملی و افزایش مصرف سوخت برای افراد ذی ربط اهمیتی ندارد.

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟