میرحکیم حسینی

شرایط استفاده از فیلتر دوده در خودروهای تجاری ایرانی فراهم نیست

چهارشنبه - 3 مهر 1398

پیشرانه- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر داخلی سازی فیلتر دوده خودروهای تجاری به دلیل فناوری بالای آن امکان‌پذیر نیست.

پیشرانه- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر داخلی سازی فیلتر دوده خودروهای تجاری به دلیل فناوری بالای آن امکان‌پذیر نیست.

میرحکیم حسینی در گفت‌وگو با «پیشرانه» با اشاره به قیمت فیلتر دوده در بازه زمانی که نصب آن یک الزام بود، گفت: درزمانی که دلار هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشت، قیمت هر قطعه فیلتر معادل ۸ میلیون ‌تا ۱۰ تومان قیمت داشت که با احتساب قیمت دلار با نرخ نیمایی این قطعه در حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

وی با تأکید بر این‌که نصب و استفاده از DPF در خودروهای تجاری الزاماتی دارد که هم‌اکنون شرایط استفاده از آن در ایران چندان فراهم نیست، تصریح کرد: نصب فیلتر دوده به ۲ شکل انجام می‌شود در مدل نخست قطعه‌ای جداگانه خریداری و به خودرو اضافه می‌شود و در مدل دوم این قطعه همراه موتور بوده و شرکت‌ها در حال تولید موتور، نسبت به نصب DPF بر روی آن اقدام می‌کنند که در ایران برای خودروهایی که از قبل تولید می‌شدند باید از مدلی که به موتور اضافه می‌شد، استفاده می‌کردیم که فیلتر این قطعه پس از مدتی از کارکرد، باید در کوره‌ای قرارگرفته تا ذرات آن سوخته شود که قیمت این کوره نیز بسیار گران بود.

حسینی دومین مشکل پس از خروج DPF را زمان زیاد قرار گرفتن در کوره اعلام و اظهار کرد: زمان زیادی نیاز بود تا پس از رفع آلودگی این قطعه دوباره قابل‌استفاده باشد و در این فاصله مشخص نبود باید چه اقدامی انجام داد چراکه باید حدود ۵ ساعت در کوره باقی می‌ماند تا آلودگی موجود در فیلتر از بین برود که این امر تبدیل به محل مناقشه شد زیرا نظرات متفاوتی وجود داشت که خودرو در این مدت بخوابد یا کار کند که در صورت کارکرد، سیستم خودرو دچار مشکل می‌شد.

این فعال صنعت خودرو بابیان این‌که در صورت خریداری فیلتر اصلی به‌عنوان قطعه زاپاس نیز باید مبلغی به میزان قیمت اصلی DPF پرداخت می‌شد، گفت: با الزام اجرایی شدن این طرح مشخص بود که اجرای آن به‌سادگی نخواهد بود حتی با پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد مدل قابل‌استفاده در ایران قابلیت خارج کردن از مدار را دارد اما نوعی که همراه با خودرو تولید می‌شود قابلیت جداسازی ندارد.

وی افزود: بر این اساس تعدادی از راننده‌ها به دلیل مشکلات موجود و قیمت بالا DPF این قطعه را از مدار خارج می‌کردند که بنابراین نصب این قطعه هیچ دستاوردی نداشت و تنها پول آن پرداخت‌شده بود که در این شرایط الزامات قانونی خودروساز تحقق پیداکرده بود اما نقشی در کاهش آلودگی هوا نداشت.

حسینی با اشاره به الزام خودروسازان تجاری برای نصب این قطعه بر روی خودروها از سال ۹۵ گفت: در دنیا استفاده از این فیلتر متداول نبود و تنها چند کشور نسبت به ساخت آن اقدام می‌کردند که ایران نیز ناگزیر به خرید این قطعه از آلمان شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟