قیمت خودر در 1400

صعود یا رکود؟

جمعه - 20 فروردین 1400

پیشرانه-عید هم نتوانست میزان خرید و فروش در بازار خودرو را تغییر دهد و بهار در حالی به بازار خودرو رسید که گرچه قیمت خودرو سر به فلک کشیده بود اما میزان کم تقاضا برای خرید بوی رکود می دهد.

پیشرانه-عید هم نتوانست میزان خرید و فروش در بازار خودرو را تغییر دهد و بهار در حالی به بازار خودرو رسید که گرچه قیمت خودرو سر به فلک کشیده بود اما میزان کم تقاضا برای خرید بوی رکود می دهد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» وقتی بایدن به عنوان رییس جمهور امریکا انتخاب شد، تاریخ برای بازار خودرو ایران رو به تکرار شدن گذاشت. سال ۹۴ هم وقتی برجام به امضا رسید بازار خودرو به یک خواب طولانی فرو رفت و منتظر تعیین تکلیف حضور خودروسازان خارجی در صنعت خودرو و تولید خودروهای جدید ماند.

اکنون نیز حدودا سه ماه است که بازار خودرو کم کم به این خواب فرو رفته، با این تفاوت که این بار قیمت ها به شیوه عجیب و غریبی قابل مقایسه با سال ۹۴ نیست. در همین ابتدای فروردین رضا شیوا، رییس شورای رقابت، خبر از افزایش قیمت خودرو داد و این افزایش قیمت به خودروسازان نیز ابلاغ شده است. از سوی دیگر مذاکراتی در وین در حال انجام بود که بوی بازگشت به توافقات هسته ای و شاید برداشته شدن تحریم ها را می دهد.

موضوعی که تاریخ نشان داده، در روند شکل گیری میزان تقاضا در بازار خودرو و قیمت خودرو بسیار موثر خواهد بود. اکنون پرسش اصلی این است که قیمت خودرو در ۱۴۰۰ چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟

یدی طاهری، کارشناس بازار خودرو در این زمینه به «پیشرانه» می گوید: «مجوز افزایش قیمت برای بهار به خودروسازان، تاثیر بسیار ناچیزی بر قیمت بازار گذاشت. از سوی دیگر مذاکرات وین فعلا هیچ تاثیر خاصی بر بازار خودرو نگذاشته است.»

او می افزاید: «ثبات تقریبی قیمت دلار در نخستین هفته کاری سال ۱۴۰۰، موجب شده تا نوسان قیمت خودرو مانند چند ماه گذشته در همان حدود ۱۰ درصد باقی مانده است و ریسک افزایش چشم گیر از روی قیمت خودرو برداشته شده است.»

طاهری درباره تحلیل بلند مدت وضعیت بازار خودرو معتقد است:«پیش بینی ها اقتصادی می گوید ما در سال جاری شاهد تورم ۴۰ درصدی خواهیم بود که این موضوع در صورت تحقق طبیعتا در قیمت خودرو نیز مشهود بوده و هشدار افزایش قیمت فزاینده خودرو را در صورت کنترل نکردن تورم به ما می دهد.»

علاوه بر تورم ۴۰ درصدی که این کارشناس بازار خودرو به آن اشاره کرد، همچنان بوی رکود شدید در بازار خودرو به مشام می رسد که بخشی از آن ناشی از انتظار برای بازگشت به برجام و بخشی دیگر به دلیل کاهش شدید توان خرید مردم برای خرید خودرو است.

متاسفانه آنچه که در یکسال گذشته شاهد آن بودیم، تبدیل شدن خودرو به یک کالای لوکس بوده که به نظر می رسد در سال جاری با در نظر گرفتن فاکتور تورم -فارغ از نوسانات قیمت دلار که امکان وقوع دارد- پیش بینی می شود که تقاضا برای خرید خودرو به واسطه قیمت خودرو، سرکوب شود.

در این حالت خودروسازان چاره ای جز فروش اقساطی خودرو ندارند، همان کاری که خودروسازان بخش خصوصی از اواخر زمستان سال گذشته آغاز کرده اند.

گزارشگر: عسل داداشلو

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟