چرا خودروهای مونتاژی گران تولید می شود؟

شنبه - 13 آبان 1402

پیشرانه- سیاری از مسئولان و مقامات کشور می‌دانند به چه علت قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی زیاد است؛ ولی در مواقع لزوم خود را به نداستن زده و در مقام مدعی ظاهر می شوند؛ اما واقعا چرا خودروهای مونتاژی گران تولید می شود؟

پیشرانه- سیاری از مسئولان و مقامات کشور می‌دانند به چه علت قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی زیاد است؛ ولی در مواقع لزوم خود را به نداستن زده و در مقام مدعی ظاهر می شوند؛ اما واقعا چرا خودروهای مونتاژی گران تولید می شود؟

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در ماه‌های اخیر تصمیم‌ها و اتفاقات متعدد و مختلفی به نوبه خود موجب شده است که فضای مسموم و نامساعدی علیه خودروسازان بخش خصوصی به وجود بیاید.
بخش عمده ای ازاین جوسازی‌ها از دومین ماه سال آغاز شد. به نوعی که بسیاری از مردم، زیاده خواهی این بخش از صنعت را مانع خود دار شدن خود می‌دانند.
این در حالی است که عموم با قیمت تمام شده سروکار دارند و قضاوتشان نیز بر اساس همان است؛ اما آیا تمام ماجرا در همین امر خلاصه می شود؟
واقعیت این است که ریشه اصلی مشکلات امروز صنعت خودروسازی که دامنگیر تولید کننده و مصرف کننده شده است همگی به تحریم ها و برخی تصمیات داخلی ارتباط پیدا می کند.
با این حال نگاهی کوتاه و گذرا به عوامل موثر بر قیمت خودرو می تواند هم باعث روشن شدن مردم و هم روشدن دست مسئولان پوپولیست شود. این افراد پرسیده اند که چرا یک خودروی ۲۰ هزاردلاری با قیمت هایی بیش از ۱.۵ تا ۲ میلیارد فروخته می شود. برای درک بهتر موضوع خودرویی ۲۰ هزار دلاری را مثال می زنیم
این خودرو در مبدا ۲۰ هزار دلار قیمت دارد، با احتساب خرید عمده و همچنین هزینه های الزامات استانداری ایران(Emark) در مبدا ۱۷۵۰۰ دلار خریداری می‌شود. با احتساب دلار ۴۵ هزار تومانی ۷۸۷میلیون تومان معادل ۴۴ درصد قیمت تمام شده می‌شود. این سهم خودروساز خارجی است که تمام می‌شود و بعد از آن هزینه های دیگر بر قیمت این خودرو تحمیل می شود.
در گام بعدی این خودرو باید به کشور منتقل شود. با توجه به افزایش هزینه های نقل و انتقال در بهترین حالت ۱۰۰۰ دلار هزینه حمل و نقل هر خودرو است. این حمل و نقل ۲.۵ درصد به هزینه ها اضافه می‌کند که ذی نفع شرکت حمل و و نقل است.
پیش از ورود به کشور خودروساز باید تعرفه پرداخت کند. تعرفه واردات SkD و CKD با داخلی سازی کمتر از ۲۰ درصد به علاوه مالیات علی الحساب گمرک، سهم هلال احمر و هزینه های جانبی گمرک به تنهایی ۱۱.۵ درصد معادل ۲۰۶ میلیون تومان به قیمت خودرو می افزاید.
حدود ۸ میلیون تومان هم هزینه مونتاژ می شود که تقریبا برابر با ۷درصد قیمت خودرو پس از ترخیص بوده و ۴.۵درصد به قیمت خودرو باز هم افزوده می‌شود.
بعد از آن ۷.۵ درصد نزدیک به ۸۵ میلیون تومان شامل هزینه های فروش، بازاریابی، خدمات پس از فروش نیز به این خودرو افزوده می شود.۱۷درصد سود مجاز معادل ۱۹۰میلیون تومان هم باید به آن اضافه کرد.
پس از آن هزینه نهایی فروش معادل ۲۰۰ میلیون تومان (شامل ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده، شماره گذاری، پست، پلاک، ۲.۵ درصد قانون هوای پاک، ۱درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بیمه شخص ثالث) و همچنین ۲۰۷ میلیون تومان شامل سایر هزینه‌های مالی از جمله انتقال ارز، دورزدن تحریم، خواب سرمایه، توسعه و نگهداری زیرساخت ها و تسهیلات را هم باید به مبالغ فوق اضافه کرد.
بررسی این هزینه ها نشان می دهد که ۴۴ درصد قیمت تمام شده خودرو در کشور شامل خرید از خودروسازخارجی است. مابقی آن  ۱۳.۵یعنی درصد هزینه ها مالی، ۲۲.۵درصد دولت و ۲۰ درصد سهم خودروساز است.
بنابراین اصلی ترین دلیل و علتی که یک خودرو در ایران گران تولید می شود را باید در وضعیت امروز اقتصاد کشور، تحریم‌ها و تعرفه‌ها و هزینه‌های مالی دولتی جست و جو کرد.

مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟