کامیونت جک

کوچک اما کاری!

دوشنبه - 18 اسفند 1399

پیشرانه- هرچه صنعت تجاری‌سازی کشورمان در یکی دو سال اخیر در بحث خودروهای سنگین‌وزن خوب عمل‌نکرده است و در کنار توقف تولید برندها و نشان‌های معروف، کار تولید به چند نمونه چینی محدودشده است، اما در بخش خودروهای تجاری سبک‌وزن و کامیونت می‌توان گفت تنوع خوبی را شاهد بوده‌ایم.

پیشرانه- هرچه صنعت تجاری‌سازی کشورمان در یکی دو سال اخیر در بحث خودروهای سنگین‌وزن خوب عمل‌نکرده است و در کنار توقف تولید برندها و نشان‌های معروف، کار تولید به چند نمونه چینی محدودشده است، اما در بخش خودروهای تجاری سبک‌وزن و کامیونت می‌توان گفت تنوع خوبی را شاهد بوده‌ایم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» محصولات این رده نه‌تنها از تنوع بالایی برخوردار هستند بلکه نسبتاً به‌روز نیز عرضه می‌شود که باعث شده است باوجوداینکه کفه محصولات به سمت چینی ها سنگین‌تر است اما کیفیت خوبی را شاهد باشیم.

یکی از جدیدترین محصولات این بخش از بازار تجاری‌های کشورمان، کامیونت‌های آرین پارس موتور یعنی کامیونت جک است که در تناژ ۶ تا ۹ تن عرضه می‌شوند.

کامیونت‌ها، یک نیاز اساسی

کاهش حجم تولید کارخانه‌ها و خاموش شدن بخشی از خطوط تولید در کنار فعالیت کارگاه‌های کوچک باعث می‌شوند که نیاز به وجود خودروهای باری با تناژ پایین‌تر حس شود. از طرفی نیاز به حمل محصولات باغی تازه و تره‌بار که باید در حجم کم و به‌سرعت به مقصد برسند، اهمیت وجود کامیونت‌های باری را نشان می‌دهد. از طرف دیگر، یک بخش بسیار مهم و پر رنگ این خودروها در شهرهاست.

کامیونت جک

خدمات شهری نیاز بالایی به وجود کامیونت‌ها دارد و همچنین شرکت‌های پخش مواد غذایی نیز به خودرویی احتیاج دارند که در عین اجازه تردد در معابر، تناژ حمل قابل قبولی نیز داشته باشد. همه این موارد نشان‌دهنده اهمیت وجود کامیونت در بخش حمل‌ونقل است.

کامیونت‌های سبک نه‌تنها اجازه تردد در شهرها را داراست، بلکه در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای نیز فعالیت گسترده‌ای خواهد داشت که به خاطر ویژگی‌های خاص فنی مثل استهلاک پایین و سرعت‌بالا در تردد در کنار آسایش کافی برای راننده، می‌تواند خلأ موجود بین وانت‌بارها و کامیون‌های سبک‌وزن را پر کند.

فرزندان آرین پارس

در حال حاضر سه محصول کامیونت جک در سبد فروش این شرکت وجود دارد که هر سه با داشتن اشتراکات فنی و ظاهری بسیار زیاد در تناژهای مختلف از ۶ تن تا ۸.۵ و ۹ تن عرضه می‌شوند. پیشرانه در هر سه محصول یکی است و تفاوتی ازنظر ابعاد و اندازه اتاق در آن‌ها دیده نمی‌شود هرچند که مدل ۹ تن دارای شاسی کشیده‌تری است و فاصله محوری بیشتری داشته و وزن خالص بالاتری نیز دارد.

همان‌طور که گفته شد، هر سه خودرو دارای یک کابین مشابه از نوع خواب‌دار با امکانات یکسان هستند. طول، عرض و ارتفاع مدل ۶ و ۸.۵ تن به ترتیب برابر با ۶۹۹۰×۲۱۱۶×۲۳۰۰ میلی‌متر است و فاصله محوری آن‌ها نیز ۳۸۴۵ میلی‌متر است.

کامیونت جک

اما وزن ناخالص مجاز کامیونت سبک‌تر برابر با ۶ هزار کیلوگرم و مدل سنگین‌تر برابر با ۸.۵ هزار کیلوگرم است. این در حالی است که ابعاد کامیونت جک ۹ تن برابر با ۷۸۴۵×۲۱۱۶×۲۳۰۰ میلی‌متر بوده و فاصله محوری آن نیز ۴۴۷۵ میلی‌متر است و تناژ ناخالص مجازی برابر با ۹ هزار کیلوگرم دارد.

این یکسان بودن مشخصات فنی و در عین آن تفاوت در ابعاد و تناژها یک‌رویه کاملاً عادی در شرکت‌های خودروسازی دنیاست تا بتوان با کمترین هزینه‌ها، تنوع محصول و گوناگونی قیمت‌ها را در تولیدات خود داشته باشند. گیربکس هر سه خودرو مشابه هم بوده و از ساخته‌های جک با ۱+۶ دنده با تعویض دستی است. پیشرانه به‌صورت مشترک از ساخته‌های کامینز با کد ISF3.8s5154 است که پیشرانه‌ای پراستفاده در کشورمان محسوب می‌شود.

کابین جک

بالاترین قدرت و گشتاور تولیدی این موتور ۳.۸ لیتری که سیستم تنفس آن به‌صورت توربو شارژر و اینترکولر است، برابر با ۱۵۴ اسب بخار در دور ۱۶۰۰ دور در دقیقه و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۱۲۰۰ تا ۱۹۰۰ دور در دقیقه است. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده که با کمک سیستم SCR و پاشش ادبلو به این سطح استاندارد رسیده است.

پیشرانه جک

کلاچ از نوع تک صفحه خشک با نیروی باد و روغن بوده و قطر صفحه آن نیز برابر با ۳۵۰ میلی‌متر است. در بخش ترمزها نیز هرچند که در محور عقب از نوع کاسه‌ای و در جلو دیسکی استفاده‌شده است اما با داشتن ترمز ضد قفل در کنار سیستم ترمز الکترونیکی EBS و سامانه کنترل پایداری ESC می‌توان گفت یکی از کامل‌ترین‌های بازار به شمار می‌آیند.

ضمن اینکه وجود خفه کن اگزوز نیز هرچند به‌عنوان ترمز موتوری کارا و قابل‌اعتمادی نیست اما از آن به‌عنوان ترمز موتور یاد می‌شود. محورها نیز کاملاً مشابه و با یک ظرفیت هستند و سیستم تعلیق نیز از نوع فنر شمش با کمک‌فنر طراحی‌شده‌اند. ظرفیت باک سوخت که جنسی آلومینیومی دارد هم برابر با ۲۱۰ لیتر است که برای کامیونتی با این پیشرانه کاملاً کافی خواهد بود.

امکانات رفاهی کامیونت جک

هر سه کامیونت از نوع اتاق خواب‌دار هستند که راحتی خوبی برای راننده خواهند داشت و امکان استفاده از آن‌ها را در مسیرهای بین‌شهری آسان‌تر خواهد کرد. هرچند که باید اعتراف کرد به خاطر وجود محدودیت‌های فنی و ابعادی، بخش خواب کامیونت‌ها چندان راحت و آزاد نخواهد بود اما از خوابیدن روی صندلی‌ها بهتر است.

کابین جک

کمربند ایمنی باقابلیت تنظیم در ارتفاع و هشدار باز بودن آن، صندلی‌ها با تنظیم دستی، رادیوپخش باقابلیت خواندن فلش مموری و کنترل آن از روی فرمان، کولر و کروز کنترل، شیشه‌های برقی، صندلی دونفره شاگرد که نشان از وجود تونل موتوری کوتاه دارد، چراغ‌های دیلایت در روز و مه شکن برای مواقعی که شرایط جوی نامساعد است، فرمان بشکن و تلسکوپی، کپسول آتش‌نشانی، قفل مرکزی و تاخوگراف و… از دیگر امکانات این خودروها هستند.

کابین جک

اما باید گفت یکی از جالب‌ترین سیستم‌هایی که این روزها در خودروهای کشورمان نیاز به آن خیلی احساس می‌شود و در این خودرو وجود دارد، سیستم LDWS یا هشداردهنده انحراف از مسیر است. ضمن اینکه بخاری درجا هر سه خودرو به‌صورت سفارشی نصب می‌شود. هر سه کامیونت گفته‌شده تا دو سال و برابر با ۲۰۰ هزار کیلومتر دارای گارانتی هستند.

شیلر، رقیبی مطرح برای کامیونت جک

هرچند که تنوع زیادی در کشورمان در بخش کامیونتی وجود دارد اما در حال حاضر باید گفت اصلی‌ترین رقیب این خودروها در محصولات بهمن دیزل است. کامیونت‌های شیلر در حال کسب سهم بیشتر از بازار هستند و این روزها، محصول جدیدی از شیلر نیز عرضه‌شده است. شیلر از پیشرانه‌ای مشابه با محصولات جک بهره می‌برد اما چون پیشرانه ۳.۸ لیتری این خودرو کمی متفاوت با محصولات جک و با کد ISF3.8s4141 است، توان کمتری ارائه می‌دهد.

کامیونت جک

توان و گشتاور شیلر برابر با ۱۴۱ اسب بخار و ۴۴۰ نیوتن‌متر است که از این نظر برگ برنده در دست رقیب است؛ اما خدمات پس از فروش گروه بهمن، یکی از مهم‌ترین نکات مدنظر خریداران است و از این نظر می‌توان شاهد رقابت جذابی بین این دو خانواده بود.

بی‌شک در صورت رفع تحریم‌ها و حضور قوی‌تر ساخته‌های ایسوزو، هیوندای و میتسوبیشی، بازار ازنظر رقابتی بسیار دیدنی‌تر خواهد شد.

نوشته: علیرضا داودی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟