بررسی ویژگی‌های خودروهای برقی

بررسی ویژگی‌های خودروهای برقی + مزایا

دوشنبه - 3 شهریور 1399

پیشرانه – بررسی ویژگی‌های خودروهای برقی نشان می‌دهد که هرچند این خودروها همچنان معایبی دارند اما بسیاری از معایب را رفع و به مزیت تبدیل کرده اند.

پیشرانه – بررسی ویژگی‌های خودروهای برقی نشان می‌دهد که هرچند این خودروها همچنان معایبی دارند اما بسیاری از معایب را رفع و به مزیت تبدیل کرده اند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» افزایش قیمت سوخت های فسیلی، آلودگی هوا و افزایش حساسیت ها بر حفاظت از محیط‌ زیست مهمترین عواملی بود که شرکت های خودروساز به سمت تولید خودروهای برقی رو آوردند، اما این راه جدید همچون تمامی راه هایی که در ابتدا راه سختی را پیش رو داشته است و بررسی ویژگی‌های خودروهای برقی نشان می دهد که این ماشین ها راه زیادی تا افزایش سهمشان از بازار دارند.

در سال‌های اخیر هم‌زمان با پیشرفت فناوری‌های مربوط به خودروهای الکتریکی، سیاست‌های مرتبط با این حوزه در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، هندوستان، هلند، نروژ، اسکاتلند و بریتانیا در راستای توسعه همه‌جانبه استفاده از خودروهای برقی بوده و بر این اساس در کشورهای فوق قانونی به تصویب رسیده است که بر مبنای آن تولید خودروهای دیزلی و بنزینی در فاصله سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۵۰ به‌کلی متوقف‌شده و تنها خودروهای مبتنی بر سوخت‌های پاک ساخته خواهند شد. در ادامه این نهضت جهانی، ده ایالت از ایالت‌های کشور آمریکا و کانادا نیز قوانینی مشابه وضع کرده و اخیراً پرجمعیت‌ترین کشور جهان یعنی چین نیز سیاست‌گذاری مشابهی در پیش‌گرفته است.

اگر کمی به عقب بازگردیم قرن نوزدهم بود که نخستین خودروهای برقی تولیدشدند اما هیچوقت به تولید انبوه نرسیدند. اما از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فن‌آوری باتری‌ها، مدیریت شبکه برق، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز شدید محیط‌ زیست کره زمین به کاهش گازهای گلخانه‌ای تحولی اساسی در تولید خودروهای برقی ایجاد شد.

اما هر فناوری جدید می تواند معایب و مزایای خودش را داشته باشد که در این نوشتار به بخشی از آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای استفاده از خودروهای الکتریکی

در بررسی بررسی ویژگی‌های خودروهای برقی ازجمله مهم‌ترین مزایای خودروی‌های برقی نسبت به خودروی‌های احتراقی می‌توان به کاهش قابل‌ملاحظه آلودگی هوای محلی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. برخی از مهم‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

آلایندگی کمتر: اتومبیل‌های الکتریکی گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کنند. اگرچه هنوز در بسیاری از کشورهای جهان از سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌شود که خود این مسئله منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود اما علی‌رغم این مسئله هنوز می‌توان گفت که اتومبیل‌های الکتریکی در مقایسه با خودروها میزان انتشار دی‌اکسید کربن را حداقل تا ۲۲ درصد کاهش می‌دهند. این رقم در صورت افزایش تولید نیروی الکتریکی از سدها، انرژی خورشیدی، باد و … می‌تواند به‌مراتب بیشتر شود.

قابلیت دوگانه: اگرچه اتومبیل‌های الکتریکی هنوز با مشکل نحوه و چگونگی شارژ روبه‌رو هستند اما فناوری اتومبیل‌های هیبریدی می‌تواند توانائی یک موتور استاندارد باقدرت باتری را ترکیب کرده و این موضوع به‌ویژه در زمان ترافیک‌های شهری کاملاً بر آب‌وهوا و میزان آلودگی هوای شهرها مؤثر است.

کاهش آلودگی هوا: توسعه استفاده از خودروهای الکتریکی به‌ویژه در سطح کلان‌شهرها می‌تواند میزان آلودگی هوای این مناطق را؛ بین ۳۲ تا ۹۹ درصد کاهش دهد.

مصرف کمتر انرژی: میزان انرژی موردنیاز خودروهای الکتریکی برای عملکرد مشابه با خودروهای احتراقی، در حدود نصف است. این موضوع خود منجر به حرکت به سمت سالم‌تر شدن محیط‌زیست خواهد شد.

قطعات جانبی کمتر: خودروهای الکتریکی به نسبت خودروهای معمولی از نیازمندی‌های کمتری که موجب تخریب محیط‌زیست می‌شود، بهره می‌برند. در این خودروها نیاز به مصرف روغن و آب و فلزات بسیار کمتر بوده و آلاینده‌های جوی و آلودگی‌های محیطی مانند آسیب به لایه اوزون وجود ندارد.

 مشکلات استفاده از خودروهای الکتریکی

همچنین در بررسی بررسی ویژگی‌های خودروهای برقی این وسایل علی‌رغم تمامی مزایای خود هنوز برای استفاده در ابعاد گسترده دارای مشکلات و کاستی‌هایی هستند که مانع از همه‌گیر شدن استفاده از آن‌ها شده‌اند.

خطر بیشتر در تصادفات : باید اذعان داشت که به‌هرحال تصادفات رانندگی به‌عنوان بخشی لاینفک از دنیای خودروها و رانندگان محسوب شده و معمولاً این تصادفات می‌تواند در حد آسیب‌های جزئی تا بسیار سنگین باشد. تصور کنید یک خودروی الکتریکی دچار تصادف شده است. باید در نظر داشت که به دلیل تفاوت ساختار این خودروها، نوع واکنش وامداد رسانی به آن‌ها با خودروهای عادی دارای تفاوت است.

درواقع باتری‌های لیتیومی که در خودروهای الکتریکی برای ذخیره نیروی موردنیاز جهت حرکت خودرو محسوب می‌شوند، در برابر آسیب‌دیدگی و ضربه، بسیار حساس بوده و می‌توانند خطرناک باشند. به‌طور معمولاً در خودروهای الکتریکی، این باتری‌ها توسط مایعات خنک‌کننده احاطه‌شده و در صورت نبود این مایع، باتری‌ها دچار آتش‌سوزی خواهند شد. از سوی دیگر این باتری‌ها در خود مقدار نسبتاً زیادی انرژی الکتریکی ذخیره کرده‌اند که در صورت بروز تصادف و ایجاد اتصال با سایر نقاط بدنه خودرو می‌تواند خطرناک باشد.

محدوده‌ی حرکتی کم: خودروهای برقی در حال حاضر بیشتر برای رانندگی‌های شهری مناسب هستند و قادر به طی مسافت‌های طولانی بین‌شهری نبوده و در این حوزه بسیار ضعیف هستند. برای نمونه در انگلستان پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی که تسلا مدل S P90D است محدوده‌ی حرکتی ۴۳۰ کیلومتری را دارد.

سوخت‌گیری و شارژ : در حال حاضر شما می‌توانید باک بنزین یا گازوئیل خودروی خود را در کمتر از چند دقیقه پرکرده و به مسیر خود ادامه دهید. متأسفانه شارژ خودروهای برقی زمان‌بر بوده و در بیشتر مدل‌ها، شارژ کامل آن یک‌شب تا صبح به طول خواهد انجامید.

البته در این خودروها شرایط شارژ سریع نیز پیش‌بینی‌شده است که در بهترین نمونه‌های موجود در خودروهای الکتریکی نیز به ازای هر نیم ساعت شارژ محدوده‌ی حرکتی ۱۸ کیلومتری را ارائه می‌کند. شرکت تسلا برای رفع این مشکل سوپر شارژرهایی را در پمپ‌بنزین‌های مخصوصی تعبیه کرده که تنها در ۲۰ دقیقه خودرو را ۵۰ درصد شارژ می‌کند. البته این زمان نیز هنوز با زمان موردنیاز برای سوخت‌گیری خودروهای عادی فاصله زیادی دارد.

نبود زیرساخت‌ها : یکی از مشکلات موجود در رابطه با خودروهای برقی، نبود زیرساخت‌های مناسب برای شارژ این خودروها است. این شارژ به‌صورت مراکز ثابت ارائه‌شده و حتی می‌توان به‌صورت سیار نیز این شارژ را انجام داد. متأسفانه در بیشتر نقاط جهان هنوز این فناوری‌ها وجود نداشته و یا بسیار محدود هستند. حال حاضر سیستم شارژ وایرلس خودروهای برقی به‌گونه‌ای است که خودروهای نیازمند به شارژ باید بر روی نقطه مشخص‌شده پارک کنند تا خودرو بدون نیاز به اتصال مستقیم با پریز، شارژ شود. به گفته کارشناسان امکان ایجاد این شارژرها را در خطوط مختلفی در خیابان‌ها وجود دارد که خودروها به این وسیله می‌توانند هم‌زمان و در حال حرکت، شارژ شوند.

وزن زیاد: خودروهای الکتریکی به نسبت خودروهای عادی دارای وزنی بسیار بیشتر بوده و این خود معضلی که تولیدکنندگان خودروهای برقی باید آن را حل کنند. این موضوع باعث شده است تا این خودروها قدرت مانور کمتر و دینامیک ضعیف‌تری داشته باشند.

قیمت بسیار زیاد: خودروهای برقی به نسبت خودروهای معمولی دارای قیمتی بسیار زیادتر بوده و از سوی دیگر قابلیت و کارآئی و عمر کمتری دارند. این موضوع خود تبدیل به مشکلی در مسیر توسعه این خودروها شده است که البته پیش‌بینی می‌شود با توسعه فناوری‌های مربوط به این خودروها و افزایش تولید، از قیمت آن‌ها کاسته شده و بر قابلیت‌هایشان افزوده شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟