«پیشرانه» گزارش می دهد:

تلاش خودورسازان برای بقا

یکشنبه - 23 اردیبهشت 1403

پیشرانه –  سردرگمی فرآیند تخصیص ارز در  وزارت صمت و بانک مرکزی آن هم دو ماه پس از آغاز سال جدید می تواند وضعیت خودروسازان را در ادامه سال سخت تر کرده و باعث شود تا خودروسازان برای بقای خود بجنگند. به گزارش پیشرانه- صنعت خودرو این روزها بیش از آن که درگیر موضوعاتی در […]

پیشرانه –  سردرگمی فرآیند تخصیص ارز در  وزارت صمت و بانک مرکزی آن هم دو ماه پس از آغاز سال جدید می تواند وضعیت خودروسازان را در ادامه سال سخت تر کرده و باعث شود تا خودروسازان برای بقای خود بجنگند.

به گزارش پیشرانه- صنعت خودرو این روزها بیش از آن که درگیر موضوعاتی در زمینه افزایش تولید و افزایش کیفی محصولات باشند و در کنار آن به سراغ توسعه سبد محصولات خود بروند، بر سر بقا در حال جنگ هستند.

امروز خودروسازان برای تامین نیازهای اولیه خود با چالش های جدی همراه هستند که عدم حل آنها باعث شده تا از رسالت اصلی خود باز بمانند. امروز خودروسازان در بحث تامین ارز با ابهاماتی مواجه هستند که نمی دانند چطور باید در ادامه مسیر برای تولید و همچنین قیمت تمام شده برنامه ریزی داشته باشند.

در حال حاضر سردرگمی در فرآیند تخصیص ارز در  وزارت صمت و بانک مرکزی به یکی از چالش های اصلی خودروسازان تبدیل شده است.

متاسفانه این سردرگمی باعث شده تا با گذشت ۲  ماه از سال جدید همچنان برنامه تولید خودروسازها قابلیت بارگذاری در سامانه ( نیما) را پیدا نکرده اند. این موضوع زنگ خطر برای صنعت خودرویی است که با وجود قیمت گذاری دستوری و همچنین زیان انباشته بسیار، تلاش کرده تا بقای خود را حفظ و نیاز کشور را تامین کند.

خودروسازان با وجود چنین مشکلاتی مجبور هستند تا محصول تولیدی را با قیمت گذاری دستوری راهی بازار کنند و در نهایت واسطه گران در بازار آزاد توان خود را افزایش داده و  باعث شوند تا میزان زیان انباشته خودروسازان بیش از پیش شود.

سیاست گذاری های غلط در صنعت خودروی کشور باعث شده تا امروز خودروسازان به جای توسعه هر چه بیشتر  و ارتقای پلتفرم های خود به دنبال رفع مشکلات زیرساختی باشند. از چنین صنعتی نمی توان انتظار  تولید کیفی داشت. امروز خودروسازان نمی دانند برای چند ماه پیش روی خود ارز را باید با چه مقرراتی تهیه کنند و همین موضوع بر تامین قطعه و مواد اولیه موثر خواهد بود. در نهایت این موضوع میزان کمی و کیفی محصولات را نشانه می گیرد. در نتیجه نه خوردوسازان با چنین وضعیتی پیشرفت خواهند کرد نه مردم به عنوان مصرف کننده نهایی از خودروهای ساخت داخل رضایت خواهند داشت.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟