قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو در بازار چطور تعیین می‌شود؟

شنبه - 13 دی 1399

پیشرانه – قیمت خودرو در بازار با در کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلفی تعیین می‌شود و از این رو ماشین را باید متناسب با شرایط خاص خود، نرخ گذاری کرد.

پیشرانه – قیمت خودرو در بازار با در کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلفی تعیین می‌شود و از این رو ماشین را باید متناسب با شرایط خاص خود، نرخ گذاری کرد.
به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه»  بازار خودرو ایران در کنار تمام مشکلاتی که در حوزه سیاست گذاری‌های کلان با آنها رو به روست، در عرصه عمل نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد و در کنار حباب‌های قیمتی که بعضا تحت تاثیر شرایط سیاسی و اقتصادی خاص به وجود می‌آیند و صرف نظر از حضور پر رنگ دلال‌ها که در شرایط مختلف بدون توجه به واقعیت‌ها، قیمت برخی محصولات را بالا می‌برند، شاخص‌های جداگانه‌ای نیز برای نرخ گذاری دارد که فعالان شناسنامه دار بازار بر اساس آنها عمل می‌کنند.
اگر خریدار خودرو، قصد یا توان مالی خرید خودرو صفر کیلومتر نداشته باشد، باید به بازار گسترده‌ای مراجعه کند که در آن، تعداد بسیار زیادی از خودروهای کارکرده عرضه می‌شوند و برای تعیین قیمت خودرو در بازار بررسی عوامل گوناگونی، عدد نهایی را مشخص می‌کند.
نخستین عامل تعیین کننده قیمت خودرو در بازار سن و طول عمر مفید خودرو است. هر خودرو، طول عم مشخصی دارد و بعد از آن زمان، بیشتر هزینه‌زا خواهد بود. از این رو اینکه چه قدر از عمر خودرو گذشته، نقشی کلیدی در تعیین قیمت دارد.
دومین عامل تاثیرگذار، میزان کارکرد خودرو است. در کنار سال تولید، میزان کارکرد خودرو دیگر عامل تعیین کننده در قیمت نهایی محصول است. سومین عامل نیز مدل خودرو است که در کنار عمر مفید اهمیت زیادی دارد و بر اساس رسم بازار، هر سالی که از مدل خودرو بگذرد، قیمت آن، حدودا ۱۲ درصد کاهش پیدا می‌کند.
چهارمین عامل تعیین کننده در نرخ نهایی محصول، مهلت اعتبار بیمه آن است. اگر مدت اعتبار بیمه تمام شده باشد یا زمان کمی تا پایان آن مانده باشد، عملا هزینه بیمه از قیمت فروش محصول کم می‌شود. تخفیف بیمه باقی مانده از سال‌های قبل نیز در این حوزه تعیین کننده است.
پنجمین عامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو به ظاهر آن و میزان رنگ شدگی ماشین بستگی دارد. بسته به میزان رنگ شدگی و محل قرار گرفتن آن، قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند. در کنار رنگ، اصل موضوع تصادف خودرو نیز تعیین کننده است. به این ترتیب که اگر ماشین تصادف سنگینی داشته باشد که شاسی، ستون یا سقف آن رنگ شده باشد، قیمت به شدت افت خواهد کرد.
دیگر عامل مهم در بازار، وضعیت داخل ماشین است. وضعیت روکش صندلی‌ها، پوسیدگی کف پوش و هرگونه آسیب داخلی از قیمت خودرو کم خواهد کرد.
برای افرادی که در حوزه فنی سر رشته دارند یا وضعیت فنی خودرو برایشان مهم است نیز بررسی ایراداتی مانند دود کردن، سوختن واشر سرسیلندر، روغن سوزی یا دیگر عوامل فنی، می‌تواند در قیمت ماشین تاثیر جدی بگذارد. در این میان، برای خودروهای گران قیمت‌تر که آپشن های بیشتری نیز دارند، از کار افتادن هر یک از آنها، در قیمت خودرو تاثیر دارد.
در نهایت دسترسی به قطعات یدکی خودرو نیز در نرخ گذاری بسیار مهم است. از آنجا که خودروهای دست دوم احتمالا نیاز بیشتری به تعمیرات دارند، دسترسی به قطعات آنها نیز می‌تواند در قیمت نهایی تاثیر بگذارد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟