حذف قيمت خودرو از سايت‌ها

حذف قيمت خودرو از سايت‌ها عامل جديد گرانی

یکشنبه - 11 خرداد 1399

پيشرانه – كارشناسان مي‌گويند با حذف قيمت خودرو از سايت‌ها شفافيت بازار كاهش يافته و اين امر خود به عاملی جديد براي گرانی ماشين تبديل شده است.

پيشرانه – كارشناسان مي‌گويند با حذف قيمت خودرو از سايت‌ها شفافيت بازار كاهش يافته و اين امر خود به عاملي جديد براي گرانی ماشين تبديل شده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در روزهاي پايانی ارديبهشت امسال، تعدادي از سايت‌های فعال در حوزه خريد و فروش مجازی خودرو اعلام كردند كه بر اساس دستور قضايي رسيده، اجازه درج قيمت خودرو در سايت‌هايشان را ندارند. اين دستور به دنبال آن صادر شد كه در دومين ماه از بهار امسال، بار ديگر بازار خودرو با موج جديدی از افزايش قيمت مواجه شد.

افزايش جدی قيمت خودرو، دولت را بر آن داشت تا تغييراتی جديد در اين حوزه اجرايي كند. از سويی با حكم رييس جمهوری، رضا رحمانی – وزير صنعت، معدن و تجارت – از كار خود بركنار شد و حسين مدرس خيابانی به عنوان سرپرست جديد اين وزارت‌خانه كار خود را آغاز كرد و از سوی ديگر بر اساس برنامه‌ای كه با هماهنگی وزارت صمت، سازمان حمايت، شوراي رقابت و دو خودروساز بزرگ كشور نهايي شد، پيش فروش ۲۵ هزار خودرو جديد ايران خودرو و سايپا در دستور كار قرار گرفت.

با توجه به بالا بودن تقاضا براي خودروهای ارائه شده از سوي كارخانه كه با آنچه در بازار آزاد وجود دارد، اختلاف قيمتی چند ده ميليون تومانی دارند، خودروسازان اعلام كردند اين خودروها به قيد قرعه در اختيار متقاضيان قرار خواهد گرفت.

به اين ترتيب از سويی تعدادی از متقاضيان اميدوارند شانس با آنها يار شده و برنده خوشبخت اين خودروها باشند و از سوي ديگر خودروسازان با تقاضای فعالی در بازار رو به رو هستند كه به دليل محدوديت در توليد خودرو داخلي و ممنوعيت واردات محصولات خارجی، بايد فكری به حال نظم از دست رفته بازار بكنند.

بر خلاف تصورات ابتدايي از شوك مثبتي كه قرار بود ثبت نام خودروهای جديد و حذف قيمت‌هاي آنلاين خودرو به وجود آورند، رصد بازار نشان مي‌دهد كه با توجه به از دسترس خارج شدن نرخ‌ها، قيمت خودرو در بازار وارد نابسامانی جديدی شده است. فربد زاوه – كارشناس صنعت خودرو – در اين زمينه می گويد: تا چند هفته قبل با وجود آنكه قيمت‌ها افزايش يافته بود اما همچنان امكان تحليل بازار وجود داشت و با گشتی كوتاه در فضاي اينترنت، نرخ حدودی خودروها مشخص ميی شد اما امروز با توجه به حذف قيمت‌ها، عدد دقيقی در دسترس نيست.

به گفته وی، در حال حاضر متقاضی خودرو به دنبال حذف قيمت خودرو از سايت‌ها برای پيدا كردن قيمت بايد با افراد مختلف تماس برقرار كند كه اين امر در كنار فرايند طولانی و دشوار، باعث می شود افراد مختلف بر اساس صلاح‌ديد خود قيمت را ارائه كنند و بعضا قيمت‌ها حتی از آنچه در هفته‌های گذشته وجود داشت نيز بيشتر رشد كرده است.

بررسی وضعيت سايت‌های خريد و فروش خودرو و سايت‌های خبری نشان می دهد كه هيچ‌يك از اين مجموعه‌ها قيمت  براي محصولات عرضه شده، ارائه نمی كنند و  با حذف قيمت خودرو از سايت‌ها، در كنار نام تمامي خودروهاي فروشی، برچسب (( قيمت توافقی))‌ ديده می شود. موضوعی كه بايد ديد آيا در هفته‌های آتی به بسته شدن دست دلالان و سودجويان بازار خودرو در افزايش چندباره قيمت‌ها منجر مي‌شود يا خود به عاملي براي كاهش شفافيت و رشد دوباره نرخ‌ها خواهد انجاميد؟

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟