خلخالی، توسعه محصول حلقه مفقوده صنعت خودرو

توسعه محصول حلقه مفقوده صنعت خودرو

چهارشنبه - 3 اردیبهشت 1399

پیشرانه- دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: توسعه محصول موتور محرک خودروسازی بوده و می تواند ضمن تحرک در سایر صنایع، زنجیره تامین را با فناوری های روز دنیا آشنا کند.

پیشرانه- دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: توسعه محصول موتور محرک خودروسازی بوده و می تواند ضمن تحرک در سایر صنایع، زنجیره تامین را با فناوری های روز دنیا آشنا کند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ابوالفضل خلخالی با تاکید بر این که توسعه محصول حلقه گمشده صنعت خودرو است، گفت: با توجه به این که بازار محصولات در داخل انحصاری بوده و همواره برای خودروها مشتری وجود داشته بنابراین خودروسازان به دنبال توسعه محصولات جدید نبوده و رقابتی در بازار وجود نداشته است در این شرایط خودروساز توسعه محصول جدیدی نداشته و از این غافله جا مانده است.

وی افزود: ثبات در تولید یک محصول به صورت موقتی و کوتاه مدت تولید می تواند درآمد زایی برای شرکت داشته باشد اما بدون شک در طولانی مدت باعث می شود تا در قسمت های مربوط به توسعه محصول، عقب ماندگی ایجاد شود که در حال حاضر نیز عقب ماندگی جدی نسبت به خودروسازان روز دنیا به وجود آمده است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که هم اکنون در تولید خودروهای سواری فاصله زیادی با خودروسازان روز داریم، تصریح می کند: این فاصله در خودروهای تجاری بیشتر است و هرچند در توسعه محصول اقداماتی انجام شده اما کلاس خودرو د به کلاس اسپرت یا کلاس تجاری مانند ون ، وانت و کامیون تبدیل می شود به طوری که  وانت در حال تولید، وانت ۵۰ سال پیش خودروسازان دنیا است که نشان از عقب ماندگی جدی و حلقه مفقوده صنعت خودرو دارد.

خلخالی با تاکید بر ایجاد امکانات آزمون برای توسعه محصول تصریح کرد: آزمون مربوط به تصادفات بسیار پر هزینه هستنند و از آن جا که در انتقال پول مشکل داریم این تست ها انجام نمی شود در حالی که لازم و ملزوم هستند بنابراین اگر توسعه محصول وجود نداشته باشد اما مراکز آزمون ایجاد شود منطقی نخواهد بود و از سوی دیگر همزمان با توسعه محصول نیز مراکز آزمون به خودی خود شکل می گیرند.

وی ادامه داد:  اگر بخواهیم خودروسازی همچنان زنده باقی بماند باید توسعه محصول را به صورت جدی به برنامه های صنعت خودرو و حلقه مفقوده صنعت خودرو اضافه کنیم این در حالیست که  تا سال ۸۴ پروژه ای مانند سمند به خوبی پیش رفت و آن دوران را باید دوره طلایی توسعه محصول دانست اما به دلایل مختلف این روند متوقف شد که باید نسبت به راه اندازی دوباره اقدام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران توسعه محصول را موتور محرک خودروسازی و حلقه مفقوده صنعت خودرو دانست و تصریح کرد: این امر ضمن ایجاد بازارهای صادراتی صنعت خودرو می تواند منجر به زنده شودن سایر صنایع و همچنین زنجیره تامین شود. در همین حال مبحث مهم در توسعه محصول اینست که تامین کنندگان نیز هم سطح با خودروساز نسبت به ارتقا اقدام کرده و قادر به طراحی و به روز کردن مراکز تحقیق و توسعه خود باشند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟