بررسی عواقب بی‌توجهی سیاستگذار به ظرفیت تولید خودروسازان

از دست و دلبازی در ثبت‌نام خودرو تا کمبود ظرفیت تولید خودرو 

پنجشنبه - 16 فروردین 1403

پیشرانه –  تخصیص نیافتن ارز به برخی خودروسازان و بی‌توجهی وزارت صمت به ظرفیت تولید اعلام شده از سوی سازندگان خودرو باعث شده است عده‌ای از متقاضیان خودرو که در سال ۱۴۰۲ در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت نام کرده بودند، دست‌کم تا پایان امسال از خودروی انتخابی خود فاصله داشته باشند. این ناهماهنگی پیش […]

پیشرانه –  تخصیص نیافتن ارز به برخی خودروسازان و بی‌توجهی وزارت صمت به ظرفیت تولید اعلام شده از سوی سازندگان خودرو باعث شده است عده‌ای از متقاضیان خودرو که در سال ۱۴۰۲ در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت نام کرده بودند، دست‌کم تا پایان امسال از خودروی انتخابی خود فاصله داشته باشند.

این ناهماهنگی پیش از این در محصولات خودروسازی مانند ایران‌خودرو رخ داده بود، به این صورت که افراد ثبت‌نام‌کننده پیامک تکمیل وجه را در شرایطی دریافت کردند که همزمان خودروساز به آنها اطلاع می‌داد محصولی که آنها انتخاب کرده بودند تنها در مدل‌های ارتقا یافته و با قیمتی بسیار بالاتر از مدل‌های معمولی که توسط افراد انتخاب شده بود، قابل عرضه است. این اتفاق باعث انصراف بسیاری از افراد از دریافت خودروی موردنظرشان شد.

حال آن دسته از مشتریان گروه خودروسازی بهمن که خودروهای فیدلیتی و دینگنیتی را انتخاب کرده و انتظار دریافت آن را داشتند، از ماه‌های پایانی سال گذشته با طرحی اختیاری از جانب این خودروسازی مواجه شده‌اند که به آنها پیشنهاد می‌دهد خودروهای انتخابی خود را با محصول ریسپکت۲ جایگزین کنند. این پیشنهاد در برهه‌ای، محصولات کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو را نیز شامل می‌شد اما حالا تنها جایگزین ریسپکت۲ است.

ردپای اجبار در طرحی اختیاری

اگرچه عنوان می‌شود طرح یاد شده اختیاری است و افرادی که تمایل به دریافت ریسپکت۲ به جای دیگنیتی و فیدلیتی ندارند حقشان محفوظ است و می‌توانند در انتظار دریافت دعوتنامه خودروهای انتخابی خود بمانند، اما نامشخص بودن زمان عرضه دو محصول یاد شده عملا متقاضیان را به سمت ریسپکت۲ هل می‌دهد.

بهمن موتور این امکان را برای مشتریانش فراهم کرده است که طی تماس با امور مشتریان، از وضعیت خود در لیست ثبت‌نام کنندگان فیدلیتی و دیگنیتی آگاه شوند. به این ترتیب اگر کسی در اوایل لیست باشد شاید ترجیح دهد برای دریافت خودروی دیگنیتی یا فیدلیتی صبر کند. اما آنهایی که نامشان در اواسط یا اواخر لیست باشد، دستکم تا انتهای امسال خودرویی دریافت نخواهد کرد. بنابراین ممکن است این افراد به سمت ریسپکت۲ بروند.

اما آنچنان که از پیامک‌های طرح اختیاری بهمن موتور مشخص است، متقاضیانی که مایل به حضور در طرح اختیاری باشند نیز تا مرداد امسال به خودرویی که قرار بوده در اسفند به دستشان برسد، نخواهند رسید. ضمن آنکه در این پیامک‌ها تاکید شده تعداد ریسپکت‌ها نیز محدود و اولویت با کسانی است که زودتر اقدام به تکمیل وجه می‌کنند.

چاره چیست؟

آنچه مشخص است تامین ارز برای خودروسازان به پروسه‌ای دشوار و پرهزینه تبدیل شده است. در رابطه با بهمن موتور، در کنار مساله تامین ارز، مساله افزایش ظرفیت تولید نیز وجود دارد تا آنجا که باعث افزایش شیفت‌های تولید در این کارخانه شده است.

آنطور که مدیران این خودروسازی اعلام می‌کنند، وزارت صمت در زمان ثبت‌نام افراد در طرح یک میلیون خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودرو، به ظرفیت اعلام شده برای محصولات این خودروساز توجه نکرده‌اند. در نتیجه متقاضیان برخی محصولات این خودروساز حالا بسیار بیشتر از ظرفیت تولیدش است. از همین رو این خودروساز طرح اختیاری جایگزینی دیگنیتی و فیدلیتی با ریسپکت۲ را به مشتریان معرفی کرده تا هم در پاسخگویی به نیاز مشتریان چاره‌اندیشی کرده باشد و هم با افزایش میزان فروش، آورده بیشتری برای تبدیل به ارز و خرید قطعات به منظور تولید خودروهای عقب مانده از برنامه فروش داشته باشد.

در این میان اگرچه مشتریان رضایت ندارند و خودروساز نیز در تلاش است تا به برنامه تولید برسد، به نظر می‌رسد مسیولیت سنگین‌تر با وزارت صمت است تا با تامین به موقع ارز دستکم کوتاهی خود در بی‌توجهی به ظرفیت تولید خودروسازان و امید واهی دادن به ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت خودروی موردنظرشان را، جبران کند.

نویسنده: سارا مالکی

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟