نگاهی به آمار تولید خودروسازان در سال 1402

آمار تولید خودروسازان در ۱۴۰۲؛ رشد ۳ برابری تولید تیگارد X35!

یکشنبه - 6 خرداد 1403

پیشرانه – وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا آمارنامه تجمیعی اسفند ماه ۱۴۰۲ را منتشر کرده است. با نگاهی موشکفانه به این آمارنامه، میتوان عملکرد خودروسازان خصوصی و دولتی را در سال ۱۴۰۲ بررسی کرد و پیشرفت آن ها نسبت به سال ۱۴۰۱ را متوجه شد. در بخش خودروهای سواری، تولید کل سال ۱۴۰۲ تعداد […]

پیشرانه – وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا آمارنامه تجمیعی اسفند ماه ۱۴۰۲ را منتشر کرده است. با نگاهی موشکفانه به این آمارنامه، میتوان عملکرد خودروسازان خصوصی و دولتی را در سال ۱۴۰۲ بررسی کرد و پیشرفت آن ها نسبت به سال ۱۴۰۱ را متوجه شد.

در بخش خودروهای سواری، تولید کل سال ۱۴۰۲ تعداد ۱ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۹۰۶ دستگاه خودرو بوده که افزایش ۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.

با این حال، نگاهی دقیق تر به این آمار نشان می دهد که برخلاف انتظارها، این رشد تولید از سوی خودروسازان خصوصی بوده و دولتی ها نظیر ایران خودرو و سایپا هر دو کاهش تولید نسبت به سال گذشته داشته اند.

ایران خودرو و سایپا مجموعا ۹ درصد کاهش تولید نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته اند. اما این آمار در برخی مونتاژ کاران کوچک فاجعه بوده است. برای مثال، شرکت سروش دیزل که محصول یوآز پاتریوت را مونتاژ می کرد، با کاهش ۹۸ درصدی تولید تنها ۵ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ مونتاژ کرده است. خودروسازان راین و شرکت نورا موتور پارس نیز به ترتیب با ۶۲ و ۵۳ درصد کاهش تولید، بدترین آمار را پس از سروش دیزل داشته اند.

آمارهای مثبت اما امیدوار کننده است؛ سازه های خودرو دیار به تنهایی افزایش ۲۰۶ درصدی در تولید داشته است. این آمار مربوط به شرکت زیرمجموعه این گروه یعنی تیگارد موتور است که محصول تیگارد X35 یا همان بایک X35 را مونتاژ می کند. تیگارد X35 یک کراس اور کوچک شهری است که اخیرا درحال محکم کردن جای پای خود در بازار کراس اورهای چینی است. این خودرو از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور بهره می برد و توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می کند.

شرکت آرین پارس موتور نیز به عنوان تولیدکننده ای نسبتا نوپا، افزایش تولید ۱۴۷ درصدی داشته که باعث می شود تا بتوانیم آینده خوبی را برای محصولات لاماری متصور باشیم.

کرمان موتور با ۱۲۴% و خودروسازان بم با ۱۳۲% افزایش تولید در رتبه های بعدی ایستاده اند.

در میان خودروسازان خصوصی مشهور اما بهمن موتور آماری نسبتا ناامید کننده دارد، افزایش ۵۲ درصدی تولید برای خودروسازی که انتظار می رفت لیدر خصوصی ها در صنعت ایران باشد چندان قابل قبول نیست. همچنین سیاست های فروش این مجموعه طی سال های گذشته نیز پر از ابهام بوده است.

همچنین شایان ذکر است که خودروسازان دولتی با تولید مجموعا ۸۸۰ هزار و ۸۴۹ دستگاه خودرو، اختلاف قابل توجهی با تمام خودروسازان خصوصی دارند که مجموعا ۲۵۱ هزار و ۵۷ دستگاه خودرو تولید کرده اند.

جدول جزئیات تولید خودروسازان:

 

 

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟