خودرو یواز محصول سروش دیزل و هر آنچه باید درباره آن بدانیم

خودرو یواز محصول سروش دیزل و هر آنچه باید درباره آن بدانیم

چهارشنبه - 12 شهریور 1399

پیشرانه- خودرو یواز محصول  سروش دیزل یکی از جدیدترین خودروهایی که در آینده نزدیک وارد بازار کشورمان خواهد شد

پیشرانه- خودرو یواز محصول  سروش دیزل یکی از جدیدترین خودروهایی که در آینده نزدیک وارد بازار کشورمان خواهد شد

به  گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این خودرو در حالی از سمت سروش دیزل عرضه خواهد شد که پیش‌تر و در نمایشگاه خودرو سال ۹۵ که در تهران برگزار شد شرکت توان خودرو جی از این خودرو رونمایی کرد، شرکتی که خودش قبل از این خودرو قرار بود محصولات اوپل را به بازار عرضه کند، اما هیچ‌گاه موفق به این کار نشد.

درباره برند یواز

شرکت  خودروسازی روسی یواز برای نخستین بار طی جنگ جهانی دوم و با ارائه محصولاتی در سبک خودروهای چهارچرخ محرک و کامیون‌های نظامی، خود را در بازار معرفی کرد و از آن زمان تاکنون به ارائه همین نوع خودرو در پلتفرم‌های شاسی‌بلند و پیکاپ و باری پرداخته است و توانست مشتریان خاص خود که شامل طبیعت گردان و علاقه‌مندان به جستجو در طبیعت یا در شرایطی بهتر، عاشقان رانندگی در مسیرهای آفرودی می‌شود را به این برند علاقه‌مند کند.

کدام خودرو یواز به ایران می‌آید؟

یکی از محصولات پرفروش این شرکت که قرار است در کشور تولیدشده و حساب ویژه‌ای بر روی آن شده است، نسخه شاسی‌بلند آن بانام پاتریوت Patriot است که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی راه‌اندازی و به بازار عرضه شد.

این خودرو شاسی‌بلند در کنار دو برادر پیکاپ و پروفی خود وارد کشور شده و سعی دارد تا با رسیدن به جاده‌های کشور به نیاز مشتریان این ۳ کلاس خودرو پاسخ داده و جای خالی برندهای اروپایی و آسیایی را در بازار پر کند.

طراحی ظاهری و داخلی

دو نسخه پیکاپ و شاسی‌بلند پاتریوت ظاهری تقریباً شبیه به هم دارند، درحالی‌که نسخه پروفی با اهداف تجاری و جابجایی کالا یک ظاهر ساده‌تر نسبت به دو خودرو دیگر دارند که به‌صورت شخصی از آنان استفاده خواهد شد.

نمای جلوی خودرو یواز

ظاهر نسخه پیکاپ و شاسی‌بلند پاتریوت شباهتی نزدیک به هم دارند و بر روی هر دو خودرو از چراغ‌های روشنایی و جلوپنجره مشابه استفاده‌شده است، اما تغییراتی جزئی میان طراحی سپر آنان دیده می‌شود. در داخل کابین هم شرایطی مشابه وجود دارد و طراحی دو نسخه پیکاپ و شاسی‌بلند باهم یکسان است، هرچند کابینی کاملاً ساده دارد و نباید انتظار طراحی پیشرفته همانند خودروهای شاسی‌بلند یا پیکاپ های اروپایی و آسیایی را داشته باشیم.

یوازهای روسی با توجه به کاربری‌های مختلف، هرکدام اندازه‌های اختصاصی خود را هم دارند و مقایسه آنان با یکدیگر کار اشتباهی است، اما ابعاد و اندازه آنان می‌تواند معیاری مناسب برای مقایسه آنان با خودروهای هم‌رده در بازار کشور باشد که جزییاتشان به شرح زیر است:

 

  یواز پروفی یواز پاتریوت یواز پیکاپ
طول ۵۹۴۰mm ۴۷۸۵mm ۵۱۲۵mm
عرض ۱۹۹۰mm ۱۹۰۰mm ۱۹۱۵mm
ارتفاع ۱۹۰۰mm ۱۹۱۰mm ۱۹۱۵mm
فاصله بین دو محور ۳۵۰۰mm ۲۷۶۰mm ۳۰۰۰mm
وزن خالص ۲۰۶۵kg ۲۱۲۵kg ۲۱۳۵kg
قابلیت حمل بار ۱۴۳۵kg ۵۲۵kg ۷۲۵kg

 

 مشخصات فنی

هر سه نسخه در بخش فنی مشترک هستند و از موتوری ۲.۵ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کنند که خروجی قدرت آن در دور موتور ۵۰۰۰ برابر با ۱۴۹ اسب بخار بوده و خروجی گشتاور آن‌هم در دور موتور ۲۶۵۰ به چیزی حدود ۲۳۵ نیوتن‌متر خواهد رسید که تنها توسط یک جعبه‌دنده ۵ سرعتِ دستی دریافت شده و به چرخ‌ها منتقل می‌شود

نقطه قوت این خودرو بهره‌مندی از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک خواهد بود که در تمامی نسخه‌ها یکسان بوده و به‌صورت ۴×۴ بر روی خودرو نصب‌شده است، یعنی اینکه راننده هرگاه بخواهد می‌تواند نیروی موتور را به‌تمامی چرخ‌ها و یا تنها به ۲ چرخ ارسال کند.

حالت‌های مختلفی برای سیستم انتقال قدرت این خودرو در تمامی مدل‌ها تعریف‌شده است و می‌توان به‌صورت چهارچرخ محرک سبک (۴H)، محور عقب محرک سبک (۲H)، چهارچرخ محرک سنگین (۴L) یا چهارچرخ محرک سنگین (۴L) به همراه قفل دیفرانسیل مورداستفاده قرار گیرد که جهت اطلاع بیشتر، جزییات هر حالت انتقال نیرو به‌طور خلاصه در زیر آمده است.

– چهارچرخ محرک سبک (۴H): نیرو به‌تساوی بین همه چرخ‌ها تقسیم می‌شود و مناسب استفاده در جاده‌های لغزنده و آفرودی سبک خواهد بود.

– محور عقب محرک سبک (۲H): تمامی نیرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و یک رانندگی بهینه در کنار کمترین میزان مصرف سوخت در این حالت به دست می‌آید.

– چهارچرخ محرک سنگین (۴L): حداکثر میزان گشتاور برای شرایط آفرودی سنگین به چرخ‌ها ارسال می‌شود.

– چهارچرخ محرک سنگین (۴L) به همراه قفل دیفرانسیل: در این حالت حداکثر گشتاور به همراه قفل دیفرانسیل به چرخ‌های عقب و برای آفرود سنگین در محیط‌های بسیار لغزنده ارسال می‌شود، درحالی‌که چرخ‌های جلو نیز همچنان محرک هستند.

طراحی متفاوت بدنه و کابین باعث شده تا این خودرو نتایج متنوعی در عملکرد خود داشته باشد. با پیشرانه‌ای یکسان در زیر کاپوت، نسخه پروفی می‌تواند سقف سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد و نسخه پیکاپ بیشینه سرعت ۱۴۰ کیلومتری خواهد داشت، درحالی‌که نسخه شاسی‌بلند به حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

بااین‌حال، مصرف سوخت ترکیبی پیشرانه برای تمامی مدل‌ها یکسان ذکرشده است و بر روی هر سه مدل می‌توانید مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتری به ازای کارکرد ۱۰۰ کیلومتری داشته باشید.

هر سه نسخه بر روی چرخ‌های جلوی خود سیستم ترمز دیسکی و بر روی چرخ‌های عقب خود سیستم ترمز کاسه‌ای دارند که توسط سیستم‌های ABS و ESP حمایت می‌شوند. در داخل کابین نسخه‌های شاسی‌بلند و پیکاپ می‌توانید یک صفحه نمایشگر رنگی، دوربین دید عقب و شیشه‌های برقی داشته باشید یا بیرون از کابین می‌توان به امکاناتی نظیر چراغ‌های مخصوص روز و یا آینه‌های بغل مجهز به LED اشاره کرد.

 مشخصات فنی خودروهای یواز

قیمت خودروهای یواز در ایران؟

شاید نتوان به این سادگی قیمت محصولات یواز در ایران را حدس زد اما نکته خوب این است که با یک شاسی‌بلند میلیاردی سروکار نداریم. قیمت محصولات یواز در بازارهای جهانی بین ۱۱ الی ۱۶ هزار دلار است لذا می‌توانیم حدس بزنیم که احتمالاً قیمت مدل‌های مختلف یواز UAZ مدل پایه در بازار ایران در محدوده زیر ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

برگرفته‌شده از وب‌سایت خودرو بانک

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟