ورود و فروش خودرو در بورس

بررسی ورود و فروش خودرو در بورس؛ بایدها و نبایدها

سه شنبه - 1 مهر 1399

پیشرانه- ورود و فروش خودرو در بورس ازجمله مواردی است که طی چند ماه اخیر بحث و اظهارنظر درباره آن زیاد شده است، برخی موافق آن هستند و برخی دیگر ندای مخالفت سر داده‌اند.

پیشرانه- ورود و فروش خودرو در بورس ازجمله مواردی است که طی چند ماه اخیر بحث و اظهارنظر درباره آن زیاد شده است، برخی موافق آن هستند و برخی دیگر ندای مخالفت سر داده‌اند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» عضو هیأت رئیسه انجمن همگن قطعه‌سازی کشور در حالی از مخالفت با این سخن گفت که چندی پیش نیز رئیس شورای رقابت از منتفی شدن ورود خودرو به بورس خبر داده بود اما مازیار بیگلو همچنان معتقد است تقاضای واقعی خودرو در کشور یک‌میلیون خودرو است و بر این اساس خودرو یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود و می‌تواند وارد بورس شود.

سعید صبوری دراین‌ارتباط گفته است: در تمام دنیا کالاهایی همچون مس، فولاد، مصالح ساختمانی، پتروشیمی‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود و سهام صنایعی همچون خودروسازی در بورس عرضه می‌شود. در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود. عرضه خودرو در بورس از چاله به چاه افتادن است.

وی افزود: اصولی‌ترین کاری است که می‌توان در شرایط فعلی انجام داد آزادسازی قیمت خودرو است. ورود خودرو در بورس همچون آشی است که هرکسی آن را هم می‌زند و می‌رود، بدون مطالعه و در نظر گرفتن عواقب و نتایج حضور خودرو در بورس نباید وارد اقدام عملیاتی شد.

آزادسازی قیمت خودرو، بهترین راهکار مدیریت بازار خودرو

وی با اعتراض به شیوه قیمت‌گذاری خودرو گفت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو تقاضای کاذب در بازار ایجاد می‌کند، بیش از ۷ میلیون متقاضی برای قرعه‌کشی طرح پیش‌فروش خودرو ثبت‌نام کردند درحالی‌که نیاز واقعی خودرو در حدود یک‌میلیون است.

این کارشناس بازار خودرو بابیان اینکه مهم‌ترین راهکار برای سامان‌دهی نوسانات بازار خودرو آزادسازی قیمت‌هاست. تصریح کرد: خودروساز باید با برآورد هزینه‌ها به‌اضافه سود معقول، قیمت نهایی محصول خود را به بازار اعلام کند. با این روش خودرو از کالای سرمایه‌ای تبدیل به کالایی مصرفی می‌شود و دلال‌ها و سودجوها از این بازار خارج می‌شوند.

موافقان ورود و فروش خودرو در بورس چه می‌گویند؟

این اظهارات عضو هیأت رئیسه انجمن همگن نیرومحرکه قطعه‌سازی کشوری در حالی است که مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در خصوص وضیعت بورسی خودروسازان و قیمت‌گذاری خودرو در بورس نظر موافقی دارد و بورسی شدن خودرو را مثبت ارزیابی می‌کند.

وی دراین‌ارتباط گفت: با بورسی شدن خودرو، قیمت محصولات خودرویی شفاف خواهد شد. هم‌اکنون قیمت بسیاری از نهاده‌های تولیدی خودرو مانند فولاد، مس و… در بورس ارائه می‌شود و این‌گونه کشف قیمت شده‌اند. برای اینکه قیمت خودرو در بورس عرضه باید پیشنهاد داده‌ایم که ۱۰ درصد از محصولات ایران خودرو و سایپا در بورس عرضه شود تا به قیمت واقعی آن برسیم.

بیگلو بابیان اینکه تقاضای واقعی در بورس مشخص خواهد شد، پیش‌تر گفته است: قرعه‌کشی یکی از راهکارها برای کاهش دست دلالان و کاهش قیمت خودرو بود، اما این‌گونه حاشیه سود افزایش‌یافته و هم چنان متقاضیان واقعی مشخص نمی‌شوند. معتقدم باید راهی را برویم که قیمت خودرو تک‌نرخی شود چراکه هر کالای دونرخی منشأ رانت و فساد در بازار است.

سود دولت از ورود و فروش خودرو در بورس

ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس، به باشگاه خبرنگاران گفته است: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام‌شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام‌شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای این‌که به جیب دلالان یا خودروساز رود در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید.

او گفت: در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک پیشنهادشده است از مالیات اخذشده از بورس خودرو، ۲۰ درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌ شود و ۷۰ درصد هم به خودروسازها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این میان فقط ۱۰ درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته‌شده است تا اگر عرضه خودرو آن‌ها بالابود به‌ تشخیص شورای رقابت به خودروسازان تعلق گیرد و به‌این‌ترتیب تلاش شده است سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید قرار گیرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟