آیا واردات خودروهای دست دوم خوب است؟

سه شنبه - 16 خرداد 1402

پیشرانه – بر خلاف آنچه برخی نمایندگان مجلس و دولت فکر می کنند،بازار خودرو غیر از خودروهای صفر رونق پیدا نمی کند حال سوال اینجا است؛ آیا واردات خودروهای دست دوم خوب است؟

پیشرانه – بر خلاف آنچه برخی نمایندگان مجلس و دولت فکر می کنند،بازار خودرو غیر از خودروهای صفر رونق پیدا نمی کند حال سوال اینجا است؛ آیا واردات خودروهای دست دوم خوب است؟

به گزارش وب سایت خبری پیشرانه، همزمان با قرار گرفتن خودروسازان بخش خصوصی در گوشه رینگ با انتشار نامه مدیرعامل ایران خودرو مبنی کمبود ارز و احتمال توقف خطوط تولید، زمزمه های واردات خودروهای دست دوم، بلندتر از قبل شد.
این موضوع دستمایه مناظره دو نماینده مجلس هم شد، نمایندگانی که هر یک تعبیر خاصی درباره خودروسازی کشور داشتند و هر یک تعابیر قابل توجهی به کار بردند، یکی فرقی بین لندکروز و ۲۰۶ قائل نبود و دیگری خودروهای داخلی را لگن می‌دانست.
حال اینکه چه بلایی سرمردم آورده‌اند که برای خرید لگن سرودست می شکنند، نکته ای است که همین افراد باید جواب بدهند؛ یعنی افراد و شخصیت هایی که در مناصب حاکمیتی قرار داشته و برای زندگی، مال و جان مردم تصمیم گیری می‌کنند.
در این میان از یک سو هیچ‌کدام از این افراد تلاشی برای بهبود اوضاع تولید وحتی تسهیل واردات خودروهای صفر نکرده و نمی‌کنند و در مقابل بر طبل بی‌خاصیتی برخی تولید کنندگان کوبیده و از شرایط منفی جامعه و جو روانی علیه آنها استفاده می‌‌کنند. بازی را به گونه ای پیش برده‌اند که کویا تولیدکنندگان مسوول به وجود آمدن وضعیت امروز هستند؛ تمام و کمال. یعنی این افراد با به گروگان گرفتن تولید، خون مردم را در شیشه کرده و هر طور که می‌خواهند و به نفع خودشان باشد رفتار می‌کنند.
گویا تولیدکنندگان خودرو مردم را به گروگان گرفته‌اند تا از وضعیت نابسامان اقتصاد و آشفته بازار خودرو حسابی سوء استفاده کرده و دارایی مردم را به تاراج ببرند.
در نتیجه بزرگواران به رغم مشغله های فراوان و کارهای کلان بسیاری که دارند، چاره ای جز قبول زحمت نداشته، منت سر ما نهادند و برای بهبود وضعیت زندگی مردم و بازگرداندن نظم به بازار مجبور هستند که راهکارهایی ارائه بدهند تا شر این دشمنان ملت از سر آنان کم شود.
اما آیا این دیدگاه واقعا حقیقت دارد؟ آیا واقعا این تولیدکنندگان هستند که علیه مردم و رودروی آنان قرار گرفته گ‌اند؟ آیا مانع اصلی خودرو دار نشدن بسیاری از افراد آنان هستند؟ آیا واقعا کنترل جریان بازار و عرضه در دست آنان است؟
اگر منصفانه و با عینکی غیر از سیستم دولتی به بازار نگاه کنیم، به راحتی جواب پرسش های بالا روشن می‌شود.نه خودروساز و نه مردم، هیچ یک مسبب و به وجود آورنده این وضعیت نیستند. شاید در آشفتگی و غیرقابل کنترل شدن آن تاثیر داشته باشند؛ با این وجود این حرکت و تاثیر و رفتارهای نسنجیده و هیجانی نیز در شرایط اقتصادی ریشه دارد. شرایطی که پیرو سیاست های کلان کشور به وجود آمده است و مردم ،خودروسازان، زنجیره تامین و تولیدکنندگان مواد اولیه بخشی از آن هستند.
این افراد انا برای توجیه چرایی مفید بودن برنامه‌هایشان نیاز به قربانی دارند و اینجا تولید کنندگان قربانی هستند. به بیان دیگر در حالی که تمام تولید کنندگان بزرگ و کوچک برای سال جاری برنامه های افزایش تولید و ظرفیت را تدوین کرده اند، قربانی بازی واردات خودروهای کارکرده شده‌اند.
اما چرا این نوع واردات مفید نیست. در واقع به رغم تاکیدات فراوان مبنی بر اخذ استانداردها، باز مشخص نیست که از نظر کیفی این خودروها چگونه خواهند بود؟ آیا واقعا می توان عمر آنها را تشخیص داد؟ آیا تمامی آن ها زیر۵ سال خواهند بود؟ آیا در ایران توان تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش به آنها میسر و فراهم است؟ با چه ارزی وارد خواهند شد؟ آیا منابع ارزی کافی وجود دارد؟ تکلیف خدمات پس از فروش آنها چه خواهد شد؟ آیا وابستگی به واردات قطعات بیشتر نمی شود؟ با توجه به قیمت قطعات یدکی خودروهای خارجی، این بخش از بازار با سیل قطعات تقلبی و غیر اصلی ویران نخواهد شد؟
با این حال دنبال کنندگان این طرح معتقد هستند که با این نوع واردات، تولید کنندگان مجبور می‌شوند که کیفیت محصولات را برای رقابت بالا ببرند و از سوی دیگر مجبور به کاهش قیمت خواهند شد.
این گزاره نیز به نظر برای فریب مردم است. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که از یک سو قدرت برابری پول ملی در مقابل سایر ارزها بالا برود و از سوی دیگر تعرفه واردات به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند.
در حال حاضر هیچ یک از این اتفاقات رخ نداده است. بنابراین دنبال کنندگان این طرح تنها برای تحقق اهداف درآمدی که پیش‌تر از لایحه بودجه خارج شده است تلاش می کنند. با واردات خودروهای دست دوم شاید تنوع و تعداد غیر چینی‌ها بیشتر شود، اما حال بازار خوب نخواهد شد و کمر قیمت ها نیز نخواهد شکست.

نوشته؛ مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟