ستاره الکتریکی اشتوتگارت ؛ BENZ EQA

ستاره الکتریکی اشتوتگارت

چهارشنبه - 8 بهمن 1399

پیشرانه- این روزها داغ‌ترین و پرهیاهوترین اخبار حوزه خودرو بی‌تردید در مورد معرفی محصولات تمام الکتریکی توسط خودروسازان بزرگ و چندوچون پیوستن آنان به موج عظیمی است که مشخصاً در یک دهه اخیر در صنعت خودرو به راه افتاده و شدت گرفته است.

پیشرانه- این روزها داغ‌ترین و پرهیاهوترین اخبار حوزه خودرو بی‌تردید در مورد معرفی محصولات تمام الکتریکی توسط خودروسازان بزرگ و چندوچون پیوستن آنان به موج عظیمی است که مشخصاً در یک دهه اخیر در صنعت خودرو به راه افتاده و شدت گرفته است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در همین راستا زیرشاخه تخصصی خودروهای الکتریکی گروه دایملر یعنی Mercedes-EQ به‌تازگی از سومین خودروی تولید انبوه خود با نام EQA  یا به قول ما ستاره الکتریکی اشتوتگارت رونمایی کرده است که البته ارزان‌ترین عضو تمام الکتریکی طیف محصولات مرسدس نیز به شمار می‌رود.

ستاره الکتریکی اشتوتگارت

ازآنجاکه این خودرو بر پایه پلتفرم و قالب‌های بدنه مشترک با نسل فعلی مرسدس-بنز GLA توسعه‌یافته است، شباهت‌های آن‌ها با یکدیگر در طراحی ظاهری و حتی کابین کاملاً به چشم می‌آید اما طراحان سعی کرده‌اند با گنجاندن عناصر و المان‌های مخصوص برند Mercedes-EQ نظیر چراغ‌های به‌هم‌پیوسته عقب و فرم متفاوت مجموعه چراغ‌ها و جلوپنجره (که به دلیل حذف پیشرانه احتراق داخلی در این خودرو دیگر کارکرد سنتی خود به‌عنوان محفظه ورود هوا را ازدست‌داده است) تا حدودی EQA را از همزاد غیر الکتریکی‌اش متمایز کنند.

ستاره الکتریکی اشتوتگارت

در کابین خودرو هم جزییاتی نظیر رنگ و جنس متریال بکار گرفته‌شده به‌منظور تأکید بر ذات الکتریکی خودرو موردبازنگری قرارگرفته و در تریم‌های پایه شاهد به‌کارگیری یک جفت صفحه‌نمایش ۷ اینچی هستیم که مانند سایر مدل‌های جدید مرسدس به سامانه ارتباطی سرگرمی مدرن MBUX (مخفف Mercedes-benz User Experience) مجهز هستند که البته منوها و ساختار گرافیکی آن به‌صورت اختصاصی برای مدل‌های زیرشاخه EQ دچار تغییر و تحول شده است (در تریم های مجهزتر ابعاد این صفحه‌نمایش‌ها به ۱۰.۲۵ اینچ افزایش پیدا می‌کند).

ستاره الکتریکی اشتوتگارت

تجهیزات ایمنی نظیر سامانه هوشمند و فعال نگهداری خودرو در خطوط مسیر و همیار ترمز نیز به‌صورت استاندارد بر روی تمامی مدل‌ها عرضه می‌شود.

در گام اول مرسدس تنها یک مجموعه قوای فنی را برای EQA ارائه می‌کند (تحت عنوان مدل EQA 250) که شامل پک باتری ۶۶.۵ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی قرارگرفته بر روی محور محرک جلو می‌شود که حدوداً ۱۹۰ اسب بخار قدرت و حداکثر ۳۷۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و رهاورد آن برای این کراس اوور آلمانی شتاب صفر تا صد حدوداً ۸.۹ ثانیه‌ای، حداکثر سرعتی برابر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر برد پیمایش آن نیز (به ازای هر بار شارژ کامل) معادل حدوداً ۴۸۶ کیلومتر خواهد بود.

مرسدس-بنز EQA

البته EQA 250  یا همان ستاره الکتریکی اشتوتگارت تنها نسخه پایه این خودرو (ازنظر عملکردی و سطح قدرت قوای محرکه) محسوب شده و در آینده‌ای نزدیک نسخه‌های قدرتمندتر و با برد پیمایش بالاتر (بیشتر از ۵۰۰ کیلومتر به ازای هر بار شارژ) نیز معرفی خواهند شد که بی‌تردید شامل نسخه‌های دارای دو موتور الکتریکی و سامانه چهارچرخ متحرک خواهند بود. ساخته‌های مرسدس غالباً در فاکتورهای آیرودینامیکی عملکرد درخشانی دارند و EQA نیز به‌عنوان یک خودرو الکتریکی (و ازآنجاکه آیرودینامیک ایده آل در این قبیل خودروها اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند) از این قاعده مستثنا نیست و طبق ادعای سازنده ضریب درگ ۰.۲۸ cd را به ثبت می‌رساند که برای یک خودروی کراس‌اوور رقمی بسیار خوب محسوب می‌شود.

مرسدس-بنز EQA

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور، مرسدس با معرفی کراس‌اوور هفت سرنشینه EQB و سدان EQS اقدام به گسترش طیف محصولات تمام الکتریکی خود خواهد کرد.

دو مدل تمام الکتریکی پیشین مرسدس یعنی کراس‌اوور EQC و ون پریمیوم EQV تابه‌حال با استقبال چشمگیر و فروش موفقیت‌آمیزی مواجه نشده‌ (فروش این دو خودرو در سال گذشته میلادی مجموعاً کمتر از ۲۲ هزار دستگاه بوده است) و در برابر محصولات الکتریکی رقبایی همچون تسلا و آئودی توفیق چندانی کسب نکرده‌اند (بخصوص EQC که به سبب محبوبیت روزافزون کراس اوورها در بازارهای بین‌المللی مرسدس طبعاً امید بیشتری به موفقیت آن داشت اما در عمل پایین‌تر از انتظار ظاهر شد).

مرسدس-بنز EQA

EQA علیرغم اینکه یک محصول از بیخ و بن جدید و متفاوت به‌حساب نمی‌آید (به سبب اشتراکات ظاهری و ساختاری واضح و فراوانش با GLA) اما در حالی معرفی می‌شود که رقبای آلمانی مرسدس هنوز اقدام به معرفی کراس‌اووری تمام الکتریکی در سگمنت خودروهای ساب کامپکت لوکس نکرده‌اند و مرسدس نیز با معرفی EQA درصدد بهره‌گیری از غفلت و واکنش دیرهنگام آن‌هاست تا با توجه به قیمت پایه‌ این خودرو که احتمالاً کمتر از ۵۰ هزار دلار خواهد بود، EQA بتواند توجه مشتریان را به خود معطوف کند و وارد چالش سخت رقابت با دیگر خودروهای الکتریکی حاضر در این بازه قیمتی نظیر فولکس‌واگن ID.3 (و به‌زودی ID.4) و تسلا مدل ۳ شود.

مرسدس-بنز EQA

EQA یا همان ستاره الکتریکی اشتوتگارت در سایت‌های تولیدی مرسدس- بنز در آلمان و چین بر روی خط تولید خواهد رفت و از بهار سال جاری میلادی در نمایندگی‌های مرسدس در اروپا عرضه خواهد شد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟