خودرو سال 2021

برندگان جایزه برترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۱ مشخص شدند

جمعه - 3 اردیبهشت 1400

پیشرانه- فهرست برندگان نهایی رقابت‌های گزینش خودروی سال جهان (World Car of The Year) به‌تازگی از سوی world car award انتشاریافته است که در آن، محصولی جدید و تماماً الکتریکی از فولکس‌واگن با کنار زدن رقبایی از ژاپن، توانسته عنوان خودرو سال ۲۰۲۱ را از آن خود کند.

پیشرانه- فهرست برندگان نهایی رقابت‌های گزینش خودروی سال جهان (World Car of The Year) به‌تازگی از سوی world car award انتشاریافته است که در آن، محصولی جدید و تماماً الکتریکی از فولکس‌واگن با کنار زدن رقبایی از ژاپن، توانسته عنوان خودرو سال ۲۰۲۱ را از آن خود کند.

برندگان جایزه برترین خودروهای جهان در سال 2021

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در بخش انتخاب خودرو سال ۲۰۲۱ سه خودروی فولکس واگن ID.4، تویوتا یاریس و هوندا e فینالیست شدند که درنهایت نماینده فولکس‌واگن با غلبه بر سایر رقبا، موفق به کسب این عنوان شد.

این کراس‌اوور تمام الکتریکی و دوستدار محیط‌زیست فولکس‌واگن، خودرویی کاربردی توصیف‌شده که برد پیمایش مطلوب و قیمتی بسیار مناسب دارد و این مزایا، آن را به‌عنوان یک خودروی خانوادگی ایدئال در دسترس طیف نسبتاً گسترده‌ای از خریداران قرار می‌دهد.

خودرو سال 2021

ID.4 قدرتی معادل ۲۰۱ اسب بخار دارد و برد پیمایش آن نیز به ازای هر بار شارژ کامل باتری‌ها برابر با حدوداً ۴۰۰ کیلومتر است. فولکس واگن برنامه دارد که در سال ۲۰۲۱، ۱۵۰ هزار دستگاه ID.4 را در بازارهای جهانی به فروش برساند. ID.4 که همانند ID.3 بر روی پلتفرم MEB گروه فولکس-واگن توسعه‌یافته، تابه‌حال به بازارهای مهمی همچون اروپا، چین و ایالات‌متحده راه‌یافته است.

جالب است بدانید که از ابتدای برگزاری رقابت گزینش خودرو سال ۲۰۲۱ فولکس واگن با ۵ پیروزی، رکورددار دریافت این جایزه محسوب می‌شود. ۵ پیروزی این خودروساز آلمانی در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ (با مدل گلف)، ۲۰۱۰ (با مدل پولو)، ۲۰۱۱ با مدل (up!) و درنهایت ۲۰۲۱ با مدل ID.4 رقم خورده است.

خودروی شهری سال 2021

هوندا e نیز توانسته عنوان “خودروی شهری سال” را از آن خود کند. فینالیست‌های این بخش همگی ژاپنی بودند (هوندا جاز/ فیت، تویوتا یاریس و هوندا e) اما هاچ‌بک تمام الکتریکی و دوست‌داشتنی هوندا توانست بااقتدار و با اختلاف رأی بالا آن‌ها را کنار بزند. هوندا e اولین خودروی تمام الکتریکی تولید انبوه تاریخ این خودروساز ژاپنی محسوب می‌شود.

برترین طراحی سال 2021

لندروور دیفندر نیز توانسته عنوان برترین طراحی سال ۲۰۲۱ را از آن خود کند. خودرویی که یکی از فینالیست‌ها و مدعیان کسب عنوان خودروی سال اروپا نیز به شمار می‌رفت و علیرغم مصادف شدن اولین سال ورودش به بازار با پاندمی کرونا، فروش بسیار مناسبی را تجربه کرد و توانست هواداران زیادی را برای خودش دست‌وپا کند.

دیفندر جدید آن‌طور که طراحان لندروور ادعا دارند، به روح و هویت دیفندر کلاسیک و اورجینال پایبند مانده و برداشتی مدرن از کانسپت و ماهیت نسخه کلاسیک ارائه داده است و سعی نشده تا طراحی بدنه این خودرو تنها یک کپی مدرن از دیفندر کلاسیک و تفسیری سطحی از مفهوم رترو دیزاین باشد.

خودرو سال 2021

یکی از قابل ‌حدس ترین جوایز امسال اما به‌گزینش خودروی لوکس سال مربوط می‌شد؛ جایی که کمتر کسی این عنوان را لایق خودرویی غیر از نسل جدید مرسدس-بنز S-Class می‌دانست. اس-کلاس در تمامی نسل‌هایش همواره متر و معیاری برای سگمنت سدان‌های فول سایز لوکس و پریمیوم بوده و بسیاری از تکنولوژی‌ها و تجهیزات رفاهی و ایمنی اعجاب‌انگیز و مدرن، اولین بار با نسل‌های مختلف اس کلاس به جهان خودرو معرفی‌شده و سپس توسط سایر خودروسازان مورد الگوبرداری قرار گرفتند و آخرین نسل اس کلاس نیز از این قاعده مستثنا نیست.

خودروی اسپرت/عملکرد محور سال

عنوان “خودروی اسپرت/عملکرد محور سال” نیز به پورشه ۹۱۱ توربو تعلق‌گرفته است. ۹۱۱ هم در دنیای خودروهای اسپرت جایگاهی دست‌نیافتنی دارد و آخرین نسل آن نیز چه در طراحی ظاهری و چه در سواری و عملکرد، به روح، قدرت و اصالت نسل‌های قبل خود وفادار مانده است.

رقابت گزینش خودروی سال جهان، اولین بار در سال ۲۰۰۵ برگزار شد که در آن آئودی A6 توانسته بود این عنوان غرورانگیز را از آن خود کند.

فرمت برگزاری این رقابت اما تنها در همان سال ۲۰۰۵ به این شکل بود چراکه در دوره‌های بعدی، جوایز سالانه به چند دسته تقسیم شدند که شامل بخش‌هایی همچون خودروی لوکس سال، خودروی اسپرت سال، طراحی خودروی برتر سال و درنهایت خودروی سال (جایزه اصلی و کلی) می‌شد.

البته در طی هفده سالی که از برگزاری این رقابت می‌گذرد، لیست بخش‌های رقابت و اسامی جوایز دگرگونی‌های مختلفی را تجربه کرده است. به‌عنوان نمونه می‌توان به جایزه خودروی لوکس سال اشاره کرد که از سال ۲۰۱۴ به لیست جوایز راه‌یافته است یا جایزه “خودروی شهری سال” که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یکی از بخش‌های این رقابت معرفی شد.

هیئت ژوری اهدای این جوایز شامل ۹۴ ژورنالیست و کارشناس از ۲۸ کشور جهان بوده و شرط اولیه ورود خودروها به رقابت گزینش خودروی سال جهان این است که حداقل در دو قاره از هفت قاره این کره خاکی، به فروش رسیده باشند.

آکیو تویودا بنیانگذار انتخاب خودرو برتر سال

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عوامل برگزاری این رویداد، دست به انتخاب شخصیت خودرویی برتر سال نیز زدند و آکیو تویودا (مدیرعامل تویوتا) را لایق چنین عنوانی دانستند.

آکیو تویودا نوه بنیان‌گذار فقید تویوتا (کیچیرو تویودا) است و در سال ۲۰۰۹ سکان هدایت بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن را برعهده‌گرفته است. تویودا در سال گذشته و علیرغم مشکلات پرشمار و چالش‌های فراوان ناشی از پاندمی کرونا (که وضعیت تولید و فروش بسیاری از خودروسازان را به طرز بسیار بدی تحت تأثیر قرارداد)، توانست تویوتا را در مسیر سودآوری حفظ کند و در مقایسه با بسیاری از رقبا، در حفظ مشاغل کارکنان و پرهیز از تعدیل نیرو نیز بسیار موفق ظاهر شد.

نویسنده: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟