«پیشرانه» بررسی می‌کند

وعده‌های بی‌ثمر وارداتی وزارت صمت

شنبه - 28 بهمن 1402

پیشرانه- درحالی‌که قرار بود از اواخر آذر یا اوایل دی شاهد ورود ۲۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی در ماه باشیم، بازار خودرو بیشتر شاهد وعده‌های بی‌ثمر وارداتی وزارت صمت شده است. به نظر می‌رسد وزارت صمت بعد از خبردرمانی‌ها و بیلبوردبازی‌هایی که از سال گذشته آغاز کرد، در سال جاری با کش دادن واردات سعی […]

پیشرانه- درحالی‌که قرار بود از اواخر آذر یا اوایل دی شاهد ورود ۲۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی در ماه باشیم، بازار خودرو بیشتر شاهد وعده‌های بی‌ثمر وارداتی وزارت صمت شده است.

به نظر می‌رسد وزارت صمت بعد از خبردرمانی‌ها و بیلبوردبازی‌هایی که از سال گذشته آغاز کرد، در سال جاری با کش دادن واردات سعی کرده است که همچنان بازار خودرو را در کنترل خود نگه‌داشته تا سرانجام اگر توانست آن را به تعادل برساند.

به همین علت هرازچندگاه سعی می‌کند با اعداد و ارقام جدید مانع از شکل‌گیری تلاطم در بازار شود. ولی تاکنون موفق به محقق کردن هیچ‌یک از وعده‌های خود نشده است؛ به‌نحوی‌که از ۲۰۰ هزار دستگاهی که قرار بود تا پایان خرداد امسال وارد و عرضه شود به ۳۰ هزار خودرو در سه ماه آینده (اوایل سال ۱۴۰۳ رسیده است)

در همین رابطه هفته گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت گفته است:” تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ خودرو بنزینی و برقی وارد بنادر و گمرکات کشور شده و در مجمع بیش از ۹۵۰ میلیون یورو ارز به این شرکت‌ها اختصاص پیدا کرده است. ۷۵۰ میلیون یورو برای خودروهای بنزینی و ۲۰۰ میلیون یورو برای خودروهای برقی پرداخت شده است البته میزان درخواست ارز برای خودروهای بنزینی بیش از این عدد بوده و هنوز تمام درخواست‌ها ارز تخصیص پیدا نکرده است.

ضیغمی افزود: از ۳۰ هزارنفری که در سامانه هستند حدود ۱۲ هزار نفر خودروی خود را انتخاب کردند و برای ۱۸ هزار نفر عرضه‌های جدیدی خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم وضعیت آن‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

ضیغمی تصریح کرد: ما برای همه مردم خودرو وارد می‌کنیم و اگر از این ۳۰ هزار نفر کسی خودرو نخواست، خودرو را به دیگران عرضه می‌کنیم. خودروهای عرضه‌شده فعلی تا ۳ ماه دیگر تحویل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان واردات خودرو به شرکت‌های خودروساز بستگی دارد، گفت: طبق آمارهایی که از شرکت‌های واردکننده خودرو گرفته‌ایم، ظرف سه ماه آینده ۳۰ هزار خودروی بنزینی وارد کشور خواهد شد. حدود چهار هزار خودروی وارداتی تاکنون تحویل خریداران شده است که در این زمینه آمار دقیق‌تر اعلام خواهد شد. میزان بودجه برای واردات خودرو در سال آینده، یک میلیارد یورو است و بیشتر از این هم طبق مصوبه با همکاری دولت می‌تواند، افزایش پیدا کند.”

این در حالی است که بر اساس وعده‌ها و قول‌هایی که در مهر و آبان داده بودند باید تا به امروز حداقل ۴۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد می‌شود.

اوایل آذر نیز وزیر صمت گفت که مقرر شده است تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی وارد و به ناوگان تاکسیرانی افزوده شود.

اما تا به امروز هیچ‌کدام از وعده‌های وارداتی محقق نشده است و در مقابل مدام وعده‌های امروز و فردا می‌دهند. بااین‌حال بازار خودرو همچنان هم منتظر ورود محصولات جدید به‌خصوص غیر چینی است و هم هنوز با توجه به عرضه قطره‌چکانی مستعد تلاطم و افزایش قیمت است.

درعین‌حال این پرسش باعث نگرانی بسیاری از مردم و خریداران شده است که آیا وزارت صمت می‌تواند پاسخگوی انتظارات بازار باشد یا اینکه بازهم باید شاهد موج جدید افزایش قیمت‌ها بود؟

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟