شرایط پیش‌فروش خودروهای خارجی

شرایط پیش‌فروش خودروهای خارجی اعلام شد

سه شنبه - 11 شهریور 1399

پيشرانه – شرایط پیش‌فروش خودروهای خارجی از سوی رییس سازمان حمایت تشریح شد و این سازمان تكلیف خودروسازان فعال در این حوزه را روشن كرد.

پيشرانه – شرایط پیش‌فروش خودروهای خارجی از سوی رییس سازمان حمایت تشریح شد و این سازمان تكلیف خودروسازان فعال در این حوزه را روشن كرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» با بر هم خوردن شرایط بازار خودرو در ماه‌های ابتدایی سال جاری، دولت بار دیگر به عرصه قیمت گذاری ورود كرد و مصوبه شورای رقابت، قیمت‌های جدید خودروهای داخلی تعیین كرد و پس از آن اعلام شد كه با درخواست خودروسازان در هر فصل امكان افزایش قیمت خودرو در كارخانه وجود خواهد داشت.

یكی دیگر از تغییراتی كه از سوی دولت اجرایی شد، آغاز پیش‌فروش خودروهای داخلی در موعدهای مكرر بود. از خرداد امسال تا كنون ایران خودرو و سایپا هریك در چند نوبت، محصولات خود را پیش فروش كرده‌اند و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این روال در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

با این وجود ابهامی كه در تعیین تكلیف بازار خودرو وجود دارد، مربوط به ممنوعیت واردات خودروهای خارجی است كه این موضوع در كنار كاهش عرضه در بازار، انحصار خودروسازان داخلی را نیز افزایش داده است. به دنبال ایجاد این شرایط، رییس سازمان حمایت از شرایط پیش‌فروش خودروهای خارجی رونمایی كرده و به جزییات مربوط به آن پرداخته است، هرچند هنوز خبری از آزاد شدن واردات این خودروها نیست و موضوع اصلی بحث به نمونه‌های مونتاژی باز می‌گردد.

عباس تابش در حاشیه نشست ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران گفت: شرکت‌هایی که به فروش و پیش فروش خودرو به ویژه خودروی خارجی اقدام می‌کنند باید مجوز کمیته خودروی ستاد تنظیم بازار را دارا باشند.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: مجوز پیش فروش برای آن بخش از خودروسازان و یا مونتاژکارانی که تعهد معوق خود را عمل کرده باشند در کمیته خودرو صادر می‌شود، اما برای آن بخشی که کمیته خودرو مجوزی صادر نکرده، حق فروش و پیش فروش نیز وجود ندارد.

وی اضافه کرد: آن بخشی از شرکت‌ها که تعهدات معوق دارند و یا به تعهدات خود عمل نمی‌کنند پرونده تعزیراتی هم به قوه قضاییه و هم به تعزیرات ارسال شده است که امیدواریم با تصمیم گیری دستگاه‌های قضایی، اینگونه شرکت‌ها به تعهدات خود در قبال مصرف کنندگان عمل کنند. هفته قبل گزارشی مبنی بر وجود مشکل در بازار پکیج و آبگرمکن دریافت کردیم که مشخص شد برخی از واحد‌ها عرضه را به خوبی انجام نداده اند یا در برخی از واحد‌ها عرضه به افراد خاصی صورت گرفته است. این ابهام هم وجود دارد که بازار توسط افراد خاصی که این عرضه‌ها به آن‌ها صورت گرفته مدیریت می‌شود در حال بررسی مستندات هستیم و تا ۴۸ ساعت آینده نتیجه را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟