هیوندای بایون

هیوندای بایون برادر قدبلند i20

جمعه - 15 اسفند 1399

پیشرانه- بازار کراس اوورهای ساب-کامپکت یا سگمنت B در یک دهه اخیر با افزایش شدید استقبال مشتریان و چنان رشد چشمگیری مواجه بوده که بسیاری از خودروسازان به‌منظور سهم‌خواهی هر چه بیشتر از این بخش بازار، اقدام به معرفی بیش از یک محصول در این سگمنت کرده‌اند.

پیشرانه- بازار کراس اوورهای ساب-کامپکت یا سگمنت B در یک دهه اخیر با افزایش شدید استقبال مشتریان و چنان رشد چشمگیری مواجه بوده که بسیاری از خودروسازان به‌منظور سهم‌خواهی هر چه بیشتر از این بخش بازار، اقدام به معرفی بیش از یک محصول در این سگمنت کرده‌اند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» هیوندای نیز یکی از خودروسازانی است که به‌خوبی پتانسیل بالای بازار این گروه خودروها را تشخیص داده و تابه‌حال مدل‌های کونا (KONA) و کرتا (CRETA) را در این رده عرضه کرده که البته هرکدام بازار هدف خاصی برایشان تعریف‌شده و با یکدیگر تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند علاوه بر این‌ها هیوندای مدل ونیو را نیز دارد که با توجه به طول کمتر از ۴ متری، در دسته کرا‌س اوورهای سگمنت A قرار می‌گیرد.

حالا اما خانواده کراس‌اوورهای ساب-کامپکت هیوندای، نورسیده‌ دیگری را در جمع خود می‌بیند؛ هیوندای Bayon که بر پایه هیوندای i20 توسعه‌یافته و درواقع نسخه کراس‌اوور و قدبلند این هاچ بک ساب-کامپکت هیوندای محسوب می‌شود که همانند i20 بازار هدف اصلی آن نیز اروپاست.

هیوندای بایون طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴.۱۸، ۱.۷۷ و ۱.۴۹ متر دارد و فاصله بین دو محور آن نیز ۲.۵۸ متر است که در مقام مقایسه با دیگر نماینده هیوندای در این سگمنت یعنی کونا، باید گفت این دو خودرو تقریباً ابعاد و اندازه‌های مشابهی دارند اگرچه روی کاغذ طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور کونا اندکی بیشتر است.

هیوندای بایون

هیوندای بایون در نمای ظاهری چهره‌ای مغرور و متفاوت دارد و خط مش اخیر تیم طراحی هیوندای در استفاده از خطوط و لبه‌های تیز و شارپ و استفاده از فرم‌ها و احجام گوه-مانند و مانورهای کمانی شکل در پروفایل جانبی (بعضی از این عناصر و اِلِمان‌ها در نسل جدید هیوندای توسان و الانترا نیز مشاهده‌شده بود)، در طراحی و حجم پردازی بایون نیز جلب‌توجه می‌کند؛ بخصوص طراحی نمای عقب با چراغ‌های بومرنگ شکل (که با نوار LED بسیار باریکی به یکدیگر متصل شده‌اند) که بایون را تا حدود زیادی از سایر رقبایش و حتی دیگر محصولات هیوندای متمایز می‌کند.

هیوندای Bayon

در نمای جلو نیز همانند دیگر کراس اوور های هیوندای و مطابق یکی از ترندهای فعلی در حوزه طراحی خودرو، شاهد قرارگیری چراغ‌های مجزا و بسیار باریک LED به‌عنوان چراغ روشنایی روز (DRL) در بالای چراغ‌های اصلی خودرو (که در سپر جای گرفته‌اند) هستیم. ۹ رنگ مختلف برای بدنه خودرو قابل انتخاب است که در ۷ موردشان، خودرو قابلیت سفارش با سقف مشکی‌رنگ و غیر همرنگ با بدنه (Contrasting black roof) را داراست.

علیرغم آنکه در نمای ظاهری و به لطف یک طراحی کاملاً دگرگون‌شده، تشخیص اشتراکات بایون و i20 کار چندان آسانی نیست، در نمای داخلی اوضاع فرق می‌کند چراکه دامنه اشتراکات و تشابهات بایون با i20 در کابین خودرو به‌طور قابل‌توجهی گسترده‌تر است.

فضای صندوق بار خودرو حجمی معادل ۴۱۱ لیتر دارد که با توجه به ابعاد و اندازه‌های بدنه و استانداردهای این کلاس، رقم مناسبی است. در صورت خواباندن صندلی‌ها نیز حجم فضای در دسترس به ۱۰۲۵ لیتر خواهد رسید.

هیوندای بایون

در بخش قوای محرکه نیز شاهد ادامه داستان اشتراکات بایون و i20 هستیم! سه انتخاب پیش روی خریداران قرارگرفته است: پیشرانه سه سیلندر ۱ لیتری بنزینی T-GDi با دو سطح قدرت ۹۹ و ۱۱۸ اسب بخار و یک پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی ۱.۲ لیتری و تنفس طبیعی با قدرت ۸۴ اسب بخار،  پیشرانه ۱ لیتری و سه سیلندر در نسخه ۹۹ اسبی بصورت آپشنال و در نسخه ۱۱۸ اسبی بصورت استاندارد با یک سیستم هایبرید خفیف عرضه می‌شود.

بسته به پیشرانه و تیپ انتخابی نیز یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک برای قوای فنی بایون قابل انتخاب است. گفتنی است که هیوندای این خودرو را تنها با آرایش دیفرانسیل جلو به بازار عرضه می‌کند.

انتخاب نام Bayon برای این خودرو در ادامه استراتژی و سیاست خاص هیوندای در گزینش نام کراس‌اوورها و شاسی بلندهایش است؛  Bayonne درواقع نام شهری زیبا و دیدنی در جنوب غربی فرانسه است.

هیوندای بایون

هیوندای هنوز قیمت و زمان عرضه بایون به بازار اروپا را به‌طور دقیق و شفاف اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد این خودروساز کره‌ای سعی داشته باشد مشخصات و قیمت تیپ‌های مختلف بایون را به‌نوعی تعیین کند که این خودرو درست مابین مدل‌های i20 و کونا قرار بگیرد.

کونا از زمان معرفی در سال ۲۰۱۷، توانسته نماینده شایسته و بسیار موفقی برای هیوندای باشد بطوریکه سال گذشته در بازار کشورهای اتحادیه اروپا فروشی معادل حدوداً ۱۲۸ هزار دستگاه داشته و توانسته در جدول فروش سالیانه بالاتر از رقبای نامداری همچون فورد پوما، سیتروئن C3 ایرکراس، اوپل کراس‌لند، سئات آرونا، فولکس‌واگن T-Cross و اشکودا کامیک قرار بگیرد.

هیوندای Bayon

مشخصاً و همان‌طور که در ابتدا هم بدان اشاره شد، هیوندای با معرفی بایون به دنبال سهم خواهی هر چه بیشتر از این بازار رو به رشد و پرسود است اما به گفته کارشناسان این جاه‌طلبی ممکن است فروش کونا را نیز به‌طور منفی تحت تأثیر قرار دهد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟