جک S5 فیس لیفت

باز کردن گالری تصاویر
1.5 لیتری
174 اسب بخار
۶ سرعته دوکلاچه
دیفرانسیل جلو
توربو شارژ
مشاهده سایر مشخصات
مزایا
بازار خوب دست دوم
پیشرانه قدرتمند
معایب
حساسیت به بنزین معمولی

پیشرانه – جک S5  در نظر مردم و کارشناسان به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای چینی شناخته می‌شود و حالا جک S5 فیس لیفت در راه بازار است.

S5 ابتدا در نسخه دستی وارد بازار کشورمان شد اما پس از مدتی نسخه اتوماتیک آن نیز به بازار راه یافت و با استقبال بسیار مناسبی روبرو شد.

حالا پس از گذشت چند سال از زمان آغاز حضور این خودرو در بازار کشورمان، کرمان‌موتور نسخه جک S5 فیس لیفت را مهیای ورود به کارزار رقابت می‌کند؛ خودرویی که البته باید اصلی‌ترین تغییراتش را (نسبت به نسخه پیشین) نه در ظاهر خودرو، بلکه در باطن آن جستجو کرد.

فیلم تست و بررسی جک S5 فیس لیفت در شب

 

طراحی ظاهری و داخلی

در زمان رونمایی از جک S5 و حتی در زمان ورود این خودرو به بازار کشورمان، یکی از نکاتی که در مورد این محصول JAC بسیار جلب‌توجه می‌کرد، شباهت‌های ظاهری انکارناپذیر آن با خودروهایی همچون هیوندای توسان نسل دوم( در نمای جلو) و آئودی  Q5 نسل اول( در نمای عقب) بود.

علاوه بر این‌ها، نمای داخلی و طراحی جلو داشبورد خودرو نیز بسیار شبیه به هیوندای توسان نسل دوم (LM) به چشم می‌آمد. الگوبرداری طراحان JAC از دو کراس‌اووری که طراحی بسیار خوب، استایلی مطلوب و اعتبار بالایی داشتند و ساماندهی نسبتاً مناسب عناصر بصری الگوبرداری شده از دو خودروی مذکور در طراحی بدنه S5 (و همچنین طراحی کابین آن)، باعث شد تا این ساخته JAC در جلب نظر مشتریان ایرانی موفق عمل کند و از آن‌ها نمره قبولی بگیرد.

در نسخه جدید S5 اما شاهد یک فیس لیفت جزئی (Minor) هستیم که تنها به طرح و گرافیک جدید سپر جلو و جلوپنجره (که در قابی به رنگ مشکی براق قرارگرفته) محدود می‌شود. همچنین چراغ‌های روشنایی روز که همراه با چراغ مه‌شکن در یک مجموعه واحد قرارگرفته است، بر روی سپر خودرو خودنمایی می‌کند.

در کابین خودرو اما تغییر و تحول شاخصی جلب‌توجه نمی‌کند و کلیت نمای داخلی خودرو بدون تغییر باقی مانده است. هرچند طبق اعلام کرمان موتور در کاتالوگ خودرو، در کابین S5 جدید شاهد تریم داخلی دو رنگ خواهیم بود.

معمولاً در چنین فیس لیفت هایی و در نمای ظاهری خودرو، می‌توان انتظار تغییراتی جزئی در بخش‌هایی نظیر طرح سپر عقب، گرافیک چراغ‌های جلو و عقب و طرح آینه‌های جانبی و رینگ‌ها را نیز داشت اما در جک S5 فیس لیفت خبری از هیچ‌کدام از موارد مذکور نیست و تغییرات فقط در نمای جلوی خودرو ملموس است.

بحث ظاهر خودرو و موردپسند واقع‌شدن یا نشدن آن، در بسیاری از موارد به سلیقه شخصی افراد بازمی‌گردد اما از دید علم طراحی، باید گفت فرم و شکل جلوپنجره و ورودی‌های هوای روی سپر در نسخه پیش از فیس لیفت S5، هماهنگی بیشتری را با کلیت پیکره خودرو دارا بود.

جالب است بدانید که S5 خیلی زودتر از این‌ها و در میانه‌های دهه ۹۰ شمسی قرار بود با همین تغییرات ظاهری جزئی و چهره نسبتاً متفاوت وارد بازار شود اما کرمان موتور درنهایت به دلایلی از عرضه نسخه فیس لیفت S5 در آن بازه زمانی منصرف شد.

امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی، جک S5 فیس لیفت از وجود چنین مواردی بهره‌مند‌است: پوشش چرمی غربیلک فرمان، سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و راهنمادار، استارت دکمه‌ای و سامانه ورود بدون کلید، سامانه مالتی‌مدیا همراه با صفحه‌نمایش لمسی و بلوتوث/هندزفری و ۶ بلندگو، کنترلرهای سیستم صوتی روی فرمان، آنتن شیشه‌ای، ترمز پارک برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک،سامانه پایش فشار باد تایرها(TPMS)، سنسور باران، سنسور نور، پوشش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، تنظیم برقی و مموری صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده‌عقب، سامانه‌های کمکی ترمزABS و EBD،  سیستم ترمز اضطراری(EBA)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی(ESC)، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی(HDC)، سامانه کنترل ایستایی در سراشیبی(HAC) و ایربگ راننده و سرنشین.

بسیاری از امکاناتی که سابقاً در جک S5 دیده می‌شد، در نسخه فیس لیفت این خودرو نیز قابل‌مشاهده است اما کروز کنترل و چراغ روشنایی روز (DRL) از مواردی هستند که پیش‌تر در S5 دیده نمی‌شدند و بسیاری از مالکان و خریداران به‌صورت جداگانه و از طریق فروشندگان لوازم افترمارکت، این دو آپشن را تهیه و بر روی خودروی خود نصب می‌کردند. با توجه به قیمت و سطح تجهیزات خودرو، فقدان این دو آپشن در S5 از همان ابتدا بسیار عجیب به نظر می‌رسید  اما خوشبختانه حالا در S5 فیس لیفت این خلأ پرشده است.

مشخصات فنی جک S5 فیس لیفت

درواقع اصلی‌ترین تغییری که در S5 فیس لیفت رخ‌داده را باید در زیر کاپوت خودرو جستجو کرد. یکی از برگ‌های برنده اصلی جک S5 در تقابل با رقبایی همچون BYD S6 و چری تیگو ۵، همواره عملکرد فنی امیدوارکننده‌تر و کشش و شتابگیری مطلوب‌ترش به‌واسطه بهره‌گیری از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژردار بوده که قدرت و گشتاوری معادل ۱۷۱ اسب بخار و ۲۶۵ نیوتن‌متر را برای آن فراهم می‌کرد و در هماهنگی با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه (DCT) قرار داشت.

حالا اما در S5 جدید، این پیشرانه ۲ لیتری جای خودش را به یک قوای محرکه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژردار داده است. البته جای نگرانی چندانی وجود ندارد؛ چراکه این پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو  ( که به تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم مجهز شده) قادر است قدرتی مشابه با پیشرانه ۲ لیتری (۱۷۴ اسب بخار) تولید کند و خوشبختانه همچنان با یک گیربکس خودکار ۶ سرعته دو کلاچه همراهی می‎شود.

البته اگرچه  حداکثر خروجی حداکثر گشتاور پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو (که برابر با ۲۵۱ نیوتن‌متر است)، اندکی پایین‌تر از پیشرانه سابق S5 است اما درمجموع به نظر می‌رسد که این قوای فنی جدید، مدرن‌تر بوده و بازدهی بسیار قابل‌توجه(نسبت به حجم موتور) و آلایندگی و مصرف سوخت پایین‌تری دارد و علاوه بر این‌ها، همچنان کشش و شتابگیری مطلوبی را برای S5 به ارمغان می‌آورد.

گفتنی است که S5 همانند اکثر دیگر کراس‌اوور چینی، همچنان تنها با آرایش دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود و هر چهارچرخ آن نیز به ترمزهای دیسکی مجهز هستند.

 

مشخصات فنی

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور 1.5 لیتری
تنفس موتور توربو شارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 174 اسب بخار
حداکثر گشتاور 251 نیوتن متر
جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه
شتاب ۰ - ۱۰۰ ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر 12
مصرف سوخت ترکیبی 8.6

موارد ایمنی

کیسه هوا راننده و سرنشین جلو - كیسه هوای جانبی جلو (4عدد) - چهارچرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله) - سیستم ترمز ضد قفل ABS - سیستم ترمز کمکی هیدرولیک HBA - سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD - سیستم پایداری الکترونیکی ESC - سیستم کنترل سرعت خودرو در سر پایینی HDC - سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC - ترمز پارک برقی EPB

ویژگی های رفاهی

دوربین دنده عقب - سیستم پخش DVD با خروجی AUX و ورودی IPOD و USB - بلوتوث - دارای 6 بلندگو - كلیدهای مولتی مدیا روی فرمان - خروجی پاور 12ولت آنتن شیشه ای - سانروف - آینه های جانبی برقی همراه با گرمکن - آینه های جانبی تا شونده برقی - روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو - چراغ های مه شکن جلو و عقب - چراغ های عقب LED - تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو - چراغ راهنما روی آینه - دارای دیمر (تنظیم كننده نور صفحه كیلومتر) - کامپیوتر سفری - صندلی چرمی - پوشش چرمی فرمان - تنظیم ارتفاع صندلی راننده - تظیم برقی صندلی راننده - مموری صندلی راننده - مجهز به گرمكن صندلی های جلو - قفل ایمنی كودك - مجهز به سیستم ISOFIX - سیستم ضد سرقت - اخطاردهنده فشار باد چرخ ها TPMS - فرمان برقی - قابلیت تنظیم غربیلك فرمان در 2 جهت - تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله - سنسور پارك جلو و عقب - کنسول جلو و عقب - شیشه Reflex - چراغ های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل - سنسور باران - شیشه های جلو و عقب برقی گرمكن شیشه جلو - استارت دكمه ای - سیستم ورود بدون كلید

نظر شما چیست؟