دیما

K7 مهمان جدید جاده‌ها

شنبه - 23 اسفند 1399

پیشرانه- یکی از جدیدترین کشنده‌های بازار کشورمان، کشنده دیما (DIMA) است که قرار است از سوی مایان عرضه شود. شرکت مایان از گذشته با تریلرهای خوش‌ساخت خود در بازار خودروهای سنگین شناخته‌شده است.

پیشرانه- یکی از جدیدترین کشنده‌های بازار کشورمان، کشنده دیما (DIMA) است که قرار است از سوی مایان عرضه شود. شرکت مایان از گذشته با تریلرهای خوش‌ساخت خود در بازار خودروهای سنگین شناخته‌شده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در سال‌های گذشته نیز باعرضه کامیونت‌های پیشرفته و باکیفیت میتسوبیشی فوسو، توانست در این زمینه نیز وارد بازی شود. حالا یکی از زیباترین کشنده‌های بازار کشورمان یعنی کشنده دیما قرار است تا توسط این شرکت به دست مشتریان برسد.

طراحی داخل و بیرون

کشنده دیما یا همان جک K7 را می‌توان ازنظر طراحی، تلفیقی از طراحی کشنده‌های اروپایی دانست. اگر از بغل به خطوط بدنه نگاه کنیم، می‌توان رگه‌هایی از طراحی محصولات مرسدس بنز خصوصاً آکتروس را دید. این الگوبرداری را می‌توان در خطوط زیر درب‌ها و جلوپنجره مشاهده کرد.

دیما

جلوپنجره دارای خطوط پهن شبکه‌ای است که ظاهری قلدر و تنومند را القا می‌کند. شیب طراحی این بخش در کناره‌ها کاملاً با دیگر قسمت‌های اتاق یعنی سپرها، چراغ، پروژکتور سپر، لُپی های بغل و… هماهنگ است و همخوانی دارد که از این نظر نیز چشم‌نواز است.

چراغ‌ها دارای گرافیک نسبتاً قابل قبولی هستند که با داشتن نوار LED به‌روز نیز جلوه می‌کنند. دستگیره درب‌ها حالتی افقی دارند که کار با آن‌ها از مدل‌هایی که به شکل عمودی هستند، راحت‌تر است؛ اما نکته منفی در بخش طراحی خارجی را باید در بخش بالای شیشه جلو دید. جایی که با یک بادگیر ساده و یک پیشانی نه‌چندان بلند که دو چراغ ساده را در خود جای‌داده است، زیادی ساده به نظر می‌آید که با طرح رادیکالی دیگر بخش‌های اتاق همخوانی ندارد.

آینه‌های جانبی با فاصله گرفتن از کامیون‌های چینی، طرحی به‌روز و اصطلاحاً اروپایی دارد که با قرار گرفتن آینه اصلی و آینه قیچی در یک قاب به‌وضوح از دیگر کشنده‌های چینی در این زمینه فاصله گرفته است. می‌توان گفت به طرح ظاهری این کشنده خصوصاً با داشتن پکیج کامل بادگیرهای بدنه مثل سقف و شاسی، باید نمره قبولی را دارد.

این طرح که در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یک طرح مفهومی معرفی شد و از سال ۲۰۱۷ به روی خط تولید رفت، هرچند هنوز در پس کشنده‌ها و کامیون‌های اروپایی قرار می‌گیرد اما مثل برخی دیگر از ساخته‌های چینی که اتفاقاً زیاد هم نیستند، طرحی زیبا و نسبتاً به‌روز به‌حساب می‌آید.

کشنده دیما  K7

ضمن اینکه دیما نسبت به دیگر ساخته‌های جک دارای ۱۵ درصد آیرودینامیک بهتر است که منجر به کاهش ۷ درصدی در مصرف سوخت می‌شود.

اما وضعیت طراحی داخل کابین از بیرون هم بهتر است چراکه بیشتر از کابین زیبا و موفق مرسدس بنز آکتروس الگو گرفته‌شده است.

اگر طراحی کابین را با کابین آکتروس مقایسه کنیم، نه‌تنها شکل کلی داشبورد بلکه محل جانمایی لیوان‌ها، قرار دادن وسایل در بالای داشبورد، شیب داخلی داشبورد، دریچه‌های بخاری و کولر و… و حتی شکل فرمان شباهت بسیار زیادی با مرسدس بنز آکتروس دارد. این شباهت طراحی حتی در رودری ها نیز کاملاً دیده می‌شود تا جایی که شکل دستگیره و فضای زیر آن، بلندگوی روی درب‌ها و کلیدهای شیشه‌بالابر، عیناً همان آکتروس است. پس می‌توان از این نظر هم انتظار یک ارگونومی بالا را در این کابین داشت.

ضمن اینکه طراحی کابین از نوع کف تخت است که به معنی وجود تونل موتور با ارتفاع کمتر از ۱۵ سانتیمتر بوده و امروزه یک امتیاز بزرگ در کشنده‌ها محسوب می‌شود که ضمن جاداری بیشتر، باعث تردد راحت‌تر در کابین خواهد شد.

کشنده  DIMA K7

همچنین به‌احتمال‌قوی گیربکس در نظر گرفته‌شده برای کشنده دیما هم یک نمونه ۱۶ سرعته خودکار با تکنولوژی AMT خواهد بود تا توان رقابت با دیگر رقبای چینی و هم‌وطن خود را داشته باشد.

کشنده  DIMA K7

گیربکس‌های AMT امروزه در بسیاری از خودروهای تجاری استفاده می‌شوند که درواقع همان گیربکس‌های دستی با تعویض اتوماتیک هستند. این گیربکس‌ها هم تعمیر و نگهداری راحت‌تری دارند و هم هزینه طراحی آن‌ها کمتر است.

مشخصات فنی دیما

دیما با داشتن ترمزهای دیسکی در همه چرخ‌ها در کنار سیستم‌های ایمنی چون ترمز ضد قفل، برنامه کنترل پایداری، رادار هشدار عبور از خطوط جاده، ترمز الکترونیکی اضطراری، ریتاردر هیدرولیکی و ترمز موتور، نمایشگر میزان فشار هوای تایرها، ورق بدنه با ضخامت ۱.۵ میلی‌متر که در برخی از قسمت‌ها این ضخامت به دو برابر نیز می‌رسد و… ازنظر ایمنی در وضعیت قابل قبولی قرار دارد.

کابین دارای فیلتر هوا با کربن فعال است تا بتواند یک‌هوای پاک را برای اتاق و سیستم تهویه مطبوع فراهم کند. صندلی راننده دارای تنظیمات بادی کاملی است که با داشتن زیر آرنجی می‌تواند یک رانندگی راحت را به همراه داشته باشد.

کشنده دیما  K7

ضمن اینکه فرمان نیز در تمام جهات قابل تنظیم است تا از این نظر هم ازنظر ارگونومی در سطح بالایی قرار بگیرد.

کشنده  DIMA K7

درون اتاق فضا برای قرار دادن اشیا و لوازم بزرگ و کوچک به‌قدر کافی وجود دارد. ضمن اینکه در جلو صندلی شاگرد نیز یک میز تاشو از داشبورد خارج می‌شود که می‌تواند برای قرار دادن لپ‌تاپ و یا صرف غذا استفاده شود.

کشنده دیما  K7

در زیر تخت خواب هم یک یخچال ۴۰ لیتری به‌صورت استاندارد قرار دارد که البته باید دید کدام‌یک از لوازم رفاهی و ایمنی در مدلی که قرار است از سوی مایان رونمایی شود، وجود خواهد داشت. فنربندی کلی کشنده از نوع بادی در محور عقب و فنر شمش در محور جلو است که اتاق نیز روی چهار بالن کوچک باد قرار دارد.

کشنده  DIMA K7

پیشرانه‌های مورداستفاده در محصولات جک از ساخته‌های کامینز و ویچای است که نمونه در نظر گرفته‌شده برای بازار کشورمان با ۴۹۰ اسب بخار قدرت، از موتورهای ساخت کامینز است.

این پیشرانه ۱۱.۸ لیتری با کد ISGe3-490 شناخته می‌شود که یک پیشرانه با استاندارد یورو ۵ بوده و قادر است تا بالاترین قدرت به میزان ۴۹۰ اسب بخار در دور ۱۹۰۰ دور در دقیقه و بیشترین گشتاور به مقدار ۲۳۰۰ نیوتن‌متر را در دور ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ تولید کند.

اگر وضعیت خدمات و تعمیرات این کشنده مناسب باشد، می‌توان گفت با توجه به قدرت بالای موتور و داشتن گیربکس خودکار در کنار ظاهر خوب و البته رقبایی که در یک سطح قرار دارند، باید انتظار موفقیت برای این کشنده را داشت.

هرچند که امروزه یک رکن مهم در کنار خدمات پس از فروش مناسب، چگونگی تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای خرید راحت‌تر یک محصول است.

نوشته: علیرضا داودی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • دانیال | ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ ب٫ظ

    شرایط این ماشین ها چطوره درآمدشون چطوره میشه باهاشون ماهی سی میلیون قسط داد یعنی میشه چهل پنجا میلیون درآمد داشت؟

  • امیر | ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۴۰ ق٫ظ

    داداش درامدش ماهی ۱۵۰ تمن

  • جعفر کشاورز | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۲۵ ق٫ظ

    داداش اگر زیر کار دوره ای طاقت بیارن و هراب نشن و راننده هم وارد باشه و البته خدا هم کمک کنه ماهی ۱۵۰ تا ۲۰۰ در میارن ۳۰تمن سرویس ماهیانه ۲۰تمن خرج خودت و شاگرد ۵۰ هم قسط ۱۰۰برات میمونه
    یا ۵۰ برات میمونه با ۱۵۰ کارکرد دیگه چی میخوای
    فقط بگو خدایا شکرت

  • Fariborzdehghan | ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱:۵۵ ق٫ظ

    سلام
    بنظر من نسبت بقیمت خودرو عالیه از همه نظر

  • mansour | ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۴۷ ب٫ظ

    قیمت نقدی دیما چقدره دقیقا الان۱۴۰۱/۵/۶؟؟؟