«پیشرانه» گزارش می دهد:

دود ناهماهنگی ها به چشم خودروسازان رفت

چهارشنبه - 26 اردیبهشت 1403

پیشرانه – صنعت خودروی کشور امروز درگیر ناهماهنگی رخ داده میان سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت شده که در نتیجه آهن شاهد به خواب رفتن سرمایه های چند میلیارد دلاری هستیم.  قطعات مورد نیاز این صنعت به دلیل مشکلات موجود امکان ترخیص از گمرکات کشور را ندارند. به گزارش پیشرانه ،  […]

پیشرانه – صنعت خودروی کشور امروز درگیر ناهماهنگی رخ داده میان سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت شده که در نتیجه آهن شاهد به خواب رفتن سرمایه های چند میلیارد دلاری هستیم.  قطعات مورد نیاز این صنعت به دلیل مشکلات موجود امکان ترخیص از گمرکات کشور را ندارند.

به گزارش پیشرانه ،  تامین قطعات مورد نیاز صنعت خودرو درگیر چالش های جدی است که در نهایت به توسعه این صنعت و تامین نیاز کشور آسیب وارد کرده است. خوردوسازان پس از گذر از هفت خان تخصیص ارز و در شرایط تحریمی موفق به ثبت سفارشات خود در بخش هایی همچون قطعات خودرو می شوند اما در نهایت با رسیدن این کالاها به گمرکات کشور، چالش دیگری گریبان گیر واردکنندگان می شود.

زیان انباشته خودروسازان و پرداخت معوقات قطعه سازان از یک سو، تخصیص ارز از سویی دیگر به خودی خود باعث شده تا صنعت خودروی کشور در سال های اخیر علی رغم تلاش هایی که در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است، سرپا نشوند. اما در چنین شرایطی رسوب کالاهای ثبت سفارش شده در گمرک  که به دلیل عدم هماهنگی میان سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان ترخیص ندارند، هزینه دیگری را به این صنعت متحمل می کند.

این عدم هماهنگی باعث شده تا میلیاردها دلار قطعات خودرو در گمرک دپو شده و با ممانعت سازمان ملی استاندارد به چرخه تولید وارد نشود.

اما دود این ناهماهنگی به چشم صنعتی می رود که بارها برای توسعه و ارتقای کیفیت خود مورد باز خواست قرار گرفته است. از سویی دیگر در شرایطی این حجم از سرمایه در گمرکات کشور به خواب رفته است که با ورود این قطعات چرخه تولید می تواند سرعت بیشتری به خود گرفته و عرضه خودرو در بازار را افزایش دهد.

آن چیزی که پیداست عدم هماهنگی میان سازمان ها و ارگان های مربوطه به صنعت خودرو باعث شده تا چالش های این صنعت روز به روز عمیق تر شده و در این بین زنجیره صنعت خودروی کشور به جای ارتقای حداکثری بیش از گذشته به زمین می خورد.

سیاست گذاری های اشتباه نشان می دهد حتی انحصاری کردن تولید و محدود کردن واردات هم نمی تواند گره از صنعت خودروی کشور باز کند زیرا مشکلات ساختاری در بدنه این صنعت شکل گرفته است که به آسانی قابل حل نخواهد بود.

 

 

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟