نسل جدید مرسدس-بنز C-Class

پوست‌اندازی پرفروش‌ترین خودرو مرسدس

شنبه - 9 اسفند 1399

پیشرانه- علیرغم اینکه اولین نسل از سی-کلاس با کد W202 در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد، اما آغازگر حضور موفق و هوشمندانه مرسدس در این سگمنت را باید مرسدس-بنز ۱۹۰ E(W201) دانست که در سال ۱۹۸۲ و در واکنش به موفقیت ب ام و سری ۳ روانه بازار شد.

پیشرانه- علیرغم اینکه اولین نسل از سی-کلاس با کد W202 در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد، اما آغازگر حضور موفق و هوشمندانه مرسدس در این سگمنت را باید مرسدس-بنز ۱۹۰ E(W201) دانست که در سال ۱۹۸۲ و در واکنش به موفقیت ب ام و سری ۳ روانه بازار شد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در چهار دهه اخیر، مرسدس C-Class و ب ام و سری ۳ به متر و معیاری برای سدان های پریمیوم سگمنت D تبدیل‌شده‌اند و حالا پس از معرفی نسل جدید ب ام و سری ۳ (G20) به بازار در سال ۲۰۱۸، نوبت به مرسدس-بنز رسیده که پس از حدود ۷ سال نسل کاملاً جدیدی از پرفروش‌ترین خودروی سال‌های اخیرش را رونمایی و روانه بازار کند.

نسل جدید مرسدس-بنز C-Class

گفتنی است خانواده خودروهای C-CLASS مرسدس از بدو حضور در بازار تابه‌حال و در طی ۶ نسل، فروشی بیش از ۱۰.۵ میلیون دستگاه در سطح جهانی را تجربه کرده و نسل قبلی آن (با کد W205) نیز در بازه زمانی عرضه‌اش مابین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ فروش بیش از ۲.۵ میلیون دستگاهی داشته است.

نسل جدید سی-کلاس که با کد W206 شناخته می‌شود، همانند نسل قبل در دو نسخه سدان و استیشن واگن عرضه خواهد شد (البته نسخه استیشن همانند گذشته به بازار ایالات‌متحده راه نخواهد یافت) اما بنا بر استراتژی‌های اقتصادی اخیر گروه دایملر و با توجه به افت قابل‌ملاحظه و کاهش حجم فروش خودروهای کوپه در بازارهای جهانی، احتمالاً دیگر نباید منتظر معرفی نسل جدیدی برای سی-کلاس کوپه باشیم.

سی کلاس جدید

البته این سیاست‌ها در برنامه مرسدس برای معرفی و عرضه نسخه‌های پرفورمنس یا عملکرد محور آ اِم گ (نظیر C63) و همین‌طور نسخه کراس‌اوور All-Terrain (برای مدل استیشن واگن) خللی وارد نخواهد ساخت.

طراحی ظاهری خودرو منطبق بر فلسفه طراحی مرسدس موسوم به ((Sensual Purity)) شکل‌گرفته است و از نکات مهم آن باید به این مورداشاره کرد که برای اولین بار در تاریخ حدوداً چهل‌ساله مرسدس-بنز C-Class، چراغ‌های عقب این خودرو دو تکه است (یک بخش بر روی قسمت انتهایی بدنه و بخش دیگر بر روی درب صندوق‌عقب).

نسل جدید مرسدس-بنز C-Class

در برخورد اولیه با نسل جدید مرسدس-بنز C-Class آنچه بیش از همه جلب‌توجه کرده و کاملاً مشهود به نظر می‌رسد، شباهت بسیار زیاد این خودرو با جدیدترین نسل مرسدس-بنز S-Class است که البته این شباهت خلاف نسل قبلی C-Class، تنها به نمای ظاهری محدود نبوده و به داخل کابین خودرو نیز سرایت کرده است؛ جایی که با یک نمایشگر زاویه‌دار، ایستاده و عمودی (با سایز ۹.۵ یا ۱۱.۹ اینچی) در کنسول مرکزی مواجه هستیم که نسل دوم و جدید سامانه ارتباطی-سرگرمی MBUX را در خود جای‌داده و یک نمایشگر ۱۰.۲ یا ۱۲.۳ اینچی نیز در پشت فرمان قرارگرفته و اطلاعات موردنیاز راننده را در اختیارش قرار می‌دهد.

نسل جدید مرسدس-بنز C-Class

به‌جز ارتفاع کلی خودرو نسل جدید مرسدس-بنز C-Class که با کاهشی حدوداً ده میلی‌متری مواجه شده، C-Class جدید در مقایسه با نسل قبل، دارای ۶۵ میلی‌متر طول و ۱۰ میلی‌متر عرض بیشتری بوده و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۵ میلی‌متر افزایش‌یافته است که رهاورد این افزایش ابعاد، جاداری بیشتر و فضاسازی‌های بهتر در کابین خودروست. البته حجم ۴۵۵ لیتری صندوق‌عقب تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده است. (۴۹۰ لیتر برای مدل استیشن واگن که البته با خواباندن صندلی‌ها به ۱۵۱۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند).

نسل جدید مرسدس-بنز C-Class

در ایالات‌متحده سی-کلاس جدید تنها در نسخه C300 با یک نوع قوای محرکه و البته در دو آرایش دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ متحرک (سیستم ۴matic مرسدس) قابل سفارش خواهد بود؛ پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی توربوشارژردار (همراه با سامانه هایبرید خفیف) که ۲۵۵ اسب بخار قدرت و حداکثر ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و به ژنراتور استارتر داخلی (ISG) نیز مجهز شده که در هنگام نیاز، ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور به‌عنوان توان کمکی کوتاه‌مدت را فراهم می‌آورد.

ارمغان این پیشرانه برای C-Class(در هر دو نسخه دیفرانسیل عقب و ۴matic) شتاب صفر تا صد حدوداً ۶ ثانیه‌ای و سقف سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت (محدودشده به‌صورت الکترونیکی) خواهد بود.

اما در بازارهای اروپایی تنوع مدل‌ها و پیشرانه‌های قابل‌عرضه بر روی سی-کلاس به‌مراتب بیشتر است. برای مثال مدل پایه یا C180 دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور است.

مدل C200 نیز از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری اما با خروجی قدرت و گشتاور بالاتر (۲۰۱ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن‌متر) بهره‌مند است. همچنین مدل‌های دیزلی C200 d، C220 d و C300 d نیز در بازارهای اروپایی عرضه می‌شوند که به ترتیب قدرتی معادل ۱۶۱، ۱۹۷ و ۲۶۱ اسب بخار دارند.

علاوه بر این‌ها باید به نسخه پلاگین هایبرید C-Class با نام C300 e نیز اشاره داشت که از پکیج باتری ۲۵.۴ کیلووات ساعتی بهره‌مند است و مجموعه قوای محرکه آن شامل یک پیشرانه ۲ لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی، درمجموع ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

برد پیمایش این نسخه پلاگین هایبرید سی-کلاس در حالت تمام الکتریکی نیز معادل حدوداً ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. این مدل همچنین تنها عضو خانواده C-Class محسوب می‌شود که به سیستم تعلیق بادی مجهز است.

علاوه بر نمای ظاهری و کابین، C-Class در بحث تکنولوژی هم مواردی را از S-Class جدید به ارث برده است که برای مثال می‌توان به قابلیت سفارش امکاناتی نظیر چراغ‌های دیجیتال سوپر اسمارت مرسدس (با قابلیت تاباندن گرافیک‌های هشداردهنده بر روی جاده با استفاده از ۱.۳ میلیون میکرو-آینه) و چرخ‌های عقب فرمان پذیر (با امکان تغییر زاویه ۲.۵ درجه‌ای که در سرعت‌های پایین شعاع گردش خودرو را کاهش داده و در سرعت‌های بالا نیز تأثیر مطلوبی بر روی پایداری خودرو خواهند داشت) اشاره کرد.

سی کلاس جدید

نسل جدید C-Class از اواخر ماه مارس سال جاری میلادی در شوروم های اروپایی مرسدس قابل سفارش گذاری خواهد بود اما مشتریان آمریکایی برای مواجهه با خودرو احتمالاً باید تا بهار سال ۲۰۲۲ منتظر بمانند. قیمت پایه خودرو نیز به‌احتمال‌زیاد فراتر از ۴۲۰۰۰ دلار تعیین خواهد شد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟