فرمان خودروهای برقی در دست بانک مرکزی  

پنجشنبه - 16 آذر 1402

پیشرانه – در شرایطی که خودروسازان برای دریافت ارز موردنیازشان مشکلات فراوانی را پشت‌ سر گذاشته‌اند، بانک مرکزی به شرط تولید و واردات خودروهای برقی، قول تسهیل تخصیص ارز را به آنها داده است. آنطور که سایت رسمی وزارت صمت اعلام کرده است توافقی با عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، درباره تامین یک‌میلیارد دلار واردات خودروی […]

پیشرانه – در شرایطی که خودروسازان برای دریافت ارز موردنیازشان مشکلات فراوانی را پشت‌ سر گذاشته‌اند، بانک مرکزی به شرط تولید و واردات خودروهای برقی، قول تسهیل تخصیص ارز را به آنها داده است.

آنطور که سایت رسمی وزارت صمت اعلام کرده است توافقی با عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، درباره تامین یک‌میلیارد دلار واردات خودروی برقی صورت گرفته است. همزمان، شهرداری تهران نیز برای تامین ارز خودروهای برقی (اتوبوس، ون و موتورسیکلت) بسته یک‌میلیارد و ۴۰میلیون یورویی ارائه کرده که بانک مرکزی تامین آن را پذیرفته است. با این حساب، بانک مرکزی عملا وعده تخصیص بیش از دو‌میلیارد یورو ارز را بابت خودروهای برقی به وزارت صمت و البته خودروسازان و شهرداری داده است.

چه تعداد خودروی برقی خواهیم داشت؟

اگرچه وزیر صمت اخیرا اعلام کرده بود تا پایان ۱۴۰۲ صدهزار خودروی برقی (بیشتر در قالب تاکسی) وارد کشور خواهد شد اما با در نظر گرفتن بودجه دو میلیارد یورویی که مدنظر بانک مرکزی است و با فرض متوسط قیمت ۳۰ هزار دلار برای هر خودروی برقی، تا پایان امسال نزدیک به ۶۷ هزار خودروی برقی وارد کشور خواهد شد. این محاسبات در حالی است که امکان دارد بخشی از بودجه یاد شده به واردات قطعات خودروهای برقی اختصاص داده شود. در این صورت تعداد خودروهای وارد شده کمتر خواهد بود.

با تمام این تفاسیر، تغییر رویکرد بانک مرکزی در تخصیص ارز به خودروسازان نشان از این دارد که احتمالا با توجه به مزایای مهمی که خودروهای برقی در رابطه با کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت‌های فسیلی دارند، در دولت اجماعی بر سر توسعه خودروهای برقی شکل گرفته است که می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

نویسنده :سارا مالکی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟