دشمنی علنی با خودروسازان خصوصی، داستان ادامه دار رانت

چهارشنبه - 5 مهر 1402

پیشرانه -طبق معمول با جدی شدن کاهش سهم دولت در صنعت خودروسازی، دشمنی علنی با خودروسازان  خصوصی و  داستان ادامه دار رانت به شکل عجیبی در حال تکرار است.

پیشرانه -طبق معمول با جدی شدن کاهش سهم دولت در صنعت خودروسازی، دشمنی علنی با خودروسازان  خصوصی و  داستان ادامه دار رانت به شکل عجیبی در حال تکرار است.

به گزارش وب سایت خبری پیشرانه ، بیش از نیم قرن  از عمر صنعت خودروسازی در کشور می گذرد. در این سال ها پستی و بلندی های زیادی دیده و هزینه های سنگینی به آن تزریق شده است. با این حال همچنان نه تنها با تولیدکنندگان سطح یک دنیا فاصله زیادی دارد بلکه نسبت به رقبای منطقه ای نیز از جریان توسعه جا مانده است.
در خصوص چرایی این فاصله دلایل متعددی بیان می‌شود؛ اما ساده و سرراست ترین پاسخ را می توان در دولتی رانتی بودن خودروسازی کشور خلاصه کرد.
البته برای کاهش تصدیگری دولت تلاش هایی صورت گرفته است.اما هر کدام به علل و بهانه های مختلف متوقف و ناکام مانده است.
برای این ناکامی ها نیز دلایل مختلفی بیان می شود. با این حال بازهم اصلی‌ترین را باید در دولتی بودن و رانت پنهان برای جریان هایی خاص جست و جو کرد.
به عنوان مثال می توان به قیمت‌گذاری‌های اخیر توسط شورای رقابت و توقف روند توسعه و رشد تولید و عرضه اشاره کرد.
این جریان به قدری عادت به رانت کرده و قوی شده است که دیگر از اینکه به طور علنی با این بخش دشمنی کند هم ابایی ندارد.
تازه و نزدیک‌ترین این اقدام را می توان به سنگ اندازی و چوب لای چرخ گذاشتن در مسیر بهمن موتور دانست.
اواخر سال گذشته این گروه به بهانه گران فروشی موظف به پرداخت جریمه سنگینی شد. حجم این جریمه از میزان فروش یکساله این شرکت بیشتر بود. بررسی ها نشان می‌دهد که این تصمیم یا بر اساس گزارش های غلط از سوی مراجع معتبر سیستم قضایی اتخاذ شده است یا گزارش ها بر اساس قیمت های بازار تنظیم شده است.
این در حالی است که قیمت های فروش محصولات بهمن موتور هم در چارچوب قوانین بوده است و نسبت به رقبا در سطح پایین تری قرار داشتند.
با این وجود کسی به این عوامل توجهی نکرده است و حکم صادر کرده اند.
آیا این موضوع اتفاقی است؟ آیا قرار است تاوان اشتباهات تصمیم‌گیری‌هایی که باعث برهم خوردن نظم بازار شده است را مردم و تولید کنندگان پرداخت کنند.
آیا اینکه وزیر سابق صمت مشخصا نام این تولید کننده را به عنوان متخلف آن هم قبل از رای ذکر می‌کند، سهوی و اتفاقی است؟ یا اختصاص دادن نیم صفحه اول روزنامه رسمی برای حمله روزانه به خودروساز خصوصی اتفاقی است؟
البته به نظر اتفاقی نبوده است. هر چند الان فاطمی امین وزیر نیست اما تفکرات این چنینی همچنان ادامه دارد.
در واقع به‌محض اینکه گام و حرکتی برای کاهش تصدیگری دولت برداشته و آغاز می شود، بلافاصله‌ داستان های جدیدی  مطرج می شود. درحال حاضر هم هجمه های رسانه ای از سوی جریانی خاص شکل گرفته و مدام در حال تخریب اذهان عمومی است.
آیا این موضوع تعمدی نیست؟ آيا کوتاهی دست دولت و کاهش برخورداری از رانت دلیل اصلی این هجوم و حمله ها نیست؟
بهمن موتور یک نمونه از مخالفت ها با خصوصی سازی صنعت خودروسازی است. جریان رانت خوار با روش ها  و ابزارهای مختلف همواره در مسیر توسعه بخش خصوصی قرار دارد. هرکس که بخواهد رشد کند یا باید آنها را راضی کند یا اجازه رشد نمی دهند. آیا برخوردها و هجمه ها علیه بخش خصوصی این موضوع را ثابت نمی کند؟

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟