تعویض لنت جلو و آموزش گام‌به‌گام و تصویری در ترمزهای دیسکی

یکشنبه - 14 مهر 1398

پیشرانه- تعویض لنت جلو در خودروهایی که دارای ترمز دیسکی هستند، کاری بسیار ساده و ابتدایی است که می‌توان با داشتن کم‌ترین مهارت و به‌شرط داشتن دقت و البته رعایت نکات ایمنی، آن را انجام داد.

پیشرانه- تعویض لنت جلو در خودروهایی که دارای ترمز دیسکی هستند، کاری بسیار ساده و ابتدایی است که می‌توان با داشتن کم‌ترین مهارت و به‌شرط داشتن دقت و البته رعایت نکات ایمنی، آن را انجام داد.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» تعویض لنت جلو هرچند هزینه زیادی را شامل نمی‌شود اما می‌توان به‌جای صرف چندین ساعت برای انجام این کار در تعمیرگاه‌ها، فقط باکمی دقت و حوصله، تعویض لنت‌ها را در کمتر از نیم ساعت انجام داد. به همین دلیل در ادامه مطالب بخش «تعمیر و نگهداری» مطلبی تخت عنوان «آموزش گام‌به‌گام و تصویری تعویض لنت جلو در ترمزهای دیسکی» برای شما آماده کرده ایم.

مراحل تعویض لنت جلو:

قبل از جک زدن در زیر خودرو ابتدا کمی پیچ‌های چرخ را باز می‌کنیم. جک را در زیر خودرو قرار داده و بعد از باز کردن چرخ، برای اطمینان بیشتر همان تایر را در زیر خودرو قرار می‌دهیم تا در صورت افتادن خودرو از روی جک، آسیبی به مجموعه ترمزها و چرخ نرسد.

تعویض لنت جلو در ترمزهای دیسکی

برای تعویض لنت فقط کافی است تا از بین ۲ پیچ بالا و پایین، اقدام به باز کردن پیچ پایین کنیم. سیم لنت را جدا کرده و پیچ پایین را باز می‌کنیم.

تعویض لنت جلو در ترمزهای دیسکی

بعد از باز کردن پیچ پایین، پوسته بالایی کلیپر را کمی به سمت بالا داده و به‌راحتی هر ۲ لنت را از محل خود خارج می‌کنیم.

تعویض لنت جلو در ترمزهای دیسکی

لنت‌های کهنه را بیرون آورده و لنت‌های جدید را برای جایگزینی در محل خود قرار می‌دهیم. در این زمان می‌توان مجموعه کلیپر ترمز را باکمی آب شستشو داد تا گردوغبار لنت‌ها از روی آن برداشته شود.

تعویض لنت جلو در ترمزهای دیسکی

دقت کنید که اگر پیستون ترمز کمی به سمت جلو حرکت کرده است، می‌توان باکمی فشار با دست و یا حتی با اهرم کردن، آن را به سمت عقب برگرداند.

تعویض لنت جلو در ترمزهای دیسکی

بعد از قرار دادن لنت‌ها، پوسته بالایی کلیپر ترمز را خوابانده و پیچ آن را می‌بندیم.

تعویض لنت جلو در ترمزهای دیسکی

درنهایت سیم ترمز را درصورتی‌که لنت و خودرو مجهز به هشداردهنده تمام شدن لنت‌ها باشد، در جای خود قرار داده و چرخ را در جای خود محکم می‌بندیم.

تعویض لنت جلو در ترمزهای دیسکی

نکاتی در رابطه با تعویض لنت جلو:

  • تعویض لنت جلو در خودروهای مختلف:

نحوه تعویض لنت جلو و حتی عقب در خودروهای مختلف به یک‌شکل است و فقط ممکن است بسته به نوع خودرو تفاوت‌های اندکی وجود داشته باشد که مشکلی ایجاد نخواهد شد.

  • نکات ایمنی در تعویض لنت جلو:

جدا از نکات ایمنی که در بالا گفته شد، در حین باز کردن چرخ از ورود و خروج به کابین خودرو تا حد ممکن خودداری شود. همچنین در حین باز کردن لنت‌های ترمز چه در محور عقب و چه در محور جلو به‌هیچ‌وجه اقدام به ترمزگیری نکنیم. این کار باعث خارج شدن پیستون‌ها از جای خود شده و با پاشش روغن ترمز به بیرون، مجبور به هواگیری کل سیستم خواهیم شد.

  • تعویض به‌موقع لنت:

تعویض دیرهنگام لنت‌ها می‌تواند جدا از کاهش توان توقفی خودرو، به دیسک ترمز نیز آسیب برساند که با توجه به قیمت بالای دیسک، این اتفاق هزینه‌بر خواهد بود. تعویض دیرهنگام لنت باعث می‌شود تا پرچ‌هایی که لنت را روی کفشک نگه می‌دارند، به دیسک برخورد کرده و روی آن خط و خراش ایجاد کنند. ضمن اینکه نازک شدن بیش‌ازحد لنت باعث می‌شود تا از این قطعه از جای خود روی کلیپر ترمز خارج‌شده و مشکلات زیادی ایجاد کند.

  •  کیفیت لنت:

لنت‌ها در کنار اینکه جنس‌های مختلفی دارند، بسته به شرکت سازنده می‌توانند کیفیت‌های مختلفی نیز داشته باشند. بهتر است قبل از خرید لنت از اصلی بودن آن اطمینان حاصل کنیم و این قطعه حساس را از برندهای معتبر بخریم؛ اما به‌طورکلی اگر لنت در کنار قدرت بالای توقفی در حین کارکرد و به‌مرورزمان به صدا نیفتد می‌توان گفت جنسی که تهیه‌کرده‌ایم یک لنت خوب است.

  • سوت زدن لنت:

سوت زدن لنت به معنی وجود ناخالصی‌های فلزی در ساختار آن است که هم قدرت توقف و کارایی لنت را کاهش می‌دهد و هم در کنار گرم شدن لنت می‌تواند به دیسک نیز آسیب برساند.

  • زمان تعویض لنت جلو:

شرکت‌های خودروسازی برای تعویض لنت زمان‌های مختلفی تعیین می‌کنند که بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر عنوان می‌شود؛ اما باید بدانیم که عمر لنت به مواردی مثل نحوه رانندگی و همچنین کیفیت آن بازمی‌گردد و بهترین راه برای محاسبه زمان تعویض آن، باز کردن چرخ و مشاهده مقدار لنت باقی‌مانده روی کفشک است. بهتر است درزمانی که ضخامت لنت باقیمانده در حدود ۵ میلی‌متر است، اقدام به تعویض آن کنیم.

  • سرویس کلیپرها:

اگر تصمیم به سرویس کلیپرهای ترمز داشتیم، با باز کردن هر ۲ پیچ گفته‌شده در بالا و پایین کلیپرها می‌توان پوسته را از بخش دیگر جدا کرده و آن را سرویس کنیم. این مار معمولاً درزمانی که پیستون ترمز گریپاژ کرده و یا دچار نشتی است، انجام می‌شود و در دیگر موارد نیازی به باز کردن کلیپرها نیست. بعد از باز کردن کلیپرها چون روغن ترمز از محل خود خارج می‌شود، نیاز به هواگیری مسیر ترمز خواهد بود.

  • گریس کاری پیچ‌ها:

در زمان بستن پیچ‌های چرخ اگر کمی گریس به آن‌ها بزنیم، به عمر این قطعات افزوده‌ایم.

  • محل صحیح قالپاق:

اگر چرخ خودرو دارای قالپاق است، در زمان جا انداختن آن به محل قرارگیری والو باید دقت کنیم. محل والو یا روی قالپاق شده است و یا شکل خم فنر دور قالپاق در محل قرارگیری والو با بقیه قسمت‌ها متفاوت است. اشتباه در این کار منجر به خرابی والو در درازمدت می‌شود.

رایج‌ترین انواع لنت:

ترمزهای فلزی که از گذشته در خودروها استفاده می‌شود، از رایج‌ترین نمونه‌های فعلی صنعت خودروسازی هستند. منظور از ترمزهای فلزی یا Metallic Brake Pad ترمزهایی هست که دیسک و لنت‌ها، درصد ترکیبات فلزی زیادی دارند. در این لنت‌ها از ترکیبات فلزی استفاده می‌شود که مشکلات خاص خود را داشته و در رأس آن‌ها، حساسیت به گرما در عملکرد، ایجاد گرد و ذرات فلزی و هم‌چنین سایش بیشتر قرار دارد؛ اما ترمزهای سرامیکی که در ساخت آن‌ها از الیاف کربن استفاده می‌شود، از دنیای فرمول یک وارد دنیای خودروهای سواری شده است. این لنت‌ها باقیمتی در حدود چند برابر نمونه‌های فلزی، در مقابل سایش مقاوم‌ترند و عمر بالاتری نیز دارند. ضمن این‌که درنتیجه مقاومت بالاتر، آلودگی و ذرات کمتری تولید می‌کنند. از مهم‌ترین امتیازات دیگر این لنت‌ها در این است که صدای تولیدی از آن‌ها نیز بسیار کم است. لنت‌های سرامیکی کمتر داغ می‌شود و در صورت گرم شدن نیز به‌سرعت دمای خود را از دست می‌دهد. این لنت‌ها هم‌چنین عمر دیسک را هم افزایش می‌دهد. می‌توان گفت امروزه برای اکثر خودروها می‌توان لنت‌های سرامیکی را در بازار پیدا کرد.

 

 

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟